Tijdens het Miljoenendebat in de Doelen in Gorinchem bleek duidelijk dat het schort in de communicatie tussen de overheid en de ondernemers. Regelmatig werd er door Kamerlid Paul de Krom en collega Jan Jacob van Dijk gezegd dat ze open stonden voor goede ideeën en kritiek. Maar hoe mobiliseer je nu die ideeën, zodat niet iedere burger of ondernemer een brief hoeft te schrijven naar Den Haag.
Samen met andere maatschappelijk betrokken ondernemers liep ik hier tegenaan en wij hebben het initiatief genomen voor: Qlixz, Qlixz verenigt initiatieven!
Eenvoudig kun je je idee, droom of ergernis delen met anderen. Door massa groeit een individuele eenzame gedachte naar belang en draagvlak. Medestanders kunnen stemmen en aangeven waarom ze het ook of juist helemaal niet zo zien. Ook kunnen ze suggesties doen voor verbeteringen. Rondom initiatieven, die veel meer ondernemers of burgers aanspreken, kunnen groepen elkaar stimuleren om van een droom werkelijkheid, van een ergernis een oplossing en van een ideaal realiteit te maken. Dan ontstaat er uitzicht. Vele initiatieven verenigt kunnen samen veel meer bereiken dan ieder voor zich.
Als maatschappelijk betrokken ondernemers hun verantwoording nemen, kan het kabinet de plannen en ideeën zo opvangen om er op hun niveau concreet mee aan de slag te gaan.
Jaap den Ouden bijvoorbeeld, voormalig directeur van Mercon, liet met zijn vraag in welke la de private plannen voor de verbreding van de Merwedebrug waren terecht gekomen, vlijmscherp zien waar het probleem ligt. In de communicatie met de ondernemers. Mensen moeten met elkaar discussiëren en juist stimuleren om ideeën, dromen maar ook ergernissen met elkaar te delen en wellicht op te lossen.
Het kabinet heeft ervoor gekozen om 21 commissies in te stellen en te laten rapporteren, voordat zij zelf effectieve crisismaatregelen kan nemen. Zolang het kabinet nog niets kan doen, vinden wij dat het onze verantwoordelijkheid is en die van burgers en ondernemers om zelf concrete idealen, ergernissen en oplossingen aan te dragen.
De vele fantastische plannen, uit hoofden van ondernemers, hoeven dan niet meer in een onbekende la te verzeilen. Met behoud van rechten van betrokkenen, kunnen ze direct worden gerealiseerd. Een overvloed aan inspiratie, creativiteit en daadkracht, ontstaat als we zo bezig gaan. We komen beter en sterker uit de crisis, als we hem met optimisme samen te lijf gaan.
Qlixz biedt alleen het instrument om creativiteit, inspiratie en samenwerken te stimuleren. Waardevolle ideeën, die nu vaak in de hoofden van mensen blijven zitten zijn het waard om te delen en bij voldoende draagvlak te realiseren. Als er ook andere hulpmiddelen proberen we die te maken. Wij dagen ondernemers uit om hun creativiteit te presenteren. De site dient als toneel en voedingsbodem waarop iedereen groeien naar meerwaarde.
Met vriendelijke groeten,
www.qlixz.nl.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro