In mijn laatste MasterClasses gebruik ik steeds vaker de term Pro-Organiseren. Midden in de 'crisis' hebben organisaties de mond vol van re-organiseren, sterker nog: ze hollen van reorganisatie naar reorganisatie (.....) & blijkt meer & meer dat medewerkers, maar ook managers, reorganisatiemoe worden/zijn. Da's jammer, maar neem het hen eens kwalijk.
Zodra ik de term "pro-organiseren" gebruik zijn mijn studenten verrast: 'nog nooit van gehoord'.
Of pro-organiseren nu, voor mij, impliciete kennis is, kennis die voortkomt uit eerdere werkervaring, uit dat wat ik 'ooit' las/hoorde & nu voor mij een A-HA Erlebniss is, dat weet ik niet (ongetwijfeld kan iemand met nu 'terecht wijzen'....). Dat is eigenlijk ook minder relevant, voor mij. Zelfs al kom ik nu pro-organiseren op het web alleen tegen als archiefhulpmiddel c.q. als marketingterm voor een adviesbureau dat helpt je rommel op te ruimen. Daar is ook iets voor te zeggen, maar dat is dus niet wat ik bedoel met proorganiseren.
Mijn definitie voor Pro-Organiseren is: aniticiperen op mogelijke organisatieveranderingen (die zijn er altijd), anticiperen op vaak logische organisatie ontwikkelingen (zie Greiner) & dit proces vervolgens in ieders belang (nb; stakeholders, aandeelhouders, management, medewerkers maar zeker ook klanten!) zo soepeltjes mogelijk laten verlopen, als die bijna logische ontwikkeling dus. 'Goh, ik wist niet dat deze organisatie al zo veranderd is....'.
Het zou 'zo maar' een nieuw vakgebied kunnen worden: Pro-Organising...... ;-)
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>