Op zich niet verrassend dat juist familiebedrijven als Heineken, Jumbo, Pon, Volkers Wessels, Talpa, Van Oranje, de DutchGP sponsoren c.q. als interessant commercieel uithangbord zien. Familiebedrijven hebben 'iets' met historie, traditie, hun oorsprong, en daarin past 'Zandvoort'. Daarnaast spelen er natuurlijk ook commerciële belangen.
Of het Formule 1 circus ook voor anderen commercieel interessant kan zijn, is met de 1e advertentie op Booking.com al beantwoord: "Tweekamerappartement 'Strandzicht Zandvoort' is voor het weekend van vrijdag 1 tot en met zondag 3 mei 2020 beschikbaar voor €12.500." Het is, ook hier, aan te raden er snel bij te zijn.....
"It’s no surprise that for the world's most famous beer from The Netherlands, Zandvoort has a special place in our hearts and we are very pleased with this ‘home game’." stelt Heineken. "Jumbo vindt het als trotse sponsor van Max Verstappen geweldig dat er een officiële Dutch Grand Prix naar Nederland komt. De Jumbo Racedagen die we samen met Max Verstappen organiseren zijn een groot succes en ze worden erg gewaardeerd door onze klanten. We zijn blij dat wij op deze manier hebben kunnen bijdragen aan de groeiende populariteit van de autosport in Nederland. Jumbo gaat dus zeker ook onderdeel uitmaken van de Dutch Grand Prix!” aldus Jumbo.
Volker Wessels: “De Dutch Grand Prix wordt een evenement waar innovaties, technologie en realisatie op het hoogste niveau en op een wereldpodium bij elkaar komen. Wij zijn trots om als partner van de Dutch Grand Prix het circuit, telecommunicatie en overige infrastructuur op een niveau te brengen wat past bij een evenement van dit kaliber." Talpa: “Talpa Network is een trotse partner van Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix. Wij willen eraan bijdragen dat zoveel mogelijk Nederlanders kunnen genieten van de Formule 1 in Zandvoort, de meesterlijke prestaties van de teams en natuurlijk in het bijzonder Max Verstappen.”
Familiebedrijf Pon heeft zelfs een historische link met de Grand Prix in Zandvoort. "Ben Pon nam in 1962 als Formule 1-coureur deel aan de Grand Prix van Nederland. De tribune naast de hoofdtribune langs de start/finish van het circuit zal tijdens de Dutch Grand Prix tot ‘Ben Pon tribune’ worden gedoopt."
De familie Van Oranje, hier vertegenwoordigd door Bernhard van Oranje als eigenaar van Circuit Zandvoort: "De missie van prins Bernhard van Oranje is geslaagd. De Formule 1 keert definitief terug naar Circuit Zandvoort. Het management van de koningsklasse in de autosport heeft een driejarige overeenkomst gesloten met de Nederlandse promotors voor het houden van de Dutch Grand Prix."
Last but not least de familie Verstappen, hoewel geen direct investeerder hebben zij een cruciale aanzet gedaan om überhaupt tot deze DutchGP te kunnen komen. Een aanzet die serieuze vormen aannam op zondag 15 mei 2016, de memorabele dag dat Max Verstappen voor het eerst in een Red Bull plaatsnam en in Barcelona direct de overwinning opeiste. Max Mania nam de multimedia vervolgens over, the Orange Army was geboren. "In recent years, we’ve seen a resurgence of interest in Formula 1 in Holland, mainly due to the enthusiastic support for the talented Max Verstappen, as seen from the sea of orange at so many races. No doubt this will be the dominant colour in the Zandvoort grandstands next year.” aldus Chase Carey, Chairman and CEO, Formula 1. Mooie woorden maar de Formula 1 eigenaren zullen de DutchGP toch vooral zien als een interessante money maker. Iedereen 'trots en blij', dus.
Jumbo is er al in geslaagd om van het merk 'Max Verstappen' optimaal te profiteren. Pon wil met het beschikbaar stellen van een groot aantal Gazelle's niet alleen de mobiliteit in dat topweekend verzorgen, maar ook de verkoop van hun fietsen een push geven. Het is hier niet nodig in te gaan op het nuttigen van Heineken door de 200.000 bezoekers die er worden verwacht. Zo hebben al deze familiebedrijven daarmee ook een motivatie om te kunnen voldoen aan de 1e Gouden Regel van het Familiebedrijf: 'Familiebedrijven zijn zuinig, zowel in goede als in slechte tijden'. Investeren is mooi, maar het mag ook geld opleveren. Aan de andere kant: Circuit Zandvoort heeft met familiebedrijven ook loyale investeerders binnengehaald: lange termijn. Bancaire financiering, aandelen c.q. obligaties, zijn bij iets specifieks als dit, niet aan te raden.
"Familiebedrijven zorgen voor cohesie van de gemeenschap. Wanneer rekening wordt gehouden met de inbedding van bedrijven kan niet alleen hun levensvatbaarheid beter worden gewaarborgd, maar kunnen ook de bestaande omgeving en economie structureel worden versterkt. Zeker door de familiebedrijven, die een belangrijke economische en maatschappelijke functie vervullen. De verantwoordelijkheid van familiebedrijven voor hun directe omgeving is groot, dit is namelijk ook van invloed op hun (klein)kinderen." signaleerde in 2006 ruimtelijk econoom Maikel Gijzen. Lezen we de extra motivatie van de hier betrokken familiebedrijven, dan sluit dat aan op Gijzen's bevindingen.
Uiteraard mag er binnen 1 jaar tijd nog veel worden gerealiseerd, sportief directeur Jan Lammers heeft er alle vertrouwen in. (zeer) Waarschijnlijk vindt hij meer familiebedrijven bereid hieraan 'een steentje bij te dragen'.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro