http://www.youtube.com/watch?v=sGhrQz8rA8w
“Companies are running 21st-century businesses with 20th-century workplace practices and programs.” concludeert TowersWatson na een onderzoek onder 32.000 medewerkers, werkzaam in 29 landen. Daarvoor is 'iets' te zeggen als je alleen al kijkt naar salarisschalen die nog gebaseerd zijn op historische blue-collar / white-collar verhoudingen. Dat terwijl de 'afstand' tussen managementlaag & medewerkers nog nooit zo klein is geweest. In zo'n werksituatie leef je dan als medewerker daadwerkelijk nog in de vorige eeuw....
Veel werkgevers zijn al blij als hun werknemers een 7 scoren op 'de schaal van tevredenheid'(....), dat terwijl betrokkenheid van de medewerkers nóg een stap verder gaat: je bent (wellicht) tevreden maar je bent i.i.g. (ook) bereid je zelf in te zetten voor je organisatie. (nb; 'Passie' zou hier helemaal mooi zijn, maar dat is 'selchts' weggelegd voor de enkeling, mogelijk de ZZP-er?... ;-))
Mooi maar TowersWatson is na dit onderzoek overgaan naar de overtreffende trap van 'betrokkenheid' nl. naar Duurzame Betrokkenheid: je bent als betrokken medewerker niet alleen bereid jezelf in te zetten, je bent daartoe ook nog eens instaat!
TW constateert in het onderzoek dat 35% van de 32.000 benaderde medewerkers zéér betrokken zijn bij hun organisatie. Dat lijkt mooi maar een essentiële verklaring daarvoor is de huidige economische situatie: je bent maar wat blij dat jij nog een baan hebt; een versoepeld ontslagrecht 'helpt daar ook aan mee' (sic.).
De vraag is dan ook: ben je als werkgever in staat die, schijnbaar hoge, betrokkenheid van je medewerkers vast te houden in de jaren die gaan komen, jaren waarin de crisis ongetwijfeld weer eens voorbij is, jaren waarin er nieuwe uitdagingen zijn/komen? Kun je van die betrokkenheid een Duurzame Betrokkenheid maken in een tijd waarin nu al aandachtspunten spelen als 'de juiste man/vrouw op de juiste plek', 'de meest geschikte talenten', 'het ontwikkelen van die talenten'? Uitdagingen waarvoor niet alleen de Regio Brabant (nu al) staat: Brabant heeft arbeidsmigranten nodig meldt Het FD vandaag.
TW constateert 'gaten' in het oude Model van Betrokkenheid:
- "The first gap is effectively enabling workers with internal support, resources and tools, which can take a variety of forms."
- "The second gap is creating an environment that’s energizing to work in because it promotes physical, emotional and social well-being."
Deze 'gaten' dienen te worden gevuld. Duurzame Betrokkenheid of 'Sustainable Engagement' staat dan ook voor c.q. betekent: "It describes the intensity of employees’ connection to their organization, based on three core elements:
- The extent of employees’ discretionary effort committed to achieving work goals (being engaged)
- An environment that supports productivity in multiple ways (being enabled)
- A work experience that promotes well-being (feeling energized)"
Eenvoudig gezegd betekent dit voor de duurzame werkplek: betrokken worden + in staat zijn + energie krijgen = duurzame betrokkenheid. Mooie formule.
In het HBR blog merkt de CEO van The Energy Project, Tony Schwartz, daarover op: "For organizations, the challenge is to shift from their traditional focus on getting more out of people, to investing in meeting people's core needs so they're freed, fueled, and inspired to bring more of themselves to work, more sustainably." Ga Investeren in je Mensen dus. :-)
Maar in dit alles ligt de grootste uitdaging toch bij jou, beste ManagementPro. Of zoals TW concludeert: “Managers who make sure employees’ roles allow them to make the best possible use of their skills, and who make sure people know what’s expected of them, can help enhance the sense of shared accountability that’s part of sustainable engagement.” Noemen we dat niet je Commitment? & Begint dat Duurzame Commitment dan inderdaad niet bij jou? Ik hoop 't, niet alleen voor je organisatie......
Bron: 'Global Workforce Study 2012: Engagement at Risk'.
*VID: bij Sneeuwwitje's Zeven Dwergen, uit de tijd van de blue collar worker, merk je toch al iets van die duurzame betrokkenheid.....
==============
131112
In Groot Brittannië is gisteren (....) een Engagement TaskForce van start gegaan met als doel 'de betrokkenheid van de Britse werknemer te verhogen'. Onderzoek laat zien dat (meer) betrokkenheid van de Britse werknemers de Britse economie een push kan geven van GBP 26 miljard (d.i.: € 32,5 miljard)! Dan hebben we het hier (dus) nog niet eens over 'duurzame betrokkenheid'.....
De Nederlandse economie is iets kleiner dan de Britse, maar als wij nu ook de betrokkenheid van onze medewerkers gaan verhogen, dan kan dat onze economie toch ook wel een miljardje of 10 opleveren; toch? Da's dan tegelijkertijd een mooie 'dekking' voor de stijgende zorgkosten......
NB; tussen de CEO's die gisteren de TaskForce Pledge afgaven zijn opvallend veel vertegenwoordigers van Investors in People organosaties. ;-)
===========
201112
Wat Uitzonderlijke Leiders wel hebben en grote leiders niet? Loyaliteit, loyaliteit naar hun organisatie, naar hun klanten, hun medewerkers.
Het verschil tussen goede en uitzonderlijk goede leiders, volgende deze oud-NAVY Seal is is: loyaliteit! Loyaliteit is zo voor mij een mooie vertaling van Duurzame Betrokkenheid.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro