Karl Marx stelt dat de werknemer die continue aan de productielijn staat vervreemdt raakt van het werk; 'Entfremdung'. Uiteindelijk verliest deze werknemer alle besef over niet alleen het totale productieproces maar vooral ook over de persoonlijke verbinding met de organisatie en de persoonlijke identiteit.
Aangezien werknemers niet de eigenaar zijn van de productiemiddelen, worden zij geketend aan de productielijn, verdienen zij slechts een klein deel van de door de organisatie gecreëerde waarde en hebben zij daarbij ook nog eens een kleine kans omhoog te klimmen in de lijn van de hiërarchie.
Deze week lees ik 2 artikelen die mij doen besluiten dit gedachtengoed van Karl Marx niet in de verleden maar in de tegenwoordige tijd te schrijven. Crisis of niet, dat wat Marx waarnam lijkt nog steeds van toepassing te zijn op het arbeidsproces.
Het opmerkelijke is, of wellicht ook niet, dat werkgevers juist van dit gedachtengoed afstand dienen te nemen willen zij dat voor de continuïteit van de organisatie o-zo-broodnodige talent kunnen aantrekken én behouden.
"Retention will also call for fresh approaches that satisfy Millennials’ need for intrinsic rewards. Google, for instance, structures small teams around its high-impact smart creatives. These teams thrive in an environment of open dialogue and brainstorming." meldt BCG Perspectives gisteren in het artikel Transforming Technology Companies: Putting People First. Een 'intrinsieke beloning' zoals waardering, erkenning, de kans op (persoonlijke) ontwikkeling, veel meer verwacht het talent niet van jou als werkgever. Niet voor niets stellen de auteurs dat het Topmanagement van je organisatie hierbij een cruciale rol speelt: een schouderklopje van de baas als ultieme vorm van waardering; o.m. Richard Branson weet daar alles van. (NB: in de tijd van Marx was dat de voluptueuze directeur met dito sigaar, in 3-delig kostuum voorzien van het obligate horloge-aan-de-ketting waarmee de arbeidstijd streng werd bewaakt én bepaald.)
De auteurs verwijzen met smart-creatives naar het zojuist verschenen boek 'How GOOGLE Works' van v/m GOOGLE 'medewerkers' Eric Schmidt (CEO) en Jonathan Rosenberg (SVP of Products): "In an era when everything is speeding up, the best way for businesses to succeed is to attract smart-creative people and give them an environment where they can thrive at scale." Een omgeving waarin creatief talent zich op grote schaal kan uitleven, beter gezegd zich kan ontwikkelen & daarmee hun organisatie ook. In de 21e eeuw zou je mogen verwachten dat dit inmiddels algemeen gehanteerd management gedachtengoed is, maar dat is het dus niet (gezien niet alleen het succes van het boek). De meesten van ons (over)leven nog in het tijdperk van Marx......
"How did we get into this mess?" vraagt redacteur Katie Jacobs zich af in het artikel dat gisteren verscheen in het HR Magazine Falling down the skills black hole: het "Zwarte Gat genaamd Vaardigheden". Een 'gat' dat veel organisaties kennen of op korte termijn leren kennen, zoals momenteel ABNAMRO bijv.
De Britse economie trekt aan, anders dan die op het EU-vasteland, en m.n. dan wordt de noodzaak om het tekort aan vaardigheden op te vangen Groot! Dat een gebrek aan Visie één van de belangrijke oorzaken is hoe men, hoe wij (....), in deze puinhoop verzeild is c.q. zijn geraakt, is bekend; toch? Zie anders ook wat Peter Cappelli, director of the US-based Wharton School’s Center for Human Resources, in het artikel stelt: "He believes that the skills shortages suffered by the UK and US are completely the fault of employers.". Zet NL daar ook maar naast.
Feitelijk liggen de artikelen van BCG Perspectives en HR Magazine in het verlengde van dat wat er vorige week tijdens het 6th Global Drucker Forum naar voren kwam: mensen, talenten als Urgent management aandachtspunt.
Daarom: Karl Marx was 150 jaar terug zijn tijd ver vooruit maar het wordt nu toch echt tijd om hem zijn rust te geven. Hoewel, we kunnen nog verder terug in de tijd namelijk naar een millennia oud Chinees gezegde: "If you want one year of prosperity, grow grain. If you want 10 years of prosperity, grow trees. If you want 100 years of prosperity, grow people." Anders dan bijv. President Obama kun je Marx niet kwalijk nemen dat hij niet op de hoogte was van dit veelbelovende gezegde, wij nu weer wel.....
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Wat een prachtig artikel heb je weer geplaatst. Ik hoop dat velen zich uit de 'werkgeversboeien' kunnen bevrijden. Hoe herkenbaar zijn de eerste alinea's (Karl Marx) voor velen. Doet me altijd denken aan de les die Chaplin ons al in 1936 leerde! We zijn bijna 80 jaar verder; het is idd tijd.
Vriendelijke groet, Eric
http://m.youtube.com/watch?v=DfGs2Y5WJ14