The Age of Stupid of hoe breng je de slechte boodschap? 3 TIPS.

Op het gebied van marketing is de film The Age of Stupid al volledig geslaagd. Google de titel en je vindt zo kort na de wereldwijde premiére een overdaad aan recensies, sommige positief en andere negatief. Twijfel slaat toe in die laatste berichten. Twijfel variërend van 'ze hebben het volledig mis' tot 'dat kan niet waar zijn!', dus we gaan weer rustig slapen. & Juist dat lijken de meeste Westerlingen nu te gaan doen: lekker slapen want het is nog lang geen 2055!

Dat laatste triggert mij dan weer: de film legt ons meer nog dan Al Gore's bijdrage een groot probleem voor: VERVUILING! Wellicht gaat de wereld niet ten onder op 2055 (althans, ik hoop 't!), toch zien we rond om ons heen ruim voldoende signalen dat het ook écht misgaat met het milieu. The Age of Stupid wil deze zorg benadrukken, ons tot ACTIE aan zetten maar de film lijkt daarin al binnen enkele dagen na premiére niet te zijn geslaagd. Zelfs niet op de dag dat Sydney wordt getroffen door een, opnieuw, opmerkelijk natuurfenomeen. Hoe kan dat?

Aan gelauwerd acteur Pete Postlethwaite kan het niet liggen, met zijn opnieuw imponerende mimiek. Wat dan wel? Waarom raakt de film hier niet de gewenste snaar? Tijd voor TIPS!!

Echt goede slechte berichten worden gebracht met ACTIE, er staat wat te gebeuren! Voorbeelden: 'Ik ga je verlaten!', zegt je partner; 'We komen niet meer langs!', zeggen je kinderen; 'Uw ziekte is dodelijk, u sterft dan ook binnen 1 week!' zegt je arts; 'Je bent onslagen!', zegt je manager; & dichter bij huis: 'Je ontvangt geen bonus meer!', zegt je bestuur.

Berichten die met twijfel worden gebracht raken niet de kern van de betrokkene, niet de kern van degene die je aanspreekt met je SLECHTE bericht! Voorbeelden: 'Het gaat slecht.', 'We gaan failliet.', 'Er komen slechte tijden op ons af.', 'We kunnen wel eens een liquiditeitstekort krijgen.', 'Het kan zijn dat ik je ga verlaten.' Hierin zit geen enkele actie. Het zijn allemaal zaken die kunnen gaan gebeuren "of misschien ook wel niet!". De mens blijft in z'n hart toch vooral een positief wezen. Of zou de mens zijn kop in het zand willen steken?

Twijfel alom dus, zowel bij degene die u aanspreekt als bij uzelf. Dat laatste blijkt door de SLECHTE boodschap op deze manier te brengen. U mag er zeker meer ACTIE in brengen. Helemaal sterk is het als u zelf al uw koffers heeft gepakt en op het punt staat het pand te verlaten! U wilde alleen nog even, op de valreep, deze slechte boodschap kwijt. Het kan niet duidelijker! Iedereen beseft nu dat er 'iets' staat te gebeuren & hollen vervolgens als bezetenen (nb; 'kippen zonder kop') door het gebouw.

TIP 2 (nb; TIP 1 = dus ACTIE!), TIP 2 is dan ook: geef het Juiste Voorbeeld. (nb; het 'goede voorbeeld' past hier niet) & TIP 3 is vervolgens: PLAN, maak een planning voor het resultaat dat u met de slechte boodschap toch wil bereiken. Het beste is natuurlijk dat u vooraf plant.

Voor The Age of Stupid is het nu al te laat, jammer genoeg (nb; ze hadden natuurlijk de filmzaal onder water kunnen zetten). Maar voor u nog niet! Hoop dan ook dat de tips u inspireren. Zelfs voor de a.s. Climat Summit is de waarschuwing, helaas, ook al te laat.

Overigens, ruim de 1/2 van de wereldbevolking heeft nog geen kennis kunnen nemen van The Age of Stupid. Da's ook niet zo erg: zij beleven 2055 nu al als gevolg van onze milieuvervuiling: extreme hitte, geen water, nauwelijks voedsel.....

http://www.youtube.com/watch?v=DZjsJdokC0s

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Ed
Dat dit op een site als deze staat geeft op zich al hoop. Maar twijfel is nu eenmaal niet de kern van management maar wel de kern van wetenschap. Waar management  (en als ex-testmanager voor tig ICT projecten kan ik daarover meespreken) leeft van duidelijkheid, leeft wetenschap (en als ex-bioloog kan ik daar ook van meespreken) van twijfel.  De moeilijkheid van CC en Gaya-theorie is dat twijfel aan hun basis staat. Wat zijn de gevolgen, welke kansen hebben we om een en ander nog om te buigen, wat zijn daarvan de gevolgen en wat zijn de moeilijkheden die we daarvoor als maatschappij zullen ondervinden. Kortom twijfel al om en daarmee kunnen wetenschappers wel en managers niet mee omgaan.  En toch zullen we managers meer dan ooit nodig hebben om e.e.a. in goede banen te leiden.  Managers die dan wel werken met een ander doel dan waar ze normaal voor werken (lees: bonussen en beloningen zullen worden aangepast aan de aard van de taak).  Nu denken we nog dat we met milieuinvesteringen geld kunnen verdienen en nu geld dat ook nog.  Maar op de schaal waarop die straks nodig zijn lijkt me dat een overdreven vorm van optimisme.  De uitdagingen zijn van dien aard dat er straks een oorlogeconomie op poten moet worden gezet.  Dat lijkt nu nog toekomstmuziek maar in de niet zo verre toekomst zal iets anders niet meer mogelijk zijn.  En ervaringen vanuit de tweede wereldoorlog leren dat eer en en goed geweten vaak betere beloningen zijn dan welke bonus dan ook (WW2 in de VS met name werden managers vaak tegen minimaal salaris ingezet om de War-effort te managen, ze waren de helden van de samenleving).  Daar zullen we nu ook naartoe moeten.

Groeten, Ed
andy hoornaert
we leven onderen een vuur bal miende
in de aarde zonen pallen zijn niet goed
dat slaan de warmte op en kast weer naar de zon dat zijn twee warmd samen weer pligen
niet goed al maal we moeten verderen denk om
berden te doen er staan fouten in ik van tp 2
Willem E.A.J. Scheepers
Auteur
Ach Andy, je bedoelt het blijkbaar goed (met de Aarde) & iedere reactie is er 1, toch. ;-)
AVATAR, visueel spektakel of reëel toekomstbeeld?
[...] Social Responsibility / MVO dan eerdere pogingen van docufilms als An Inconvenient Truth en The Age of Stupid. Het zou fijn [...]