Afscheid Net-A-Porter's CEO Mark Sebba nu al legendarisch; het resultaat van Servant Leadership.....

'A must see' dat is de flashmob verzorgd door de 1.000+ medewerkers van Net-A-Porter, 'the world's premier online luxury fashion destination', voor het afscheid op 09 juli van hun CEO Mark Sebba. In een verkreukeld kostuum dat verdacht veel lijkt op een confectiepak komt een man de roltrap op die in eerste instantie veel weg heeft van een boekhouder. Op zich klopt dat wel want Mark Sebba is a Qualified Chartered Accountant.

Onder de tonen van een gospelkoor dat zingt 'He's the Man, He's the Man, He's the Man', loopt een zichtbaar verbouwereerde Sebba door de gangen en werkruimtes van zijn, nu voormalige, bedrijf. Het is zijn laatste werkdag. De medewerkers hadden blijkbaar besloten om hem een passend afscheid te geven. Gezien de media-aandacht die dit bijzondere afscheid kreeg, zijn zij daarin optimaal geslaagd.

Interessante vraag is dan: hoe is het zo ver gekomen? Hoe is het zo ver kunnen komen dat je medewerkers je een afscheid bezorgen dat nu al als Legendarisch bekend staat! De slotbeelden van de vid zeggen veel. Kijk eens naar de locatie en de inrichting van het 'kantoor' van Mark....

Op een passende manier afscheid nemen van een leidinggevende die je heeft geïnspireerd, dat doen meer medewerkers. Wat te denken, bijv., van de actie van APPLE medewerkers op 05 oktober 2011 de dag van het overlijden van Steve Jobs. Pagina-vullend stond op APPLE.com maar één foto, die van een bedenkelijk ogende Jobs. Meer nog dan de foto zei de bestandsnaam van de foto 'alles': t_hero. Jobs was voor zijn medewerkers een Held geweest....

Aan ieder afscheid dat ik nam als manager bewaar ik goede herinneringen maar aan één toch wel heel bijzondere. Zo was op mijn laatste dag mijn werkkamer versierd met op dat moment spraakmakende levensgrote BAVARIA posters die uitsluitend in abri's te vinden waren. Mijn medewerkers hadden opgevangen dat ik gecharmeerd was van de geportretteerde. ;-)

Terug naar Mark Sebba. "Natalie Massenet, chair of Net-APorter said “Mark Sebba has been the best CEO this company could have hoped for and my greatest ally. Since 2000, Net-A-Porter has championed innovation, creativity, technology and customer service and at its heart has been a man of incredible integrity, wisdom and strength. Not only has he grown our business exponentially and healthily and guided us through our sale to Richemont – he has also brought calm and confidence to the core of our group.”  Bron: Chief executive of Net-A-Porter to stand down

Mark heeft zijn organisatie als CEO veel gebracht, da's mooi maar dat realiseren meer CEO's (gelukkig). Wat mij triggered in de beelden dat is zijn outfit en zijn 'werkkamer'.

"She is less focused about the Susan factor and she is certainly not driven by ego. She is not driven by having the biggest car or the biggest desk or the biggest and best computer or those sort of trimmings in the office." In Servant Leadership in Organizations: The Case of Australia beschrijven David Chin en Wendy Smith de casus van Susan, een exponent van 'servant leadership'. De bijzondere manier van afscheid nemen van Mark Sebba is hiermee al voor een belangrijk deel verklaard.

Servant leadership, dienend leiderschap: 'het gaat niet om mij, het gaat om jullie' Dat 'jullie' interpreteerde Sebba in een ruime zin: "The most important person in the whole chain is the customer.", stelde hij in 2012 in een interview met de BBC. Het is wachten op een flashmob van zijn klanten. :-)

Tot slot, wat zijn 10 karakteristieken van een Servant Leader:

  1. (kunnen) Luisteren;
  2. Empathie tonen
  3. In stand houden van Relaties;
  4. Bewustzijn, zowel over en van jezelf als over en van je omgeving;
  5. Overtuigingskracht: staan waarvoor je staat;
  6. (kunnen) Conceptualiseren: Grote Dromen kunnen vertalen naar dagelijkse realiteit;
  7. Voorspellende Blik: anticiperen op (mogelijke) uitkomsten van de besluiten die je neemt;
  8. Rentmeesterschap: een persoonlijk commitment aan de behoeftes van anderen;
  9. Commitment aan de Groei en Ontwikkeling van anderen;
  10. (kunnen) Bouwen aan een Gemeenschap.

Bron: Character and Servant Leadership: Ten Characteristics of Effective, Caring Leaders; Larry Spears.

Bron: net-a-porter.com Bron: net-a-porter.com

Mark Sebba, 'He's the man, he's the man, he's the man'.....

NB: nog een leuk detail zijn de dominante kleuren van de 'bedrijfskleding' van de Net-a-Porter medewerkers, die 9e juli 2014.

======

060714

Kijk je naar de beelden dan lijkt het er toch op dat Mark véél te vroeg van zijn pensioen gaat genieten. Niet alleen Net-A-Porter had nog veel plezier aan hem kunnen beleven, net als van zoveel andere 'oudere medewerkers' die op enig moment regulier de werkplek verlaten. Jammer.

Lees ook eens 'Vergrijzing, het is de enige Natuurlijke Bron die nog Groeit; Investeren in Oudere medewerker is dan ook een Aanrader'.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro