Managers maken langere dagen, nemen extra verantwoordelijkheden op hun schouders en ervaren (dus) meer stress nu ze proberen te overleven in tijden van economische neergang en CRISIS. Dat komt uit een recent onderzoek van McKinsey: 'Leaders in the Crisis'.
Verrassende uitkomst uit het onderzoek is dat de geënquêteerde Top-managers zichzelf minder turbulent voelen dan de turbulentie van de huidige economische situatie, dat ze best wel tevreden zijn over hun organisatie, over zichzelf en over hun prestaties sinds deze CRISIS begon.
'Niets aan de hand dus', zou je kunnen zeggen maar helaas: buiten de bestuurskamers bevinden zich managers op een lager niveau en zij zijn een stuk minder tevreden dan hun meer seniore collegae! Sterker nog: de meesten van hen denken er hard over na om hun huidige werkgever in te ruilen voor een nieuwe.
Nu gaan zij misschien nog even door een Hel maar zij zien de nieuwe uitdagingen al op zich af komen.
Een synopsis uit het onderzoek:
"More than 80 percent of executives say their organizations' financial performance has suffered as a result of the crisis.", da's niet echt verrassend, toch?
"Though monitoring financial performance is crucial in a crisis, the findings suggest that executives should place a higher priority on motivating employees than they are now.", kijk & dit dan weer wel: i.p.v. aandacht op de harde getallen, kun je je managementinspanningen het best richten op iets 'zachts' als de motivatie van je medewerkers.
TIP van McKinsey: besteedt dan ook eens aandacht aan het leven dat je medewerker leeft buiten de organisatie.
"People skills-good relationships with employees, peers, and external stakeholders, as well as the ability to inspire and align a team-come to the fore. Executives who are very satisfied with their performance as business leaders are far more likely to select these capabilities as those who aren't at all satisfied." Mensen Management als dé kritische succesfactor om je organisatie door de CRISIS te kunnen leiden! Je hebt er een CRISIS voor nodig om tot dat inzicht te komen......
& Dat dit HARD nodig is blijkt o.m. uit: " Twenty percent of C-level and senior executives and 30 percent of middle managers aren't at all satisfied with their superiors' performance-another indication of middle managers' overall lack of connection to their current companies.", da's dus 'ietsje minder'. Er is een verschil van mening tussen Top- en Midden Kader. De laatsten gaan daarbij blijkbaar door een HEL. (nb; het citaat is afkomstig van Winston Churchill)
Nog een laatste TIP van McKinsey: "Middle managers have been hit particularly hard by the demands and effects of the crisis. Companies may therefore need to complement their focus on cost cuts and productivity improvements with increased efforts to motivate the managers who are implementing these steps and are critical to the long-term success of their businesses. Making personal connections and helping managers find meaning in their work, our experience shows, will be especially important." Mee eens, u ook?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
De uitdaging is natuurlijk om er wat mee te doen. Ik ben bezig met het schrijven van een boek over o.a. dit onderwerp in het bankbedrijf na onder andere mijn persoonlijke ervaringen als change manager bij ABN AMRO sinds het begin van de vijandige overname en de brief van het bekende hedge fund.
Als je een checklist wilt om te zien waar je gestressed van wordt, klik hier. www.dagboekvaneenbankier.nl.
Mvg
Tony
p.s.
Zoals je ziet zoekt ik ook cases en ervaringen. Iets voor jou?