Tip: geef een tip, geef een fooi als u vindt dat u goed geholpen bent! Laat uw tevredenheid zien aan degene die u verzorgd heeft. Zo niet, dan krijgt hij/zij (helaas) niets. Betere vorm om klantentevredenheid te meten is er niet, toch? Momenteel zit ik aan de andere zijde van de oceaan waar het geven van tips of fooien een industrie op zich is. Een 'industrie' die inwoners van buiten dit land, de VS, niet altijd begrijpen maar kom: laat die ' Green Bill' maar waaien en de klantvriendelijkheid zwaait je tegmoet: ' When in Rome, do as the Romans do!'.
Kan het toch niet laten (en dat terwijl ik hier toch echt geniet van mijn Rust!), daarom van hieruit een vroege entry op het moment dat mijn gezinsleden nog uitrusten (....) en zich voorbereiden op het ontbijt. De VS blijft een apart land met (ook) een eigen cultuur (gelukkig maar). Een van die opmerkelijke zaken is dat het salaris, of de bron van inkomsten, van veel medewerkers werkzaam in de horeca afhankelijk is van de fooien die klanten achterlaten. De vuistregel daarbij is: 5% fooi als u redelijk tevreden bent, 10%: tevreden, 15% heel tevreden en voor klanten die ultiem behandeld worden is the sky the limit! Voor Amerikanen is dit een ingeburgerd fenomeen en dat brengt soms hele gekke zaken met zich mee zodra Amerikanen, bijv., in Europa zijn. Enkele jaren geleden vroegen, in Parijs op een terras, Amerikanen aan me of ze de gerant ook een fooi diende te geven? ' Als u tevreden bent dan mag dat, maar voor het feit dat u op het terras zit betaalt u hier al extra!'. Een ander Parijs ' geval': in een restaurant op de Champs Elysee liet een Amerikaan na de maaltijd een fooi achter waarbij je de verrassing van het gezicht van de gerant kon lezen: dat overkwam hem niet zo vaak, zo'n Tip!
Hier is het anders: hier verwacht men een fooi. Ook al bent u niet op de hoogte met de couleur locale: doe het, al u op zijn minst tevreden bent, en geniet er van. Geef een fooi en een dag later ziet uw (vakantie)wereld er heel anders uit, krijg je allerlei extra's. (zo kregen mijn dochters gisteren extra pancakes terwijl het al geen kleine porties zijn....). Zo niet dan .... typical tourist! Dat Amerikaanse horeca medewerkers op de hoogte zijn van deze houterige houding van veel Europeanen en, in mindere mate, Aziaten dat leest u zelfs op de snelweg. Op een frequent passerend billboard staat: ' Be kind to tourists, one day you might be one yourself!'.
Mijn tip aan u, in Nederland: verlaag uw loonkosten (uw salarissen dus) met 10%, uw prijzen ook (!). Laat uw klant vervolgens bepalen hoe tevreden hij / zij is over de geboden service. Als u. en uw medewerkers, aan het einde van het jaar constateren dat de inkomsten (indirect ook van de medewerkers) de kostenbesparing met 5% overschrijden, beter klanttevredenheidstest is er niet, toch?
(zal wel even wennen zijn, binnen onze cultuur.......)
Tot de volgende keer, dan wil ik iets melden over de 15' Every Morning Management Meeting in the Bar. ook zo'n fenomeen hier.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Leuk artikel. Vind het prima idee zo'n direct klantenfeedback! Hoorde pas in de VS nog een leuk voorval, daar was iemand die gaf vooraf al een flinke fooi. Dus voordat hij iets had om te evalueren. De diensteverleners in het hotel liepen als gekken voor hem! Hij vertelde me ook dat deze manier de beste manier is om altijd uitstekende service te krijgen.