Steve Jobs = APPLE & APPLE = Steve Jobs, zo veel mag duidelijk zijn. Dat geldt niet alleen voor de beleving van investeerders, dat geldt voor alle APPLE-addicts.
Sinds Jobs eerder deze week zijn Open Letter publiceerde over de status van zijn (toch) belabberde gezondheid, vallen de meer of minder serieuze berichten én de grappen over elkaar heen. Voorbeeld van zo'n sic joke: zelfs MacRumors.com, dé marketingtool van APPLE, werd 1 dag na de Open Letter voor a brief moment gehacked om te melden dat Jobs dood was. Niet dus.
Wanneer Jobs sterft, da's ondanks zijn ziekte nog niet duidelijk maar dat geldt voor ieder van ons nog levenden. (nb; een enkeling uitgezonderd). Dat zijn opvolging echter a critical issue is voor APPLE mag duidelijk zijn. Daarover buigen zich zelfs de wetenschappers al geruime tijd het hoofd.
Opvolging, is het nu in een familiebedrijf of in een beursgenoteerde onderneming, het blijft vaak een probleem. (nb; zelfs MKB-ers komen er niet onderuit, onder de problemen van de opvolging.). Tips kunnen helpen (nb; zo gaf ik er op 06/08/08 hier nog enkele), maar tips zijn niets zonder Commitment, Commitment bij opvolger & opgevolgde.
Op 20/11/08 vroeg Harvard's Steven DeMaio zich nog af: Is the Next Steve Jobs Already Working for You? De opvolging van Jobs als interessante case study dus.
DeMaio's tip: Ga opzoek naar de Innovators in uw organisatie. (nb; Jobs ís het prototype van zo'n Innovator.): "Once you identify breakthrough innovators, you need to give them access to the right mentor and peer networks. That helps them develop their excellent raw talents and build solidarity with key people in the company. It's also a good idea to remove these innovators from revenue-generating line positions and plant them in the middle of the organization, where no formal boxes exist. That doesn't mean you trash your specialized business units. In fact, innovators need access to these specialists. They just need the freedom to cut across the specialties."
Wharton is zo'n andere univ die nu aandacht besteedt aan Jobs 'situatie'. In Job-less: Steve Jobs's Succession Plan Should Be a Top Priority for Apple worden de volgende tips gegeven:
- Promote from Within (nb; Rabo's Piet Moerland is daarvan een voorbeeld.)
- Transparency Is Key ('ben duidelijk over de opvolging', lastig om daarvan een voorbeeld te geven.....)
- Preserve Corporate Culture (veel bedrijven hebben dit hoog in het vaandel staan, maar het lukt zelden, zelfs Philips niet altijd)
Het zijn maar een paar tips, die Wharton o.m. Jobs' APPLE geeft, maar o-zo wezenlijk & direct zo lastig om uit te voeren. Hoewel Rabo op de goede weg lijkt.
Dit zal zeker niet het laatste zijn wat er over Steve Jobs verschijnt, de boeken over Job's leven & opvolging liggen waarschijnlijk al voor de drukpers.
Wij van onze kant wensen Steve veel, nee: Alle Sterkte!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro