"Medewerkers die gepassioneerd zijn over hun werk zullen eerder hun kennisdelen en waarde toevoegen aan hun organisatie dan medewerkers die tevreden zijn."
Nog steeds zijn er veel organisaties die (zeer) tevreden zijn als uit het jaarlijks 'medewerkertevredenheidsonderzoek' blijkt dat de gemiddelde tevredenheid van de medewerker scoort op een 7+! 'We doen het goed.' is de reactie die dan klinkt uit de MT vergadering. Helaas, ik dien u teleur te stellen: een 7, zelfs met een +, scoren in een tevredenheidsonderzoek zijn het nu medewerkers, klanten of anderen, zegt niets anders dan: 'ik vind het niet goed, ik vind het ook niet slecht maar het is een aardige vent/meid dus vooruit: een 7!' Het is het zogenaamde sociaal wenselijke antwoord.
Daarom, laat ons maar snel afstappen van die tevredenheidsonderzoeken & ons concentreren op een geheel ander facet van werken namelijk Werken met Passie!
"Passie ontstaat als mensen het werk ontdekken waarvan ze écht houden en als werk meer wordt dan alleen een manier om inkomen te genereren."
Bovenstaande citaten zijn afkomstig uit het Deloitte USA rapport: 'Measuring the Forces of Long Term Change, the 2009 Shift Index': "The pursuit of what today we're publishing as The 2009 Shift Index, a new set of economic indicators built for the digital world. Because it focuses on longer-term, "secular" changes to the business environment, the Shift Index is designed as a complement to the overwhelmingly short-term, cyclical measures that comprise most of today's economic indices." Lange Termijn focus i.p.v. Korte Termijn. Een interessant rapport met een focus op de ontwikkelingen in de digitale wereld.
"The Shift Index tracks 25 metrics in nine categories across three sets of main indicators: Foundations, which set the stage for major change; Flows of resources, such as knowledge, which allow businesses to enhance productivity; and Impacts, which help gauge progress at an economy-wide level. Together these indicators represent phases of transformation in the Big Shift taking place in the global business environment." melden de auteurs John Hagel, John Brown & Lang Davison in hun The Big Shift blog.
Eén van de indicatoren binnen de 'Flow Index, 'Sources of economic value are moving from "stocks" of knowledge tot "flows" of new knowledge' (nb; delen van nieuwe kennis i.p.v. putten uit een voorraad oude kennis) is: Worker Passion.
De auteurs over tevredenheid v.s. Passie: 'Medewerkers kunnen snel tevreden zijn over hun werk, hun organisatie en toch geen enkele Passie hebben voor het werk dat zij doen.' Ergo: je bent tevreden over de tijdsindeling van je baan, over de meer dan goede beloning die je ontvangt, over je Audi A6, over je leuke collega zelfs over je leuke baas maar dat betekent niet dat je als vanzelf ook gepassioneerd bent. Jammer, niet alleen voor jezelf maar ook voor de baas.
Uit het rapport: 'Bezien vanuit je rol als werkgever zijn gepassioneerde medewerkers getalenteerde en gemotiveerde medewerkers. Het kan zijn dat zij soms ontevreden zijn(! ws) maar dat komt voort uit het feit dat zij voor zichzelf en voor hun organisatie veel nieuwe mogelijkheden zijn. Zij voelen zich 'slechts' geblokkeerd in hun passie om die nieuwe uitdagingen en kansen ook op te pakken.' Ergo: tevreden zijn hoeft niet te betekenen dat je ook gepassioneerd bent maar gepassioneerd zijn hoeft niet te betekenen dat je ook tevreden bent! De baas als natuurlijk blokkade om je Passie uit te kunnen voeren.
De onderzoekers komen met enkele tips hoe die Passie bij je medewerkers los te laten: - vrijheid van handelen, - betrokkenheid bij de eigen doelstellingen, - zelfstandig laten acteren, - vertrouwen krijgen, - ontwikkeling & ontwikkelen, - communicatie. Met als doel een Commitment genereren dat gevoed wordt door persoonlijke Passie.
Passie als 1 van de essentiële voorwaarden voor een organisatie om vooruit te kunnen komen binnen de digitale (r)evolutie. Mooi, maar hoeveel van u sturen volgende maand toch weer dat obligate 'tevredenheidsonderzoek' de organisatie in?
(nb; deze week verschenen de resultaten van het onderzoek "The MacLeod Review of employee engagement". Daarover 'later mee' maar de conclusie uit dit onderzoek voor de Britse Overheid is: British business future lies with engaging its employees. Klopt & Passie helpt daarbij.)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro