http://www.youtube.com/watch?v=cRwDhfd8hK4
Met de snelheid waarmee de bank apps alleen al in ons land populair zijn geworden sinds dat ze nog maar relatief kort geleden werden geïntroduceerd is het niet lastig te voorspellen dat financiële dienstverlening ingrijpend kan gaan veranderen. 'Kan' omdat die ingrijpende verandering dan zéér waarschijnlijk niet vanuit de banken zal komen..... (Nb; de apps. zijn van RABO en ABN AMRO)
Al geruime tijd buigen onderzoekers zich over de (on)mogelijkheden van mobiel bankieren. Het referentiekader wordt daarbij dan gevormd door de ontwikkeling van online- of internetbankieren, dat verliep niet zo vlot. Dit referentiekader bracht het Online Banking Report in 2009 dan ook tot de conclusie dat een zelfde penetratiegraad van mobiel bankieren zeker 10 jaar zou gaan duren.
RABO & ABN AMRO zullen die mening vandaag niet meer delen. Dit toont ook aan dat je in het huidige tijdperk niet meer kan & mag vertrouwen op oude data simpel omdat de omstandigheden waarin je organisatie nu opereert ingrijpend zijn veranderd & de spelregels van de markt ook.
(nb; in How We Will Live: A Synthesis of Life in the Future voorspelt Matthias Horx dat het nog maar even is & we worden geholpen door een financiële avatar adviseur.......)
Als je door dit soort ontwikkelingen in je bedrijfsvoering wordt verrast dan vormt dat al een zwakte om aan een nieuwe uitdaging te kunnen beginnen, om de (nieuwe) concurrentie aan te kunnen gaan. Want dat het omgaan met consumenten die voortaan massaal mobiel gaan bankieren om andere competenties vraagt is duidelijk (hoop ik). Natuurlijk stellen de bankiers onder ons nu 'We hebben nog ruim voldoende oudere, vaak meer vermogende, klanten. Zij zullen van deze app. niet zo snel gebruik maken'...... Ja, ja. Wel eens gezien hoeveel bejaarden er in het verzoringshuis 'aan de mobi zijn'?
Voor APPLE is de diversifiëring naar financiële dienstverlening geen onmogelijke stap. De financiële buffer van APPLE, nodig om te kunnen bankieren, is ruim voldoende. Sterker nog: die buffer is nu groter dan die van verschillende Westerse banken. Daarnaast biedt APPLE aan haar loyale klanten al enige tijd financieringen aan. Overigens, er is een APPLE Bank in de VS maar die is niet van APPLE, nog niet.
APPLE is begonnen vanuit de idee dat styling appeleert aan de smaak van de consument: Design Thinking => Product Development Strategy and Execution => Bold Business Experimentation (bron: 'Design Thinking and Innovation at Apple'; HBR 05/09) .
Aansluitend wist APPLE de klanten te transformeren tot believers. Loyale klanten die zich maar wat graag (volledig) verbinden met APPLE, zich verbinden aan de Cult of Mac. De titel zegt al genoeg. Vervolgens beseften ze in Cupertino dat de huidige klanten graag lid worden van een speciale Social Group (nb; wie wil dat niet?). Als die Group dan ook nog eens 'by invitation only' is & jij wordt er voor gevraagd(!), dan kan die leverancier al helemaal niet meer stuk! Zo ontstond APPLE's Customer Pulse.
'Onze' banken, waaronder RABO en ABN AMRO, kunnen daar maar weinig tegenover stellen. Op Facebook vinden we een enkele lokale RABObank, geen organisatiepagina zeker niet voor (potentiële) klanten. Hetzelfde geldt voor ABN AMRO. Bij LinkedIn zijn beide banken terug te vinden maar dan als werkgevers.
Daarnaast heeft APPLE toch een bijzondere manier van klantbenadering. "“When salespeople meet a customer, they explain to the customer that they have some questions to ask in order to understand their needs, then obtain permission to ask those questions, and they keep digging in order to determine which products were the best fit for a given customer’s needs.” (bron 'Strategic Planning at APPLE')
Toestemming vragen aan een (bank)klant om vragen te mogen stellen, dat zou hier al als zéér uitzonderlijk worden ervaren. Maar ja "Employees at APPLE are Big Fans & passionate about what they are selling". (id.) 'Hebben wij die ook in dienst, gepassioneerde werknemers?' hoor ik je nu vragen.
Er is maar één risico te bekennen in het MAC-Bank business plan van APPLE nl. de opvolging van Steve Jobs. Maar ongetwijfeld komen ze ook over die 'uitdaging' heen.
Waarom is 'mobiel bankieren' zo'n interessante verander-casus? Omdat de verandering van girale naar virtuele dienstverlening ongetwijfeld z'n invloed zal doen gelden op andere vormen van dienstverlening zoals consultancy bijv.: de 'advies app.', 'onderwijs app.' & wat te denken van de gloednieuwe Investors in People app.???...... ;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro