http://www.youtube.com/watch?v=aHN6AViJAvI
Meer beloven dan je kan waarmaken: over promise & under deliver, voor de crisis zag je dit al gebeuren. Nu we midden in de crisis zitten lijkt dit schering & inslag: meer beloven dan je lief is, dan je kan waarmaken.
Zo hoorde ik deze week daarvan nog 2 'mooie' staaltjes: - een overheidsorgaan voelt zich door een leverancier ernstig in de steek gelaten omdat de leverancier op het afgesproken moment toch niet het gewenste aantal ondersteuners kan leveren (kwantiteit) - een aanbieder wist te melden dat een grote klant 'volledig plat' werd gelegd omdat het zojuist aangestelde talent de verkeerde knop bediende (kwaliteit). Waren dit nu maar de enige incidenten deze week.....
Enerzijds ligt de oorzaak van deze incidenten (sic.) bij het feit dat we steeds vaker te maken krijgen met voor de meesten van ons totaal onbekende, en dus disruptieve, technologieën. Anderzijds wordt de invloed van het tekort aan talent nu (pijnlijk) voelbaar allereerst in de B2B & binnenkort ook in de B2C relatie.
"Half of the EMEA employers who currently face talent shortages say this is having a medium or high impact on ability to meet client needs." & dan toch maar mooie beloftes doen..... :-o
MANPOWER Group komt met de resultaten van het Talent Shortage Survey 2013; (ook) interessant. Dat er ondanks de hoge werkloosheid cijfers een tekort aan talent was, dat wisten we al. Dat dit tekort aan kwaliteit nu volgens de benaderde organisaties ook van invloed wordt op de relatie met de klant, vermoeden we (als klant) al, nu hebben we de feiten.
MANPOWER meldt "Over 20,000 employers from 24 countries in the Europe, Middle East & Africa (EMEA) region were interviewed for the 2013 Talent Shortage Survey." De rapportage geeft ook een overzicht van de beleving in EMEA (nb; wat overigens een verkeerde term lijkt want uit de bijlagen bij het rapport blijkt dat het toch vooral EU werkgevers waren die reageerden).
De impact van het tekort aan talent is er m.n. op de meest basale voorwaarde van zaken doen nl. om klanten van dienst te kunnen zijn (nb; niet eens 'uitzonderlijk goed' of 'gewoon goed' maar 'normaal'.....). Het percentage organisaties dat van mening is dat dit tekort een Hoge of zelfs riskante invloed heeft op de continuïteit, is gestegen van 13% in 2012 naar 19% in 2013.....
'Welke strategieën hanteren werkgevers om dit (bijna structurele) tekort aan talent op te vangen?' was een vraag in het onderzoek.
Dan wordt het leuk, althans voor mij: "EMEA employers adopt a range of strategies to address talent shortages, most notably upskilling existing staff, although almost three in ten have yet to develop a clear strategy." Investeren in medewerkers om dan toch i.i.g. hen, die talenten waarover je organisatie al beschikt, op een Hoger niveau te kunnen brengen & daarmee je klanten normaal van dienst te kunnen zijn!
OK je bent wat laat hiermee, eerlijk is eerlijk, maar mogelijk toch nog niet te laat. Het is nog steeds crisis, de klant heeft de hand op de knip, dus de verwachtingen over je organisatie zijn toch al niet hoog. Daarom investeer! Wordt een Investor in People!* (nb; & je bent met die investering in ontwikkeling dan altijd nog verder dan die 33% van je collegae die nog geen SHRM Beleid hebben; dat % valt me nog mee....)
Nog even los van het feit dat je niet in staat bent de kwaliteit te leveren die een klant van je zou mogen verwachten, is het dan handig dat je jezelf mooier voordoet dan je bent? Door meer beloven dan je lief is? OK, het is crisis, je wil overleven met je organisatie, je hebt je prijzen al verlaagd, werkt al onder je break even point, maar om nu ook al je afspraken niet meer na te komen, is dat handig? Draagt dat bij aan de continuïteit? Zéér waarschijnlijk weet je dat antwoord zelf ook wel. Daarom is dé TIP van vandaag:
Under Promise & Over Deliver!
M.n. NU, in tijden van CRISIS! Dat is het anti-cyclisch denken en handelen dat bijdraagt aan je onderscheidend vermogen, aan je continuïteit..... ;-)
VID: 'Is there anybody out there?' Inderdaad: Waar is iedereen eigenlijk?
* Het advies aan afnemers is vooraf na te gaan niet alleen of de leverancier over een SHRM Beleid beschikt maar ook of de organisatie een 'Investor in People' is. Iets dat in het Verenigd Koninkrijk bijv. bij aanbestedingen al gebruikelijk is.
NB; het is dan ook waarschijnlijk niet voor niets dat eerder deze week in Noord Ierland 30 organisaties werden geaccrediteerd als "Investor in People" (+ 3 upgrades). Sfeerplaatje mag niet ontbreken:
"Great day at Hillsborough Castle presenting Investors in People awards to 33 fantastic businesses."
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Er is talent genoeg, alleen ontbreekt het aan goede selectie en begeleiding. De (leidinggevende) managers capaciteiten zijn beduidend afgenomen waardoor het aanwezige talent zich onvoldoende kan ontwikkelen.
Als docent/trainer van studenten die zich bekwamen in de commerciële sector heb ik de laatste jaren héél veel talenten, zich zien ontwikkelen. Opvallend hierbij is wel de algehele opmerking; dat de direct leidinggevende vaak niet de kennis en kunde bezit behorende bij de management functie en onvoldoende leiderschap ten toon spreid, waardoor het talent zich in de praktijk niet verder kan ontwikkelen.
Opmerkingen :
Talenten moet je ook een kans kunnen geven zich onder auspiciën van een goede managers verder te ontwikkelen. Waar zijn de managers die talenten een kans geven ?