'Mannelijke managers zijn egoïstischer dan hun vrouwelijke collega's en ze hebben een soepeler ethiek.' meldde begin deze week o.m. De Telegraaf 'Vrouwen daarentegen denken ethischer en zetten hun eigen belang niet voorop.' Er werd 'tussen de regels door' een lans gebroken om meer vrouwen in de positie van manager te brengen.
Waarover dient zo'n manager(v) dan te beschikken? Over Passie en Compassie zo meldt Harvard deze week. Maar ja, dat geldt dan voor de manager 'in het algemeen', M/V zo gezegd. Ergo: hoe herken je nu de juiste vrouw voor de juiste managementpositie? Laat nu, ook weer deze week, The Economist met de oplossing komen: je herkent haar aan haar Body Odour, aan haar geur dus.....
Alle gekheid op een stokje, jawel The Scent of a Woman is een mooie film, 1 waarin Al Pacino laat zien dat je geen ogen nodig hebt om de juiste persoon (hier: vrouw) te kunnen herkennen, ook The Economist meldt dat en wel in haar artikel met dito titel The Scent of a Woman (and a Man), maar er komt natuurlijk meer bij kijken bij het werven van de juiste vrouw voor de juiste positie (nb: geldt dus ook voor de juiste man), zeker als het een managementpositie betreft (of zou het toch, misschien, héél misschien, mijn neus......???)
Zo adviseert Harvard in haar artikel 2 'competenties': You need Both Passion and Compassion to Lead: 'Passion gets you up in the morning; it is the fuel that drives you to immerse yourself in your work and deliver results. Compassion is what you extend to others; it is the manifestation of caring and concern. Though these two concepts may not get equal time in the discussion of leadership, they are equally important.'
Voor het 'oppoken' van je Passion heb je nodig: Set high goals, Stoke the fires, Measure results.
Je Compassion dien je te onderhouden middels: Coach frequently, Put people first, Support volunteerism.
Maar, zoals gezegd: dit geldt zowel voor Vrouwen als voor Mannen, beiden kunnen er hun voordeel mee doen en op deze manier krijgen we dus niet meer vrouwen in Leidende Posities. Dat dit specifieke onderwerp 'leeft' binnen het bedrijfsleven, binnen het Management van het bedrijfsleven dat de moeite neemt contact te onderhouden met de wetenschappers van HARVARD, blijkt wel uit het meest favoriete Harvard Business Review artikel: Women and the Labyrinth of Leadership. Dit artikel verscheen in september 2007 en het bereikte direct de Top in de rubriek 'meest geraadpleegde c.q. gelezen artikelen' en dat terwijl dit artikel toch niet echt unieke info of tips, voor Werving & Selectie bijv., geeft. Auteurs Eagly en Carli wijzen er 'slechts' op dat meer vrouwelijke managers, sterker nog meer vrouwelijke leiders(!), cruciaal zijn voor de continuïteit van organisaties maar dat doet De Telegraaf deze week min of meer ook (.....)
Dan voor nu toch maar teruggekeerd naar het artikel in The Ecomomist: 'ONE of life's little mysteries is why particular people fancy each other—or, rather, why they do not when on paper they ought to. One answer is that human consciousness, and thus human thought, is dominated by vision. Beauty is said to be in the eye of the beholder, regardless of the other senses. However, as the multi-billion-dollar perfume industry attests, beauty is in the nose of the beholder, too.'
Hoe zo onbevooroordeeld beoordelen? Sterker: hoezo onbevooroordeeld Werven & Selecteren? Uw neus gaat met u op de loop.... ;-)
(nb: maar goed dat er toch nog een onbevooroordeeld W&S instrument is! 1-tje waarmee u de juiste vrouw, maar ook de juiste man, kunt werven zonder dat uw neus, of uw oren / ogen, u in het ootje nemen.....)
-----------------
18/01; ook leuk in dit verband: 'Our fascination with Hillary ..... and Women in Leadership'.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro