Michael Porter schreef geschiedenis met zijn Five Forces Model: Competitors, Buyers, Suppliers, New Entrants en Substitutes. De Wereld van de Strategie stond in 1979 op zijn kop en The Five Forces verdienden vervolgens moeiteloos een plaats in de academische wereld en in the board rooms. Porter vertelde feitelijk niet eens zo heel veel nieuws, tenslotte bestonden de Five Forces al zo lang als de markt-economie bestond (nb: al héél lang dus), wel wist hij een academische link te leggen van de 5 met de Strategie van een organisatie. Dat was nieuw!
Porter is een academicus. Na 1979 is hij zowel gecomplimenteerd als bekritiseerd over zijn 5. Dat bracht Porter er toe om nieuw onderzoek te doen, onderzoek naar de praktische toepassing van zijn 5. Deze maand publiceert hij zijn bevindingen in de HBR onder de titel: 'The Five Competitive Forces That Shape Strategy.': van Zero Sum naar Positive Sum.
In het kort zijn Porters' bevindingen c.q. aanpassingen aan zijn 5:
- => 'the Framework (nb: the Five Forces) is robust'. Niets mis mee dus, met the Five Forces.
- => Zero Sum is uit (nb: 'When all or many competitors aim to meet the same needs or compete on the same attributes, the result is zero-sum competition. Here, one firm's gain is often another's loss, driving down profitability.')
- => Positive Sum is in. (nb: 'Rivalry can be positive sum, or actually increase the average profitability of an industry, when each competitor aims to serve the needs of different customer segments, with different mixes of price, products, services, features, or brand identities.')
- => Rivalry vs Expanding Industry; in plaats van je concurrenten te bestrijden is het een (veel) betere strategie om je industrie (nb; je werkterrein) uit te breiden.
Porters' meest cruciale en daarmee belangrijkste advies is de aanpassing van de Doelstelling van Strategie: 'Strategy's 1st Purpose is Allignment. Alligment with all people involved.'
Lange tijd was (& is!) het uitgangspunt van een Strategie: 'Hush, hush niemand mag het weten, zelfs onze medewerkers niet!! Stel dat de concurrentie er achter komt......'
Porter is nu van mening dat iedere bij een organisatie betrokkene op de hoogte dient te zijn over de Strategie van de onderneming! Iedereen dus: management, medewerkers, klanten, leveranciers, aandeelhouders, stakeholders. & De concurrentie? Ach die waren toch al op de hoogte van uw Strategie, maar vooruit: vertel het hen toch maar!
Motivatie van Porter: als iedereen op de hoogte is, behaal je het Hoogste Resultaat; heel logisch. Leuk artikel, een aanrader. Overigens, op harvardbusinessonline vindt u ook een videoboodschap van Michael Porter.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro