"Er is een mythe die veronderstelt dat leren alleen is weggelegd voor de jongeren. Maar zoals het spreekwoord zegt 'Wat echt telt is dat wat je leert als je denkt dat je alles al weet.' Je middelbare leeftijd is, c.q. je middelbare jaren zijn, geweldig. Het zijn prima jaren om te leren, om je verder te ontwikkelen. Zelfs de jaren na je middelbare leeftijd zijn daarvoor uitermate geschikt. Zo ben ik zelf aan mijn meest recente baan begonnen op 77 jarige leeftijd en ik leer nog steeds." John W. Gardner, o.m. Staatssecretaris in het Kabinet van President Lyndon B. Johnson.
De eerste entry die op ManPro verscheen eind 2005 had als titel '7 Deugden' (NB: Nederigheid, Gulheid, Naastenliefde, Zachtmoedigheid, Kuisheid, Matigheid, IJver), ik heb toen niet kunnen bedenken dat 'deugden' (of de tegenhanger er van: de 7 Zonden....) een 'Rode Draad' zouden gaan vormen in de managementtrends in de jaren die zouden volgen....
& De YT vid hiervoor? Dat is de 'meest populaire' vid in het ManPro YouTube kanaal.
Eerst maar even wat getallen over ManPro uit de database van GOOGLE Analytics:
Ook interessant:
Niet iedereen van 'middelbare leeftijd' blijkt op de hoogte te zijn van Gardner's speech 'Personal Renewal'. ;-)
Rechts op deze pagina zie je in 2 tabbladen de over de jaren 5 'meest gelezen' en de 5 'meest besproken' entries. Aanvullend daarop:
- Populairste entry in de laatste 12 maanden: Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken!.
- Populairste entry in de laatste 90 dagen: Laranja Mecânica (aka Oranje) Accelereert naar WKFinale op basis Principes John Kotter.
- Populairste entry in de laatste 60 dagen: Richard Branson: ‘Minder werken en meer vrije tijd, het kan.’ Inderdaad, m.b.v. The Power of Three.
- Populairste entry in de laatste 30 dagen: Het succes van de combinatie van Investors in People en ‘the Human Element’ methode. Auteur Jessica Smits en daarmee een mooi voorbeeld van een succesvolle gastcolumn.
Wat waren enkele trends in de afgelopen jaren?
2005/2006:
- De Familiebedrijven waren (opnieuw) de eersten die een trend in gang zetten nl. die van de Corporate Governance Codes: Ho-Shi & de Code Buysse.
- Elon Musk verscheen aan de horizon met zijn TESLA: Vormt TESLA de basis voor (sociale) innovatie?. Met zijn laatste initiatief een Superfabriek in Nevada, kun je inderdaad stellen dat Musk's TESLA een Trend heeft gezet.
- & Verhip, daar hadden we de 'uitdagingen' met Rusland ook al: Doing Business Russian Style.
2007:
- Al Gore reisde de wereld over met zijn 'Inconvenient Truth'. Het prijzenswaardige initiatief zou toch wel eens weinig effect kunnen hebben: Geen ‘Inconvenient Truth’: TOYOTA breekt alle records!
- ABN AMRO en het al-dan-niet verkopen/fuseren, was hot: ‘BARCLAYS’, een Politiek Correct Spel?
- Het hier toen nog nauwelijks bekende Indiase familiebedrijf TATA liet zich zien in de EU: En de winnaar is:.....
2008
- Terwijl China zich economisch steeds sterker manifesteerde, China Inside The Dragon,
- verschenen in de Westerse wereld de eerste donkere wolken genaamd 'Crisis'! When in Times of Crisis: INVEST!
- We kregen door dat de toename en de omvang van financiële crisis m.n. werd bepaald door een leiderschap crisis Leiderschap Crisis => Financiële Crisis (NB: opmerkelijk genoeg lijkt dit één van die neerwaartse trends te zijn waarvan we maar weinig leren, zo zal later blijken; zelfs nu nog....)
2009
- De bonus...... Voor de crisis was er al aandacht voor de Bonus, nu de crisis in volle hevigheid los barstte was het hier een dankbaar (sic.) onderwerp, o.m. in de entry: Bonus? Het is de gedachte die telt! De bonus is i.i.g. een Stevige Trend gebleken....
- Geen crisis kan zonder Commissie ét voila: de Commissie Maas (kent u 'm nog?) ging als eerste van een lange rij commissies die nog zou volgen van start: Commissie Maas en Nieuw Leiderschap. Tijd voor een 0-meting?
- Bernie Madoff bleek een mooie exponent van dat wat er zo allemaal mis kan gaan zodra de mens aan teveel (financieel economische) knoppen gaat draaien. Het was het jaar dat Bernie achter de tralies verdween. Madoff: 150 jaar cel
2010
- In tijden van crisis zoek je sporen van geluk en zo vonden we dat in Bhutan: Over Maslow, over Bruto Nationaal Geluk in Bhutan, over Rekenen, over Toiletten, over Suc6!
- De affaire met Lehman Bros liet zien dat onderzoekscommissies in de VS (toch) van een 'iets ander hout zijn gesneden' dan die in ons land: Wat heeft Lehman Bros met onze € 1.750 pp te maken?
- En daar was ie dan: Het Nieuwe Werken! De serie Het Nieuwe Werken is Uit, High Performance Working is In!, leverde een stortvloed aan reacties op. Prima, daarvoor doen we 't! :-)
2011
- Het jaar waarin Steve Jobs overleed, Jobs was een trendsetter avant la lettre: Ontdekkingsreiziger en (r)Evolutionair Steve Jobs is niet meer.
- Crises in resp. Moerdijk en Tucson maakten pijnlijk duidelijk dat onze leiders bij een ramp bij voorkeur in het busje blijven zitten.... Crisiscommunicatie, Moerdijk vs. Tucson
- Lynda Gratton schreef het boek The SHIFT c.q. De Verandering; the Third Wave of Virtual Work. Het lijkt er op dat velen de inhoud is ontgaan, maar de trend die Gratton voorspelde is ingezet.
2012
- Het Libor schandaal, de ooit zo betrouwbare Coöperatieve RABObank bleek bij nader inzien in handel & wandel toch een 'normale' bank te zijn; een schok. Niet voor niets is Het LIBORschandaal, een chronologie de meest gelezen entry.
- VESTIA, tot op de dag vandaag staat deze 'sociale' woningcorporatie met v/m topman Erik Staal in het middelpunt van de belangstelling. De gevolgen van onverantwoord gedrag zijn dan ook giga: De Vestia affaire, een chronologie. Ofwel: We Take Care of Our Own.
- De crisis maakt(e) ook cristal clear dat m.n. 'als de boot zinkende is' voor sommigen onder ons geldt: 'Ieder voor zich en God voor ons allen!'. V/m IMF topman Dominique Strauss-Kahn was daarvan een prima (sic.) exponent. Is het nog niet te laat voor Dominique Strauss-Kahn iets te leren van Leiderschaplessen Steve Jobs?
2013
- Clayton Christensen kwam met zijn Disruptieve Technologieën, een voor mij intrigerend thema daarom de entry: Disruptieve Technologieën die ons leven, onze organisaties, onze economie ingrijpend gaan veranderen. Het jongste thema binnen de directiekamer. Het is één van die entries die ik met enige regelmaat kan 'updaten'.
- Met thema's als vergrijzing, afname van de beroepsbevolking, duurzame inzetbaarheid, sociale innovatie werd de urgentie voor werkgevers in het thema Talentmanagement (sterk) verhoogd zoals ook bleek uit de ervaring van BOEING met hun 787: De Dreamliner, een leerzame Nachtmerrie…..
- De afsluiter van het jaar 2013 kreeg als titel: 2014: Oogcellen uit de 3-D printer, het autonome Containterschip, Paus Franciscus met meer invloed op de Wereldeconomie Occupy.
Omdat dit een mooie samenvatting is, stopt hier de bloemlezing dan ook. Trends die zich dit jaar nog meer dan voorheen in gang hebben gezet voor de jaren die komen gaan, zijn:
Meer daarover in de entries to come.
=============
Eind 2005 benaderde Willem Mastenbroek mij voor de 'pro deo' functie van hoofdredacteur voor ManagementPro.nl. Een blog gericht op managementtrends, in enige mate voorspellend dus en daardoor niet zonder risico: 'voor- en tegenstanders'. (soms) 'De kat de bel aan durven te binden'. Schrijven, inzichten en ervaringen verzamelen, dat deed ik al veel langer. Daarbij paste ik het Kaizen principe toe en zo draagt dit bij aan mijn continue ontwikkeling. Waarom e.e.a. niet openbaar gedeeld?
Mijn motivatie om in te gaan op het aanbod van Willem sr. komt voort uit een citaat van Gardner: 'The Best Leaders are Insatiable Learners'. Of ik een 'beste leider' ben, dat mogen anderen bepalen. Maar dat ik een 'onverzadigbare leerling' ben en daarbij een leerling die het geleerde graag deelt, daarvoor gebruik ik (ook) het ManagementPro blog. ;-)
D.i. een korte terugblik op 2.000 entries, gericht op Managementtrends, verzamelt in (bijna) 9 jaar tijd in prima samenwerking met een diversiteit aan gastcolumnisten, mannen én vrouwen die ook hun kennis graag willen delen; waarvoor dank!
Zoals je hiernaast, rechts, ziet vind je ManPro inmiddels op YouTube, LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, er zijn meerdere (android) Apps. Deze 'nieuwe' media zijn een prima aanvulling op, zelfs alternatief voor, ManPro vandaar ook dat de verschijningsfrequentie hier is verminderd. Wil je (toch) meer trends ontvangen? Ik nodig je (ook) uit voor de 'nieuwe' media. Overigens, de entries zijn ook verzameld in een 7-tal jaarboeken. Het 8e boek staat op het punt te verschijnen. Er is ook nog voldoende 'oude' media beschikbaar dus. ;-)
Nog een fijn weekeinde & een hartelijke groet! Wil je rechtstreeks reageren? Dat kan via willem@willemscheepers.eu
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro