http://www.youtube.com/watch?v=UlqYg1iNI6s
Bouwbedrijf Janssen de Jong Infra wordt werd verdacht van het omkopen van ambtenaren e.a. bouwcliënten. Was dit een probleem? Was dit te voorkomen? Wat kunnen wij hiervan leren?
Het Financieele Dagblad komt vandaag met het bericht 'Omkoping op grote schaal bij bouwbedrijf'. Het artikel refereert aan 'een geheim onderzoek van de Rijksrecherche dat in handen is van Nieuwsuur en Het Financieele Dagblad'. Het artikel geeft tekst & uitleg over de handelwijze van werknemers van Jansen De Jong Infra om werk aan te kunnen nemen & omzet te kunnen realiseren. Het geheel wordt gelardeerd met een scala aan zwart/wit foto's.
Die foto's vormen een interessante aanvulling. De verklarende tekst geeft per foto aan wat er op het plaatje aan de hand is. Mooi dat die tekst er bij staat, voor hetzelfde geld betreft het hier vrienden/kennissen die samen op weg zijn naar een gezellig uitje....
Laten we deze praktijkervaring eens leggen naast de Harvard Case 'World-Class Bull' .
In 2002 werd er op het ManagementSite Netwerk geplaatst het artikel 'De Bouwfraude is een zegen voor de economie'. 8 jaar later kunnen we i.i.g. stellen dat er bouwondernemers blijken te zijn die deze mening (nog steeds) delen.....
Wat is er, in het kort, aan de hand bij Jansen de Jong Infra? 'Volgens de Rijksrecherche zijn topambtenaren van de gemeente Heerlen ervan overtuigd dat Janssen de Jong stelselmatig valselijk veel te lage offertes maakte. Als zo een opdracht was binnengehaald, werden vervolgens grote hoeveelheden meerwerk uitgevoerd. Daardoor zouden bouwprojecten van Janssen de Jong vaak twee- tot driemaal duurder uitvallen dan geoffreerd. Getuigen vertellen de politie dat dit bewust beleid was.' aldus het FD artikel.
Omdat betrokkenen soms toch 'nattigheid voelen' & om te voorkomen dat zij 'uit de school klappen' fêteer je hen door hen van alles & nog wat aan te bieden zoals een reisje naar Monaco voor een bezoek aan de F1: 'Het was het meest decadente ooit gezien'.
Is dit handelen door werknemers en managers van De Jong Infra een probleem? Nee, dat vindt nl. Het Openbaar Ministerie. Vanmiddag komt het bericht: 'Vervolging van bouwbedrijf vervalt na belofte beterschap'.
'Foei! Niet meer doen hoor!' 'Nee, ik zal het nóóóóóit meer doen, eg nie!'
Eenvoudig gezegd zou je kunnen stellen: 'deze handelwijze is nu eenmaal onderdeel van de cultuur binnen de Bouwsector'; dat is 't. Daarmee lijkt de 2e vraag 'Was dit te voorkomen?' ook beantwoord. 'Lijkt' want er speelt hier nog iets interessants. Op de site van Jansen De Jong Infra lezen we:
Aandacht voor integriteit en inbedding hiervan is een voortdurend proces. Integriteit is geen kwestie van regels alleen, maar ook van procedures en de bedrijfscultuur waarbij medewerkers bereid zijn elkaar aan te spreken en hun verantwoordelijkheid te nemen.
Voor Janssen de Jong Infra staat "de mens" centraal. Dit geldt zowel voor onze medewerkers als voor onze klanten en zakenpartners. We treden elkaar met open vizier en vertrouwen tegemoet. Integriteit, kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid zijn hierbij onze kernwaarden.
Elke medewerker van Janssen de Jong Infra is op zijn of haar integriteit aanspreekbaar. De leiding gaat daarbij voorop in het uitdragen ervan. Integriteit maken we echter niet alleen, maar juist met elkaar. Leidinggevenden scheppen hiervoor het juiste klimaat en vormen hiermee het fundament van ons integriteitbeleid.
Bijgaand treft u ons integriteitbeleid en de bedrijfscode aan. De flyer (Ons beleid) is een samenvatting.
De Directie."
Handig deze verklaring zowel voor medewerkers, leveranciers, afnemers en stakeholders zoals aandeelhouders, bankiers, verzekeraars. Dan weet je tenminste met wie je zaken doet!..... (veel) Eerder hadden we het hier al over dat wat het een organisatie kost om zich aan de zelf(!) opgelegde kernwaarden te houden, voor De Jong Infra is het al niet veel anders, zo (b)lijkt.
In 2009 publiceerde Harvard Business Review de case World-Class Bull: Chris 'Fort' Knox sluit een geweldige deal, niet alleen geweldig voor zichzelf maar ook voor zijn organisatie! Er is maar 1 minpuntje: Fort hield zichzelf daarbij niet aan de Kernwaarden van zijn organisatie, m.n. niet aan de ethische code.
“You’ve got to be kidding me, Sam (nb; human resources vice president Samantha Williams)” Jeremy sputtered. “Chris brought in the single biggest piece of business we’ve won here in more than two years. He’s our top performer! He broke that logjam with Armadillo! He was absolutely brilliant!”
“If ‘brilliant’ is a synonym for ‘devious,’ maybe so,” said Sam, eyebrows raised. Sam was Jeremy’s friend and frequent ally, having helped him push through a reorganization of the sales force, including new incentive and commission structures. But she was also currently the chair of SFS’s ethics review board. “An ethics breach is an ethics breach. As our code states, ‘deceptive business practices’ are unethical. There have to be consequences. And you, of all people, should know that.”
De vraag is nu: krijgt Fort een compliment mét de daarbij behorende forse bonus of vliegt Fort de laan uit?
Het dilemma, want dat is 't, levert een leerzame casus op. Wat er hier in deze situatie uiteindelijk gebeurt laat ik aan jou, lezer, over. De reacties op de casus zijn daarbij ook veelzeggend.
De vraag hier & nu is interessanter: wat leert jouw organisatie van 'De Jong Infra'? Wat zou jouw organisatie in een vergelijkbare situatie doen? Wijk je dan af van je zelf opgelegde Code of Conduct?
Als dat laatste zo is, dan is het wellicht raadzaam om die Code i.i.g. op te heffen; toch?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Wat mij treft in de kwestie is de dubbele moraal in het bedrijf Jansen de Jong. Het bedrijf spoort werknemers enerzijds aan om alles te doen om de order binnen te halen, want dat verhoogt je bonus / status. Ze zijn niet voor niets al 8 keer beboet door de NMA, afgelopen jaren. (zegt het FD) Maar als het misgaat, laten ze je genadeloos vallen. Want nu is het opeens de schuld van de individuele werknemer, die staat terecht, en het bedrijf .... weet van niets.
Het voordeel van die dubbele moraal is dat ze hun website niet hoeven aan te passen, (SIC!! goed idee om op de site te kijken). Mij stoort het hypocriete wel. Het is een variant op de vraag: 'kun je wel eerlijk zaken doen boven een miljoen?'
Tweede wat mij treft is de reactie van het OM. In het FD stond dat de zaak tegen het bedrijf geseponeerd werd want 'het is nu een ander bedrijf'. Dat verbijsterde mij: is dit echt waar? Dat gelooft het OM toch niet echt? Ook hier de vraag: is het gemakzucht van het OM? hoeven ze een complexe zaak niet te doen? of is het domheid en volslagen gebrek aan kennis van de invloed van organisatie op het handelen van mensen. In beide gevallen daalt mijn vertrouwen: hoe kun je een club vertrouwen die gemakzuchtig is of oliedom?
Hopelijk zie ik iets over het hoofd, suggesties? Carolien de Monchy