Het intellect van IBM deed recent onderzoek naar de wijze waarop 225 van de Grootste ondernemingen in deze hectische tijden tot de bepaling van hun Strategie komen. De conclusie is schokkend: besluiten worden genomen zonder dat men beschikt over de juiste informatie en de 'blinde vlekken' die ontstaan tijdens deze besluitvorming, worden steeds groter. (nb; Een "blinde vlek" is 'het onvermogen om voor de hand liggende fenomenen waar te nemen, vooral als ze voor die persoon normaal of vanzelfsprekend zijn.' )
Opereerde men kort geleden nog vooral op basis van ervaring en intuïtie, dat voldoet nu niet meer. De reden waarom men nu niet meer in staat is om tot een weloverwogen Strategisch oordeel te kunnen komen lijkt dan ook logisch: "It's easy to understand why business leaders regard their experience and intuition as inadequate tools for optimizing their enterprises. In addition to all the new information being created every nanosecond, permanent and far-reaching changes are being shaped by multiple global forces that include a new economic environment, along with the familiar forces of a shrinking and flattening world. Routines persist but everything is just so different and very little feels familiar." Ondernemen is niet meer wat het was.....
Maar: gelukkig hebben de onderzoekers TIPS, tips voor Intelligente Organisaties!
De oude benadering van Strategische Planning kende een (lichte) focus op het principe van de 'Lerende Organisatie' & was dan ook gebaseerd op:
- instinct & intuïtie
- correctief vermogen
- een schema van jaren, maanden, weken
- menselijk inzicht
- als ondersteuning bij besluitvorming
- efficiency als doel
De NIEUWE benadering van Strategische Planning richt zich op de INTELLIGENTE ORGANISATIE, de organisatie waar (goede!) Informatie Leidend is & gebaseerd is op:
- FEITEN
- het Plan is DIRECTIEF
- het dominante tijdsschema is: UREN, MINUTEN, SECONDEN
- kent een BETEKENISVOLLE TOEPASSING
- aanzet tot ACTIE
- OPTIMAAL toepasbaar
'Iets nieuws' dus. Maar dat je dit niet zo maar lukt, zo'n transformatie van Lerende naar Intelligente Organisatie, mag duidelijk zijn. De (nieuwe) Intelligente Organisatie is:
=> "Aware; Gathers, senses, and uses structured and instructured information from every node, person, and sensor within the environment.
=> Linked; Connects internal and external functions front to back across geographies in a way that aligns to desired business outcomes.
=> Precise; Uses only the most relevant information to support timely decisions/actions closer to the point of impact and consequence.
=> Questioning; Reserves the right to get smarter by challenging its status quo while creating new opportunities.
=> Empowering; Enables and extends employees' memory, insight and reach, as well as the authority to decide and act.
=> Anticipating; Predicts and prepares for the future, and instead of just reacting to or correcting actions, it also steers and evaluates trade-offs."
Mooie ontwikkeling die het intellect van IBM hier voorspelt in hun rapport Business Analytics and Optimization for the Intelligent Enterprise, 1-tje die mij wel aan staat. Maar ook 1 die voor veel organisaties nog (héél) ver weg is. Reden: vaak beschikken zij nog niet over een écht Strategisch Plan 'oude stijl' & het kan handig zijn om toch eerst eens door dat proces te gaan voordat je het Plan hebt om een Intelligente Organisatie te worden.....
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
In 2001 kwamen we tot de verrassende ontdekking in mijn boek over de ondergang van grote banken (o.a. ING, ABN AMRO en andere grote universele banken) dat o.a. het strategisch model of framework dat een organisatie gebruikt veel zegt over de cultuur en het type organisatie. Inclusief klantgericht zijn of niet.
Het beste model op dit moment voor veel multinationale bedrijven en zeker voor service-organisaties als banken is het framework van ´Hyper Competitie´ in combinatie met ´Extreme competitie´ als context.
Bedrijven die nu nog Porter gebruiken of het portfoliomodel van BCG (de adviseurs van Bos en Zalm) richten zich dus nog steeds op traditioneel strategisch denken dmv lange termijn plannen die voor het gemakt de turbulente buitenwereld buiten beschouwing laten.
Je gaat in de ivoren torens rustig door met intern plannen maken terwijl om je heen de wereld drastisch verandert.
Als je er dan eindelijk uitkomt met je mooie plan is het al te laat. Dus ´get outside. It´s cold outside´.
Mvg
Tony
www.dagboekvaneenbankier.nl