K.A.O.S. management

CHAOS! Kijkt u vanuit uw directiekamer even naar de productiehal, naar de kantoortuin, naar de toonzaal / showroom etc. en u ziet dat het daar één Grote CHAOS is! Hoe kan dat nu? In uw eigen tijd was u de Grootse, de Beste productieman, ontwikkelaar, verkoper, marketeer etc. Op het moment dat u overstapte naar het directiepluche waren de reacties lovend en iedereen koetserde hoog gespannen verwachtingen. Tot deze dag, gisteren, een zwarte dag, sterker nog een rode dag: het zag u bloedrood voor de ogen! Hoe nu verder? Hebben we er iets aan als we luisteren naar Radio K.A.O.S.?
En u had het nog wel zo goed voor elkaar: u bracht ervaring in in uw nieuwe directiefunctie (u leerde het van de besten!), u had een uitgebreid netwerk, u toonde charisma, u straalde kalmte uit, u bracht u eigen (vrienden)team mee, u had een uitstekende band met de analisten (nb: beter dan uw voorganger), u had een stringent werving & selectiebeleid, u hanteerde een optimale vorm van inwerken, van trainen, van procedures, richtlijnen, voorschriften.

Misschien is er maar één kanttekening te plaatsen: uw Strategisch Plan én de daaraan gerelateerde doelstellingen, zijn gefocusd op 2008, dus wellicht kwam deze (commerciële) actie toch nog iets te vroeg?

Hoe dan ook: gisteren was het zover, 'the finest moment'. Uw team ging binnen uw organisatie aan het werk, een karweitje waarvan de doelstelling vooraf voldoende duidelijk was: een Optimaal Resultaat behalen! Terwijl iedere werknemer aan zijn taak begon zag u, vanuit uw positie 'langs de zijlijn', het karwei als los zand door uw vingers lopen....... Het werd van kwaad tot erger. Het was een CHAOS! Vandaag blijkt ook nog eens dat u met uw team historie schreef, maar wel één met een wrange bijsmaak. Gelukkig heeft u al snel te kennen gegeven dat u uw taak, met de focus op 2008, (toch) tot een Goed Einde wil brengen. Prima & dus: valt er toch nog 'iets' te leren?

Waarschijnlijk wel. Om dit soort 'problemen' te voorkomen, zeker voor 2008, is het misschien raadzaam om lering te trekken uit het Chaos denken: 'Het chaosdenken benadrukt een gerichtheid op de 'onderliggende' patronen in organisaties, of deze nu liggen in patronen die controleerbaarheid of chaos veroorzaken ten koste van een dynamisch evenwicht, of dat deze liggen in het nastreven van conflicterende doelen. De patronen zijn veelal een verlengstuk van een historie van een organisatie: ze komen niet uit de lucht vallen, maar ze juist daardoor lastig te onderkennen. Ze zijn als het ware onderdeel geworden van de cultuur en de eigenheid van een organisatie: zo doen we dat hier en zo ging het ook altijd (goed).' Aldus De Caluwé & Vermaak in 'Leren Veranderen'.  Meg Wheatley, erkend specialist v.w.b. Chaos denken stelt: 'Chaos seems to be a critical part of the process by which living systems constantly re-create themselves in their environment. Chaos, of course, is a loss of control. So the minute chaos erupts, we back off from it. We rush in to save the group from confusion. (but) If you think of an organization as a living system then hopefully you can structure it so that it has the capacity for great flexibility and resiliency, and the ability to adapt, to change, and to grow.' (Bron: interview The Change Project 1993; het was misschien een idee geweest om dit vooraf te lezen....)

Dus: pak op die 2008 - uitdaging en terwijl u opnieuw uw team gaat trainen luister dan ook eens naar Radio K.A.O.S. van de heer R. Waters. Waters besteedt aandacht aan onderwerpen zoals 'Who needs information?' en 'The powers that be.' Waters sluit af met: 'The tide is turning.' Gelukkig: er is nog hoop!

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro