Het ultra exclusieve, maar ook Nederlandse, automerk SPYKER blijft op een indrukwekkende manier aan de (openbare) weg timmeren, spykeren. Zo komt Muller c.s. nu met de SSUV, een Super Sports Utility Vehicle 'die andere SUV's ver achter zich zal laten!' Eén van de redenen om met deze exoot te komen, aldus Muller: 'De markt vergrijst en zo kan onze clientèle toch nog plaatsnemen in hun vehicle.' Mening organisatie kan jaloers zijn op zo'n vooruitziende blik......
In 1999, of daaromtrent, verbaasde Victor Muller menigeen met zijn initiatief om de Silvestre, een ontwerp van Maarten de Bruin, om te toveren tot een ultra-luxe automobiel. Volgens de sceptici, en die hebben we meer dan genoeg, was het idee bij voorbaat al gedoemd om te mislukken. Waren er voor de superrijken al niet voldoende exoten beschikbaar om aan hun niet geringe behoeften te voldoen? Wat te denken bijvoorbeeld van Ferrari, Maserati, Zonda en zelfs het VW concern had toen al het plan om de Bugatti nieuw leven in te blazen. Het is misschien op basis van dat laatste dat Muller de oude merknaam SPYKER kocht; achteraf één van zijn super-besluiten.
De introductie op de beurs liep misschien niet direct naar wens, maar de wijze waarop Muller zijn investeerders benaderde was dat weer wel. Wat te denken van John de Mol sr. en diverse Arabische investeerders; beiden tegelijkertijd potentiële klanten. De paar modellen van SPYKER werden al snel door de Britse auto-autoriteit TOP GEAR uitgeroepen tot 'Rembrandts', want dat waren het in hun ogen i.p.v. echte race-ers. Nu, SPYKER scoort 'als een gek' in China (nb: naast laagbetaalde arbeid zijn er daar ook super-rijken) en is zeer 'bling-bling' onder de Amerikaanse rappers c.s. Binnenkort zet Sharon Stone haar nog steeds bevallige figuur in een SPYKER, dat feit kost Muller blijkbaar nog niets ook, en voila: dankzij deze film ligt er vervolgens een nog grotere markt open. Er is op dit moment in de hypermoderne en zéér schone, zelfs anti-garage, vestiging in Zeewolde maar één 'probleem': de levertijd van de op maat gemaakte voitures is enorm. Maar ja, dat kan ook weer een reden hebben: schaars goed is duur, zoals u weet.
En nu, nu komt SPYKER met de SSUV omdat: de clientèle vergrijsd en zo kunnen zij ook op latere leeftijd toch nog van een SPYKER genieten! Prachtig vind ik het als beschouwer deze ontwikkeling, ook al zal ik zelf deze SSUV zéér waarschijnlijk nimmer in mijn garage hebben (zeg nooit, nooit; maar toch). Tot slot, zoals u waarschijnlijk weet leverde het merk SPYKER in 1898 aan koningin Wilhelmina de Gouden Koets. Van de SPYKER SSUV komt er ook een staatsieversie, de 'Landaulette'. Prachtig toch, als straks Lex & Max worden ingehuldigd in deze 'Landaulette'. Da's weer eens wat anders dan die blauwe stadsbus of die verlengde Scorpio.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro