Deel II van de Chartered Institute of Personnel and Development's hot topic on Talent: FIGHTING BACK THROUGH TALENT INNOVATION, Talent management under threat in uncertain times. Dit deel II valideert de berichten die we gisteren lazen in deel I: 'De Strijd tegen Talent'. Het rapport valideert dat talentmanagement eerder van méér belang wordt dan van minder belang in tijden van recessie.
De organisaties die deze keer in het onderzoek naar voren komen hebben 'oog voor talent'. Maar, zij ondervinden ook de gevolgen van de CRISIS. Zij mogen dan wel meer focus hebben op het belang van talentmanagement- en ontwikkeling, veel van hen passen dit toe binnen een aanpassing van de bedrijfsprocessen als gevolg van de economische ontwikkelingen.
Wat deze organisaties innovatief maakt dat is o.m. het hanteren van een HR Strategie die bestaat uit de volgende onderdelen: - ze maken van de gelegenheid gebruik om kansen op de arbeidsmarkt te benutten en daar een merknaam neer te zetten, - als het van toegevoegde waarde is werven zij juist nu talent van branchevreemde organisaties, - ze koesteren de talenten die ze hebben.
Bedrijfsprocessen die ook bij deze talent-organisaties verhoogde aandacht krijgen als gevolg van de CRISIS en die van invloed zijn op de Talent-Strategie, zijn o.m.: - aandacht voor bedrijfskritische processen, - herstructurering, - de balans tussen korte termijn perspectieven en lange termijn perspectieven, - het delen van kennis en talent binnen in- en externe arbeidpools.
De tips die uit deze innovatieve focusgroep naar voren komen hebben betrekking op Talent development and assessment:
= Ask for innovative business suggestions by talent pools, daag je medewerkers uit.
Focus on critical experiential-based learning, ontwikkeling vraagt vaak om minder investering dan opleiding,
= Conduct your own talent assessment in-house, waarom voert je organisatie niet een eigen talent-assessment in? De middelen daarvoor bestaan.
= Set up a leadership exchange group, brede ervaring leidt tot brede(re) inzetbaarheid.
Partner with other organisations, benchmark, werk samen met gelijkgestemde organisaties.
= Build a sense of community, gemeenschapszin, deel Kennis met elkaar, versterk elkaar, zowel binnen als buiten je organisatie.
= Target employees for more specific careers and professional paths, maak samen met je medewerkers lange termijn plannen & informeer hen over dat wat wel en dat wat niet mogelijk is.
Zijn deze voorstellen Innovatief? Wel als je als organisatie nog steeds Strijdt Tegen Talent....
Uit de case studies bij dit rapport halen we nog:
"Our strategic response is to promote the image of our company as a preferred employer amongst local professionals." Stanza Consulting.
"About half of our workforce is black and minority ethnic (BME), which is a great achievement for a local authority, but we know that we haven't got enough BME senior managers and so that's where our talent management strategy is focused." NHS Tower Hamlets.
"Finally and most importantly we have ensured that our talents continue to perform above their peer group, are highly engaged and that we continue to retain them." Standard Chartered Bank.
"Times may be uncertain but our commitment to developing our future talent remains undiminished. We are thinking holistically to build long-term skills supported by robust and integrated processes that deliver clear return on investment and enable the organisation to realise the growth strategy." International Personal Finance
"Finally, supporting and engaging employees remains a priority. We are delivering a new set of brand and business values to help steer the culture of the business." National Express
"Another low-cost talent development initiative is the creation of a leadership exchange group that allows members from the talent group to gain business experience in different companies within the retail or leisure industry. This represents a great way of gaining experience at little cost to the business." Gala Coral Group.
"In recent months, there have been many good examples of talent being deployed very quickly to business-critical projects, with talent pool members being picked to do groundbreaking work, visible at the most senior levels of the company." British Telecom Group.
"Tesco has increased its focus on career progression opportunities so that people can see a future with the business." Tesco Stores
Misschien (niet) verbazingwekkend maar veel van de organisaties in deze case studies zijn een Investor in People.
FIGHTING BACK THROUGH TALENT INNOVATION Talent management under threat in uncertain times; PART 2
& Dit talent, had u dat (h)erkent?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro