Mondje dicht dan maar.

CEO's of eindverantwoordelijken, maar ook hun confréres, staan in het middelpunt van de belangstelling, dagelijks. En terecht, want de belangen die zij vertegenwoordigen zijn groot, vaak zelfs zéér groot. Dit betekent impliciet dat ieder woord dat zij uitspreken, iedere boodschap die zij (uit)zenden op een goudschaaltje wordt gewogen. Gevolgen van een handeling, of een uitspraak kunnen desastreus zijn; voortaan mondje dicht dan maar?
Ook 2 recente entries van collegae bloggers Pierre ( 'Door hoeveel stof moet ik kruipen?') en Gyuri ('Wanneer moet een leider zich verontschuldigen?'; de 1e in zijn serie) geven het belang nog eens aan van communicatie door leidinggevenden. Voor dat je het weet, ook als je geen CEO bent, kan iets wat je zegt of doet helemaal verkeerd worden uitgelegd..... Herstel dat maar weer eens. Overigens, ook door in situaties niets te zeggen of niets te doen (nb: want dat lijkt je op dat moment het verstandigst) communiceer je, dat wordt wel eens vergeten zelfs door 'de hoogste bomen'. Voor het geval dat u dit tijdens uw opvoeding vergeten bent: je kan namelijk niet niet-communiceren. U kent dat wel: iemand wordt aangevallen in de media maar reageert daar niet op. Een reactie kan dan zijn: 'Heel verstandig van haar!' Om niet-te-reageren dus, maar ze communiceert wél (nb: ook al zat ze op dat moment misschien in het buitenland).

 

Wat moet je nu doen als ceo, als leidinggevende? Communiceer je juist wel of toch maar niet. 'Maar dat kan weer niet want ik lees net dat je altijd communiceert..... En dan hebben we het hier over de buitenwacht. Wat betekent dit wel niet voor mijn organisatie, hoe ga ik eigenlijk met hen om?' Verstandige vraag, je kan beter eerst intern 'de boel' goed op orde hebben, dat communiceert vervolgens een stuk gemakkelijker als je buiten bent. Hoe dat te doen? Gelukkig komt de Harvard Business Review deze maand met enkele relatief eenvoudige tips, enkele 'te zenden' boodschappen. 'Relatief eenvoudig' als u de uitgangspunten bij deze boodschappen tenminste op orde heeft. Voor sommige leidinggevenden kunnen de tips van HBR (toch) een 'change in mindset' betekenen.

 

5 messages leaders must manage:

  • => organizational structure and hierarchy (niet het organogram is leidend maar de wijze waarop de HR functie is geoptimaliseerd)
  • => financial results (niet bestraffend naar individuen 'want resultaten blijven achter!' maar laat zien wat uw evaluatie opleverde, waar de oorzaken liggen)
  • => the leader's sense of his or hers job. (niet 'de baas weet alles' maar iedereen heeft een antwoord, zelfs antwoorden; durf vragen te stellen)
  • => time management (niet tijd is kostbaar en 'ik kom tijd tekort' maar tijd is een constante, het ligt vast dus maak er optimaal gebruik van)
  • => corporate culture (niet 'die verantwoordelijkheid, over de cultuur, ligt bij HR' maar creër een omgeving waarin iedereen een bijdrage kan leveren om het team te laten winnen)

Leuk artikel met boodschappen die m.i. een kern raken waarmee leidinggeven in de essentie van hun functie te maken hebben. Maar ook lastige boodschappen, in ieder geval lastig om ze alle 5 & tegelijkertijd goed te managen. Als u dat ook vindt, denkt u dan maar aan de wijze woorden van Peter Drucker: 'Before you start managing an organisation, first manage yourself'; ergo pas deze boodschappen eerst eens op u zelf toe.

 

Uit het artikel blijkt (weer eens) wat het belang is van communicatie voor een organisatie, om een organisatie te kunnen leiden, om een organisatie te laten veranderen. Pierre en Gyuri laten zien dat je voor dat je het weet, bijv. als ceo, zo iets verkeerd hebt gezegd, gecommuniceerd of dat je op zijn minst foutief wordt geinterpreteerd. Maar om dan maar tape op je mond te plakken???

 

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro