Lessen van Warren Buffett.

'Value is what you get.' is 1 van de quotes van Warren Buffet.

Buffet, zakenman, investeerder en 1 van de rijkste mannen ter wereld, bezocht recent de IMD Business School in Lausanne. Hij gaf daar zijn ideeën over Family Business en dan m.n. zijn interesse om te investeren in Family Business! Familiebedrijven die in de 2e, 3e of volgende generatie geen opvolging vinden. Als Buffet een telefoontje krijgt dan kan het zo maar zijn dat hij in uw bedrijf investeert via zijn investeringsmij Berkshire Hathaway Inc. (nb; met een vermogen van ca. € 35 miljard)

Let wel, voordat u nu uw telefoontje waagt, bedenk:

  • 'It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price.' is 1 van Buffet's  strategieën. Dus reken niet op een koopje maar op: continuïteit.
  • Buffett's interesse voor een bedrijf begint bij een waarde vanaf $ 75 mio. (ca. € 44 mio.)
  • Buffet gaat u niet benaderen, hij wacht op uw telefoontje.

 Los van dat alles, Buffet's lessen in Lausanne zijn interessant of u nu uw bedrijf wil overdragen of niet.

Buffet investeert fors, dan blijkt alleen al uit het aantal mensen dat zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering bezoekt: 31.000 mensen! (nb; waarschijnlijk investeert Warren ook in de lokale Omaha'se horeca) Mensen die, overigens, nog steeds 'eigenaar' zijn van hun familiebedrijf, een bedrijf waarin Hathaway 'slechts' & voor altijd(!) heeft geïnvesteerd.

Buffet's lessen tijdens zijn inleiding in Lausanne, zijn:

  • Buy the right business at the right price.
  • Employ who you really need. I employ 19 people, most on accounting, some for answering phonecalls and email. We don't need lawyers or consultants.
  • Be a friend for your employees and colleagues.
  • Never trade reputation for money.
  • I don't need to meet with the managers in charge of my businesses. If they want to see me, they can come and visit.
  • What I expect of them is to love their job. Passion is the key!
  • Our culture is our force.
  • My successors should guard our culture.
  • Before you start: pick the right spouse (hier: vrouw) 
  • If you have a great family business: keep it.
  • And if we invest, the family is still owner except for the stock certificate.
  • Definition of Luck: Born on the Right Time, at the Right Place, with the Right Parents.
  • Definition of Success: if you have a lot of people who will hide you, in times of problem, you are a success. (nb; Buffet refereert hier naar het onderduiken door vervolgde Joden in WOII. 'Hide' staat hier synoniem aan 'Love': People who love you. Heb je die niet, mensen die je willen 'verbergen' tijdens je leven, wat is dan je succes?)

Leuk & interessant om een 77 jarige, energieke man over zijn, op zich eenvoudige(!), business philosophy te horen spreken. Overigens, u kunt 'm ook zien. Tot 19/06 a.s. heeft IMD op haar site een webcast van het interview met Warren Buffet beschikbaar. De '44 zijn de moeite waard.

"If you don't know jewelry, know the jeweler." (Warren Buffet)

{Ook familiebedrijven die nog niet bij Buffet terecht kunnen, kunnen dat wel bij de ManagementPro Group! U bent van harte uitgenodig om lid te worden.}

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

An Budts
Het is interessant dat wat Buffet opmerkt over het behouden van de cultuur van zijn organisatie.
 
Nu schrijf ik mijn afstudeerscriptie over de link tussen bedrijfscultuur en het behouden van personeel. Hiermee wil ik ook de term 'jobhoppen' aankaarten. Ik vroeg me af wat u hierover denkt, deelt u bijvoorbeeld mijn mening dat bedrijfscultuur tegenwoordig in belang stijgt om personeel te kunnen behouden? Welke aspecten zijn binnen de bedrijfscultuur zo belangrijk om dat doel te bereiken? Hoe kunnen we via bedrijfscultuur mensen overtuigen om te blijven binnen een organisatie?
Het zou heel fijn zijn als u mij hier wat informatie over zou kunnen geven, en mij uw mening over het onderwerp zou kunnen vertellen.  

Alvast bedankt!

Willem Scheepers
Beste An,

Voor mij is de cultuur van een organisatie toch vooral iets unieks, iets ongrijpbaars, iets dat leeft en zweeft binnen een organisatie; ook wel &lsquo;de ongeschreven regels&rsquo;. Cultuur is &lsquo;iets&rsquo; dat je niet moet willen veranderen anders dan nadat je organisatie in grote problemen is gekomen! Niet voor niets spreken we in de literatuur van cultuur verandering als lastigste verandering.&nbsp;Voor mij wordt de cultuur in een organisatie bepaalt door de mannen en vrouwen in de Top van de organisatie. <a href="http://www.willemscheepers.eu/ebooks%20&amp;%20artikelen/ebooks.htm" rel="nofollow">Hun Communicatie, &amp; dan m.n. hun Gedrag, &eacute;n het sterk daaraan gerelateerde Commitment</a>, is bepalend voor de cultuur van de organisatie. Wil je een cultuur veranderen dan &lsquo;helpt het het best/snelst&rsquo; om de Top te vervangen &hellip;.. &nbsp;Of: zij dienen zich extreem te veranderen in hun gedrag, al dan niet m.b.v. een coach. (nb: overigens, niet alleen ik ben die&nbsp; mening toegedaan, gelukkig maar, je herkent dit o.m. ook bij Quinn, een auteur die u ongetwijfeld al raadpleegde met zijn CWL &amp; OCAI, bij Kets de Vries, Trompenaars en in iets mindere mate Hofstede.)&nbsp;Maar: vaak is het (voorbeeld) Gedrag, al dan niet gewenst, van het Top Management zo ge&iuml;ncorporeerd in de organisatie, dat zelfs het vervangen van die Top niet meer helpt bij het veranderen van de organisatie cultuur. Wat je echter ook ziet: opeens verschijnt er een man/vrouw aan de Top van de organisatie en verhip: na enige tijd, vaak zelfs kort, verandert de cultuur. Zelfs als was dat niet &eacute;cht nodig/&rsquo;gepland&rsquo;. We noemen zo iemand dan ook wel &lsquo;charismatisch&rsquo;.&nbsp;Het gedrag dat medewerkers vertonen om die cultuur verandering vervolgens in gang te brengen is relatief eenvoudig te verklaren: medewerkers kopi&euml;ren gedrag. Waarom?&nbsp;&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Om hun manager een plezier te doen.&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Om een goede beoordeling te krijgen.&middot;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; Om te overleven.&nbsp;Klinkt allemaal negatief, misschien, weet dan: dit gebeurt allemaal onbewust. Versnelt dat proces dan hebben we te maken met Leiderschap, dan ontmoeten de medewerkers iemand die zij vertrouwen en waarvoor ze &lsquo;door het vuur gaan&rsquo;. Waarvoor ze bereid zijn zichzelf ook aan te passen, te veranderen&hellip;&hellip;&nbsp;&amp; Daarmee kom ik op een ander stokpaardje: organisaties hebben managers nodig &eacute;n leiders. Kort gezegd is het onderscheid: managers worden benoemd door de organisatie, leiders worden gekozen door hun collegae, door hun medewerkers. Nb; - ieder team heeft een leider, - een manager hoeft niet de leider te zijn. Het zijn juist de leiders die mensen, medewerkers weten te binden aan de organisatie; die de cultuur bepalen.&nbsp;Leider ben/word je doordat je medewerkers je vertrouwen, ze nemen dit besluit vaak intu&iuml;tief, ze baseren zich daarbij op: je communicatie, op je gedrag. Mensen die je vertrouwt laat je niet snel in de steek. Zo is voor mij de cultuurcirkel rond.&nbsp; Het zijn de leiders die mensen weten te binden aan hun organisatie, leiders met hun Visie, hun Missie, hun Commitment; niet <em>on paper but in person</em>. In het verlengde daarvan zou je (dus) kunnen spreken van binding aan de organisatie door de cultuur&hellip;..

&amp; Zo werd dit een lang antwoord op een op zich eenvoudige vraag...... (was ook iets geweest voor een entry)
Hoop dat jer &#039;iets&#039; aan hebt.
1e ManProG e-zine is uit!!
[...] Eerder deze week besteedde ik in ManPro aandacht aan de Lessen van Warren Buffet. Buffet, toch 1 van de meest succesvolle zakenmensen en filantropen die er momenteel rondloopt, [...]
Geen scepsis meer.
[...] Passie, een mooi woord! Wat zei Warren Buffet daar recent ook al weer over? [...]
2e ManProG e-zine is uit!!
[...] De entry de Lessen van Warren Buffet blijkt een succes in de zoekresultaten van Google. Buffet bezocht recent de IMD businessschool te [...]
De Financiële Crisis &amp; DuPont.
[...] is, zoals we weten, zeker niet de minste. Eerder dit jaar gaf Warren Buffet ons nog enkele van zijn wijze lessen. Het ziet er nu naar uit dat voormalig zakenbank Goldman Sachs prima in deze lessen past. [...]
Buffet lost de Financiële Crisis op.
[...] wil nog niet zeggen dat die betrokkenen ook de juiste mensen zijn voor dé oplossing. Wellicht is Warren Buffet dat [...]
Salaris Inleveren: Lege Zakken&#8230;..
[...] maar). Overigens, zijn collega Steve Balmer &#8216;doet&#8217;  het met $ 1.350.834 Topbelegger Warren Buffett neemt genoegen met $ 175.000. Maar daarvoor schijnt hij al jaren op de loonlijst te staan. &amp; Dan [...]
Over Leiderschap: de brief van Warren Buffett aan zijn aandeelhouders en managers.
[...] al sinds 2008 dat Buffett een bijzondere manier van leiderschap hanteert, vastgelegd in zijn &#8216;ongeschreven regels&#8217;. Eén daarvan is “At Berkshire, managers can focus on running their businesses; they are not [...]
Geen &#8220;Black Tuesday&#8221; helaas&#8230;. (versie 5. 080811) - ManagementPro
[...] (nb; de historie zal het leren) opmerkelijkste reactie kwam dit weekeinde van superinvesteerder Warren Buffett. Hij is van mening dat S&amp;P&#8217;s een cruciale fout heeft gemaakt, voor hem is de VS een [...]