http://www.youtube.com/watch?v=ANuIIwLh2Us
"Je communicatie over bedrijfsmatige aspecten, uitgedrukt door zowel je gedrag als je woorden, zal de belangrijkste factor zijn in hoe de cultuur van jouw bedrijf zich ontwikkelt. Cultuur, meer dan regels, bepaalt hoe een organisatie zich gedraagt."
Dit is één van de tips die superinvesteerder Warren Buffett deze week geeft in een open brief aan de managers van zijn scala aan bedrijven ondergebracht in het investeringvehikel BERKSHIREHATHAWAY (nb; let ook op de bijzonder eenvoudige uitstraling van de website van deze miljarden investeerder, daarin zit 't 'm dus niet.....).
Wij wisten al sinds 2008 dat Buffett een bijzondere manier van leiderschap hanteert, vastgelegd in zijn 'ongeschreven regels'. Eén daarvan is “At Berkshire, managers can focus on running their businesses; they are not subjected to meetings at headquarters or financing worries nor Wall Street harassment. They simply get a letter from me every two years ... and call me when they wish." Een advies dat Buffett deze week nog maar eens herhaalt.
Kom daar maar eens om in onze vergadercultuur....
'He who has the Gold, rules the World.' nu is dat over Warren Buffette 'iets' te veel gezegd. Vanuit zijn, voor Amerikaanse begrippen toch, modale villa heeft de succesvolle Buffett zeker niet de intentie om de wereld te gaan leiden. Hoewel anderen daarmee minder moeite lijken te hebben.
Maar als je succesvol bent dan ben je wel, of ook, een interessante leerschool voor anderen; zo dus ook Buffett. Zo levert de bijlage bij de brief die deze week vanuit BERKSHIREHATHAWAY aan de aandeelhouders werd verstuurd een mooi inkijkje op de manier waarop Buffett de managers/leiders van zijn organisaties aanstuurt. Het is een intern memo aan deze zelfde managers/leiders. Buffett noemt hen daarin zijn 'All Stars'.
Vrij vertaald levert een synopsis uit dat memo het volgende op.
"Dit is mijn tweejaarlijkse brief om Berkshire's top prioriteit nog eens te benadrukken en om je hulp te krijgen bij de planning van de opvolging. (nb; de jouwe, niet de mijne!).
De prioriteit is dat ieder van ons zich voortvarend blijft inzetten om de reputatie van Berkshire te bewaken. We kunnen niet perfect zijn, maar we kunnen wel proberen dit te zijn. Zoals ik eerder heb gezegd in deze memo's van de laatste 25 jaar: "We ons kunnen veroorloven om geld te verliezen - zelfs een heleboel geld. Maar we kunnen het niet veroorloven om onze reputatie te verliezen – zelfs niet een greintje reputatie." Wij moeten ieder van onze acties blijven afzetten niet alleen tegen dat wat juridische verantwoord is maar ook tegen dat wat wij graag zouden hebben gelezen op de voorpagina van een nationale krant in een artikel geschreven door een onvriendelijke maar intelligente verslaggever.
Soms zullen je partners en medewerkers zeggen "Iedereen doet het." Deze motivering is bijna altijd slecht zeker als het de belangrijkste rechtvaardiging is voor een bedrijfsmatige actie. Dit is volstrekt onaanvaardbaar, zeker bij de beoordeling van een moreel besluit. Wanneer iemand die uitdrukking als uitgangspunt biedt, dan zeggen zij in feite dat ze niet met een goede reden kunnen komen. Als iemand deze uitleg geeft, zeg hen dat zij dit proberen te gebruiken bij een verslaggever of een rechter en zie hoe ver hen dit brengt.
Als je iets ziet waarvan het fatsoen of de wettigheid je doet twijfelen, aarzel niet om mij te bellen! Het is echter zeer waarschijnlijk dat als een bepaalde actie deze twijfel bij je oproept, dat het dan al te dicht op het randje is en dat de actie moet worden beeïndigd. Er is meer dan genoeg geld te verdienen in het centrum van de handel. Als het twijfelachtig is of een actie te dicht op het randje is, neem dan maar aan dat het er buiten is en vergeet het maar gewoon.
Laat het mij zo spoedig mogelijk weten als er cruciaal slecht nieuws is. Ik kan omgaan met slecht nieuws maar ik houd er niet van geconfronteerd te worden met slecht nieuws dat eerst nog werd achtergehouden. Een zekere terughoudendheid om het slechte nieuws onder ogen te willen zien was het probleem bij Salomon, een probleem dat eenvoudig opgelost had kunnen worden maar dat bijna de ondergang van een bedrijf met 8.000 medewerkers veroorzaakte.
Iemand doet iets vandaag bij Berkshire waarvan jij en ik ongelukkig zouden worden als wij het wisten. Dat is onvermijdelijk: wij bieden nu werk aan meer dan 250.000 mensen en de kans dat een aantal van hen de dag doorkomt zonder laakbaar gedrag is nihil. Maar wij kunnen een grote invloed hebben op het minimaliseren van dergelijke activiteiten door direct actie te ondernemen zodra er iets gebeurt waaraan ook maar de geringste geur van laakbaar gedrag hangt. Je communciatie over bedrijfsmatige aspecten, uitgedrukt door zowel je gedrag als je woorden, zal de belangrijkste factor zijn in hoe de cultuur van jouw bedrijf zich ontwikkelt. Cultuur, meer dan regels, bepaalt hoe een organisatie zich gedraagt
Tot slot, praat met mij zo min mogelijk over dat wat er gebeurt of juist zo veel als je zelf wilt. Ieder van je levert uitstekend werk bij het aansturen van je organisatie met daarbij je eigen persoonlijke stijl, jij hebt mij daarbij niet nodig. De enige onderwerpen die je met mij dient af te stemmen zijn wijzigingen in pensioenrechten* en iedere ongewoon grote kapitaalinvestering of acquisitie."
*Pensioenen zijn in de VS minder goed geregeld dan in ons land, ahum.
Ook al is er (nog) geen wetenschappelijke onderzoek, het lijkt mij er op dat niet Buffett's beleggingsintelect maar het rigoureus bewaken van de reputatie BERKSHIREHATHAWAY tot een uitzonderlijk succes maakt. Op zijn minst is het een combinatie van beiden. I.i.g. is het een cultuur die inderdaad de opvolging van Warren Buffett overkomelijk maakt, anders dan dit het geval is bij organisaties als APPLE & VIRGIN; tot op dit moment....
Een interessant memo, niet alleen voor organisaties die worstelen met hun kernwaarden.....
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro