Ook al ben je op vakantie en is de wielersport niet je 1e sport, toch ontkom je niet aan de doping berichten uit de Tour. 2 ploegen zijn al uit ‘La Grande Boucle’ en vandaag volgt (zeer waarschijnlijk) ook RABO. Wie komen er zondag aan in Parijs? Een mooie vraag voor een gokje bij de wedkantoren…..
RABO heeft vannacht al direct aangegeven dat zij (toch) doorgaan met het sponsoren van de (mooie….) wielersport. Vraag is of dat wel verstandig is? Past dat nog wel in het Beleid?
Overigens, ik herinner me nu dat een collega van mij ruim 20 jaar geleden opmerkte: ‘Maakt niet uit hoe we in het nieuws komen, als we maar in het nieuws komen!’
Waar wij op dat moment samen in dienst waren? Bij RABO…….
Nu ja, dat ik momenteel over de Tour goed op de hoogte ben dat komt ook door mijn partner, Doreen, zij is (of dien ik te zeggen ‘was’?) idolaat van de wielersport, dus zo kennen we ons dagelijks uurtje ‘Tour’. De moderne communicatiemiddelen helpen ons daarbij. Vanuit mijn interesse/vakgebied/hobby volg ik de ontwikkelingen rondom negatieve berichtgeving en de manier waarop betrokken organisaties daarop reageren met een meer dan normaal interesse, en zo is dat uurtje ‘Tour’ (toch) geen verzoeking. ;-).
Wat doet RABO nu het er naar uitziet (nb: het is nog niet bewezen!) dat hun kampioen RASMUSSEN iets onoirbaars deed. Blijven ze hun 10-tallen miljoenen in de wielersport stoppen?
In de 1e berichten van vannacht lijkt het er op dat RABO zich niets gelegen laat liggen aan deze tegenvaller, ze gaan gewoon door met sponsoring ‘want anders zou dat lijken op een vlucht’. I.d. meldde RABO bestuurslid Van Schijndel. RABO wordt daarbij gesteund door de mening van sportdeskundigen zoals Frank van den Wall Bake. Naar zijn mening hebben dopingaffaires nauwelijks invloed op het gedrag van klanten van de sponsors. ‘Je moet als bedrijf alleen wel lastige vragen beantwoorden en ook intern heb je veel uit te leggen.’ En:‘Bovendien heeft wielrennen een heel aantrekkelijke prijs-prestatie-verhouding. ‘De sport wordt in 185 landen uitgezonden, waarvan in 51 landen live. Als je een mondiaal merk wilt neerzetten blijven het wielrennen en de Tour een mooi podium om dat op een relatief voordelige manier te doen.’ Aldus VdWB vandaag in Het FD.
RABO zou niet de enige zijn die bij ‘tegenvallers’ achter zijn sporters blijft staan, anderen gingen hen voor. Wat te denken van ADIDAS, PUMA, NIKE (nb: om maar enkele van de grotere sponsors te noemen, sponsors met bedragen van € 100.000.000+ ) op het moment dat ‘hun’ sporters betrapt werden op zaken die niet door de beugel gingen? Ook zij gingen vervolgens onbekommerd door.
Er zijn echter uitzonderingen, wellicht te prijzen uitzonderingen. 1 daarvan is het Zwitserse PHONAK. Toen hij geconfronteerd werd met het dopinggebruik door zijn sporters besloot PHONAK eigenaar/ondernemer Andy Rihs om zijn bijdragen direct te beeïndigen. Wanneer dat dit gebeurde? In de TOUR 2006 ……
En RABO? RABOBANK scoort hoog op de MVO ladder, op de ladder van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, en terecht. Het vormt een basis voor een bijzondere vorm van ondernemen: het coöperatief ondernemen. RABO maakt zich al langer hard voor MVO, vanuit dat licht bezien vormen de huidige dopingperikelen binnen de door RABO gesponsorde wielerploeg een mooie lakmoesproef: Hoe handel je nu als je medewerkers toch niet helemaal zuiver in de MVO-leer blijken te zijn?
Ik ben benieuwd, of zou mijn oud-collega toch gelijk krijgen?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro