http://www.youtube.com/watch?v=9JodU8D3BCA
'Een kleinere, slagvaardige overheid kan de burger efficiënter van dienst zijn en helpt de begroting van de overheid op orde te brengen.’ Dat schrijft minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vandaag in een brief aan de Tweede Kamer over bezuinigingen in de organisatie bij het ministerie en de uitvoeringsorganisaties UWV en SVB. (bron Rijksoverheid)
De 1e vraag die bij dit bericht bij mij opkomt is 'Wat is nu eerst? De burger efficiënter van dienst zijn of de begroting op orde brengen?'. Ik vermoed het laatste & als dat zo is dan is de kans reeël dat er voorbij wordt gegaan aan een, waarschijnlijk ingrijpende, cultuurverandering binnen de Overheid.....
(zeer) In het kort kom het er op neer dat er bij het UWV 5.000 banen verdwijnen & dat de cliënt van de uitkeringsinstanties voortaan kan rekenen op digitale ondersteuning i.p.v. persoonlijk contact met een coach; die tijd is geweest; (ook) voor de interne organisatie een volledig nieuw business model dus.
Dat UWV/SVB/SZW kunnen inkrimpen is niet zo verrassend: de economie trekt weer aan, we kunnen al terugkijken op de crisis, en de bevolgingspiramide krimpt. 'Bij elkaar opgeteld' betekent dit dat de uitkeringsinstanties uiteindelijk minder klanten krijgen. Dat er dan ook nog eens intensiever gebruik wordt gemaakt van digitale opties past ook prima bij dito ontwikkelingen in de maatschappij. Het UWV heeft al een LinkedIn pagina, Facebook & Twitter zullen nu ongetwijfeld volgen. Mooi.
Toch is dit niet 'zo maar' een organisatieverandering. Niet alleen raakt alleen al het UWV ca. 1/3e van haar werknemers kwijt, als je als leidinggevende niet gewend bent om (nu al) via nieuwe media te communiceren, al is het privé, ga er dan maar aan staan als deze veranderingen voor de betrokken organisaties binnen een redelijke termijn succesvol dienen te zijn.
Dit wordt ongetwijfeld een interessante casus over cultuurverandering, 1-tje die ik met interesse zal volgen. Intussen kunnen betrokkenen eens kijken bij ZAPPOS, de organisatie die digitale klantenservice tot een kunst heeft verheven.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>