Inspire a Generation voor Amsterdam 2028 lukt dat & wie zijn dat dan?

http://www.youtube.com/watch?v=CSMQlFNN0JI

Met 17 jaar was Céline van Gerner de jongste Nederlandse Olympiër die deelnam aan London 2012 & nog zéér succesvol ook. (nb; dat Céline voor het behalen van dit historisch suc6 eerst nog een rechtszaak nodig had, vergeten we 'voor het gemak' maar even....). De jongste NL medaillewinnaar is met 18 jaar BMX-er Laura Smulders. Prima prestaties voor deze jonge meiden! & Zeker niet alleen voor hen, o.m. de beelden bij NOS zeggen al meer dan genoeg.

Als we nu alles in perspectief plaatsen voor Amsterdam 2028 dan betekent dit dat het Olympisch talent voor die 'Randstad Spelen' momenteel in Groep 1-2 zit, op de peuterspeelzaal verblijft, nog in de luiers ligt of misschien zelfs nog geboren dient te worden!....

Nog even los van het feit waar de Spelen van 2028 strax daadwerkelijk zullen zijn, is de vraag interessant: welke talenten kunnen we inspireren om hier aan deel te nemen, hoe doen we dat dan & liefst zo vroeg mogelijk? Inspire a Generation 2028, zeg maar.

Er is overigens nog een bijzonder aspect aan de successen van het Nederlandse London 2012 team: bijna 70% van de medailles zijn behaald voor vrouwen; hoezo 'diversiteit'?

Als London 2012 je één ding (ook) kan leren dan is het dat het jezelf vroegtijdig commiteren aan de PUB-cyclus een essentiële basis voor dat suc6 vormt. Voor 2028 kan dat dan ook, met al dat toekomstig potentieel talent nog in de luiers, het best NU zijn. Zo is het sentiment voor een 'Amsterdam 2028' in ons land nu (bijna) optimaal.

Vervolgens is er ook hier zoiets als 'werving & selectie': de juiste talenten op het juiste moment op de juiste plaats. Dan volgt het continue proces van opleiding & ontwikkeling en vervolgens niet te vergeten: het blijven motiveren van deze (jonge) talenten. Het lijkt zo verdacht veel op (Strategisch) Human Resources Management. ;-)

Zo'n Strategisch HR Plan vraagt echter om een Investering, een forse investering (in de breedste zin van het woord) & dan zijn daar natuurlijk de doemdenkers die niet overtuigd zijn van de financieel economische bijdrage van '2028' aan NL: 'wat levert dat nu op?'. Inderdaad is het niet handig van het IOC dat men daarover niet of minst onvoldoende transparant is. Toch zijn er ook andere onderzoeken die je nu al kunnen overtuigen om 'te gaan' voor 2028.

Zo is daar het onderzoek The Role of Emotion in Economic Behavior van Scott Rick & George Loewenstein. Hun conclusie: "Substantial research supports the idea that immediate emotions play an important role in decision making." Simpel voorbeeld: zodra zich een grootschalig mediafenomeen voordoet waarin NL een suc6rol kán spelen, vliegt de omzet van mutimediale middelen omhoog (nb; dit blijft niet meer beperkt tot al-dat-niet 3D tv's, ook mobi's/pda's/tablets e.d. gaan daar in mee & dat zal ongetwijfeld zeker de trend zijn voor 2028). Momenteel houden we de hand op de knip, want 'crisis!', dan gaat de knip volledig open wat vervolgens die bekende economisch boost geeft.... :-o

Een ander rapport is het zojuist bij Boston Consulting Group verschenen Shattering the Glass Ceiling: An Analytical Approach to Advancing Women into Leadership Roles. Met 'vrouwen aan de Top' blijft het maar kwakkelen. Als in 2028, zoals nu tijdens London 2012, de vrouwelijke talenten echter opnieuw (zéér) succesvol zijn, dan vormen zij een prima inspiratiebron voor diversiteit in organisaties (nb; want in het tempo waarin & de manier waarop we de laatste decennia gaan, zal het dan naar verwachting met 'diversiteit' in organisaties in 2028 nog niet veel beter zijn; helaas). Die 'diverse' inspiratiebronnen, zoals het rapport hen ook aanhaalt, kunnen we vervolgens goed gebruiken om organisaties in beweging te krijgen, figuurlijk & misschien ook letterlijk. :-)

Ergo: inspire a generation 2028, realiteit of utopie?

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro