Crisis of niet & of je het nu wil of niet: Azië komt er aan. Nu nog sec. menselijke (d.i. in bevolkingsaantal) grootmachten als China en India staan te trappelen van ongeduld om ook de economische rol van de VS maar m.n. van Europa over te nemen. De eind 2009 gepubliceerde lijst The Best Performing CEO's in the World was daarvan al een veeg teken. Relatief veel Aziaten zijn runnersup in deze lijst.
Om nu na te gaan wat de Aziatische CEO anders / beter maakt dan zijn Westerse collega, deed Wharton prof. Peter Capelli een onderzoek onder succevolle Indiase CEO's. De verschillen die naar voren komen met hun Amerikaanse collegae zijn opmerkelijk. Noem het: management nieuwe stijl; een synopsis.
Capelli en zij team interviewden 105 leiders van 98 van de grootste Indiase organisaties. Slechts weinig van hen hanteerde het CEO model, de meesten waren 'slechts' managing director. Bij 7 ondernemingen werd het leiderschap zelfs gedeeld.
De kwaliteiten die deze managers het meest waarderen om succesvol te kunnen zijn, zijn:
- Visionair; 61% of Indian leaders said envisioning and articulating a path to the future; strategic thinking; guiding change.
- Leiderschap; 57% said being inspirational, accountable, and entrepreneurial.
- Medewerkerfocus; 52% said supporting careful talent selection, grooming, and practices that advance business goals.
- Commitment; 43% said optimizing organizational structure and articulating core values.
- Competitie; 22% said understanding competitors and markets; managing outside relations.
De onderzoekers plaatsten resultaten uit dit onderzoek naast die van een eerder onderzoek onder CEO's in de VS & er bleek een essentieel verschil in Strategische focus te zijn:
- 98% van de Amerikaanse CEO's houdt zich vooral bezig met (vaak extern opgelegde) regelgeving tegenover 'slechts' 41% van hun Indiase collegae,
- 78% van de Amerikanen besteedden veel tijd aan bestuursrapportages tegen 41% van hun collegae aan de andere zijde van de globe,
- bij de aandacht voor de aandeelhouders blijkt een zelfde verhouding: voor 58% van de Amerikaanse CEO's is dit een belangrijke taak t.o.v. 41% van hun collegae,
- bij de bepaling van de Strategie zien we juist een tegenovergesteld beeld: voor slechts 47% van de Amerikaanse CEO's is dit een cruciale tijdsbesteding en dat terwijl 93% van hun collegae in India bijna niets anders doet.....
Hierin zou je al een verklaring vinden voor het Aziatische succes.
Verder bleek ook nog dat:
- de voortgang die hun organisatie boekt op het gebied van CSR of MVO door een CEO in India met enige regelmaat wordt gemeten, terijl zijn Amerikaanse collega dat zelden doet,
- Strategisch HR wordt in India serieuzer genomen als business issue dan dat dit in de VS het geval is.
Omdat het m.n. de kenniseconomie is waarop Azie de VS maar zeker ons, hier in Europa, voorbij gaat streven nog even een toelichting op dat laatste; Capelli:
- "Twice as many Indian leaders as U.S. leaders think that human capital drives business success."
- "Consequently, the HR function in India has high visibility with senior management, and its strategy is closely integrated with the firm’s overall strategy."
- "Among the Indian firms we studied, 81% of the heads of HR reported that the learning function (training and employee development) was essential to building competitive organizational capabilities, whereas, according to a 2006 survey by the American Society for Training and Development, an astonishing 4% of U.S. chief learning officers held that view of their own operations."
Omdat kennis in de VS hoger op de agenda staat dan in de EU, zullen onze cijfers zeker niet beter zijn.
Als we de managers van onze nieuwe competitie dan niet kunnen verslaan, daar ziet het zo langzamerhand (sic.) naar uit, dan kunnen we misschien al iets van hen leren.....
Bron: Leadership Lessons from India. HBR 03/10.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro