http://www.youtube.com/watch?v=YRtJ-OXvYks
Het was natuurlijk niet handig jezelf een bonus geven, zelfs al leverde je toch een prima prestatie, en tegelijkertijd korten op de pensioenen van je oud-werknemers. Zo'n handeling roept verontwaardiging op, dat deed het al in ons land & zeker 'in de huidige tijdsgeest'. “Tot mijn grote spijt moet ik constateren dat de variabele beloning voor de Raad van Bestuur over 2010 het herstellende vertrouwen van onze klanten en de samenleving hernieuwde schade dreigt toe te brengen'‘ Jan Hommen, CEO ING, open brief 22/03/2011.
'Onder druk van de publieke opinie' is vervolgens de bonusuitkering maar teruggedraaid. Inderdaad mag je jezelf dan afvragen 'had hierin de communicatie afdeling geen sterkere rol kunnen spelen?' Jawel, dat had zeker gekund.
Was het optreden van ING knullig, dat van onze regering was al niet veel beter. Het 'Feitenrelaas evacuatie Nederlandse staatsburger uit Sirte' roept eerder meer vragen op dan dat het iets beantwoordt. Dat ook hier de communicatie niet vlotjes verliep & verloopt wordt pijnlijk duidelijk in het korte interview dat Minister Uri Rosenthal gaf kort nadat de mislukte missie bekend werd.
Eerst rept Rosenthal nog 'over welke mislukte evacuatie hebben we het?', er zijn er blijkbaar meer (....), vervolgens weet hij de vraag handig te omzeilen door te stellen dat hij 'inderdaad pas over de mislukte afloop hoorde nadat de missie was uitgevoerd'. Da's gebruikelijk, zou ik zeggen. Onbewust bevestigt hij daarmee ook dat hij vooraf toch op de hoogte was... Zie video Nieuwsuur moment '9,49.
Slim is het allemaal niet wat deze leiders nu doen, je mag het mislukkingen noemen. Prettig is dan voor hen om te weten dat de Harvard Business Review juist nu komt met een Failure Special!! Hoe hebben ze het moment zo uit kunnen kiezen?
In de intro van deze special meldt de uitgever Failure is inevitable and often out of our control. But we can choose to understand it, to learn from it, and to recover from it. Mislukkingen gebeuren maar vervolgens begrijpen wat er mis ging & er van leren; de C-PUB Cirkel toepassen dus. Het is te hopen dat dit nu gebeurt......
Het is nu al een interessante, deze april uitgave van HBR, ik kom er dan ook ongetwijfeld nog op terug want mislukkingen, het lijkt wel iets van alledag..... :-o.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Deze heren zijn geen leiders, zoals jij stelt. In de zwart-wit benadering van leiders vs. managers vallen deze heren allen in de categorie managers.
De bekende uiting is: leiders doen de goede dingen, managers doen de dingen goed. Geheel in lijn met deze benadering weten de heren precies wat de regels en procedures zijn, maar denkt niemand na of het ook verstandig is. Denk aan wat een ex-lid van de RvB van ING afgelopen zondag bij Buitenhof zei.
Stereotype managers kijken of en hoe de regels worden toegepast. Dat is wat Zalm deed bij DSB en ook ongetwijfeld bij AAB, Dat is wat Hommen bedoelde toen hij stelde dat de bonussen volgens de regels waren. Dat is wat ook De Jager vaststelde.
Het is ook hoe ING en AAB misschien weer redelijk kunnen gaan functioneren, misschien in lijn met andere banken bestuurd door managers. Maar het zal niet zijn hoe AAB en ING gezonde vooraanstaande bedrijven worden. Daar is namelijk leiderschap en visie voor nodig.
Het is gedrag waardoor AAB moest worden opgedeeld. Het is gedrag waardoor we in de crisis terecht zijn gekomen en waardoor we op een volgende crisis kunnen wachten.
But they Can-do nothing right!
hetgeen mij niet verwondert
Dat de ING-top zichzelf een bonus toebedeelt in de situatie waarin de organisatie zich bevindt is niet slim, dom zelfs. Met een beetje meer relevante scholing (want zo te merken heeft men dat niet) voor de leden van RvB, RvC weet een aap zelfs dat je op dit moment gedonder krijgt als een bonus krijgt.