Nieuws (en alleen nieuws) creëert de situatie.

'Nieuws creëert de situatie en niet de media!' aldus Freek de Jonge gisteravond in het programma NOS Sportzomer. Een waar woord, het lijkt er soms op dat de media op zoek zijn naar Nieuws sterker nog: ze creëeren vaak nieuws en de historie leert ons dat dit niet iets is van de laatste tijd. Onze voorouders slaagden er ook zeer goed in om van de bekende Mug de nog grotere (soms mooiere) Olifant te maken. Het is niet ondenkbaar dat dit uw organisatie ook overkomt.
NOS verslaggever Bert Maalderink ondervraagt momenteel dagelijks bondscoach Marco van Basten. Maalderink hanteert daarbij relatief veel de 'als - dan' techniek. Voorbeeld: 'Als je (overigens, d.i. Van Basten, zou 'u' niet gepaster zijn?) nu morgenavond tegen de Argentijnen Kromkamp opstelt in plaats van Bouhlarouz?' Na Van Basten's ontkennende antwoord is Maalderinks' conclusie: 'O, dan is de rol van Kromkamp dus uitgespeeld.' (Da's nog maar de vraag....). Ander voorbeeld: 'Tegen wie wil je (Van Basten) in de volgende ronde uitkomen en als we (d.i. Oranje) dan tegen het Duitse team ballen, wat denk je dan?' Volgens Van Basten is het nog niet zo ver.

Na meer van deze 'als - dan' oefeningen concludeerde Freek de Jonge kribbig: 'Op deze manier creëer je Nieuws dat geen nieuws is!' en, zo stelde De Jonge: 'Nieuws creëert de situatie en niet de media.' Een waar woord, anders vertaald: met geruchten of halve waarheden de wereld inhelpen is niemand gebaat. De sport is hierin een mooi voorbeeld, en het huidige toernooi in Duitsland wel één in Optima Forma: media creëeren rondom de diverse teams situaties die er 'helemaal niet toe doen' maar die wel veel 'stof doen opwaaien' en dat allemaal in het belang van de kijkcijfers en de oplagen.... Het team dat daarbij het rustigst blijft wordt volgens mij nu de Wereldkampioen!

De sport staat niet op zichzelf. Ook 'in het gewone (bedrijfs)leven' kennen we soortgelijke situaties. De historie geeft ook veel 'mooie' voorbeelden: hele stammen zijn uitgemoord, oorlogen gevoerd, steden gebombardeerd en dat allemaan op basis van 'hear say', geruchten maar ook 'wishfull thinking'.

Ook uw organisatie kan dit overkomen: verkopen lopen niet helemaal zoals u dat zou willen en de in het nauw gebrachte verkopers doen 'een duit in het zakje' door te veronderstellen dat..... Hele strategische plannen zijn op deze manier weggegooid, opnieuw geschreven of minimaal aangepast en waarom? Na 1 jaar weet niemand het meer alleen dat er toch wel een paar inschattingsfouten zijn gemaakt.

Mocht u dit nu overkomen, misschien heeft u dan als reactie iets aan de vraag die Schulz von Thun ons stelt: 'Hoe bedoelt u?'.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro