Als bankier heb ik heel wat ondernemingsplannen voorbij zien komen & jawel: de manier waarop je dit presenteert speelt ook mee. Hoewel, al snel in je bancaire carrière kom je er achter dat een business plan, geringd, gedrukt op hoogglans papier, bezorgd met een Jaguar en gepresenteerd in een 3-delig zijden kostuum, nog niet betekent dat het ook een Goed Plan is. Sterker nog: als je het tegendeel tegenkomt, eenvoudig gepresenteerd door iemand die duidelijk nog niets te makken heeft maar die wel gecommitteerd en enthousiast is, kun je wel eens met een Gouden Kans te maken hebben! Kortom, enige mensenkennis bij de bankier speelt ook een rol.
Dat gezegd zijnde volgen hier enkele tips voor het opmaken van je business- op ondernemersplan want: zelfs deze tijden van CRISIS bieden een mooi moment om voor jezelf te beginnen!
Wat er sowieso in dient te staan dat zijn: - De Mensen, wie zijn er bij betrokken?, wie gaan deze uitdaging aan?; - De Uitdaging, welke (unieke) kans in de markt doet zich voor?; - De Context, binnen welk Groter Geheel speelt de nieuwe organisatie zich af? welke factoren zijn van invloed (denk aan demografie, inflatie, rente, mvo e.d.), factoren die ongetwijfeld gaan veranderen maar waarop je als entrepreneur nauwelijks invloed hebt?; - Risico & Beloning, welke risico's loop je met dit Plan? wie draagt het risico? hoe beloon je jezelf? blijft er ook nog 'iets' over?
Heb jij er nog zin in, in die Nieuwe Uitdaging?
Ieder genoemd onderwerp dien je verder uit te werken waarbij Kwaliteit van het Plan beter is dan kwantiteit; denk aan Minto.
Hoewel ieder van de 4 genoemde items belangrijk is, dient de essentie van het Plan te komen uit 'de Mensen' die erbij betrokken zijn; 'Wie zijn deze mensen überhaupt?'
Was vroeger nog voldoende: 'Dat is de zoon, van de neef van de achterbuurman van mijn zwager.', waarmee een bankier wegkwam. Nu volstaat dat niet meer; gelukkig maar.
Ieder Plan dient deze 14 vragen te beantwoorden:
- Waar komen de oprichters vandaan?
- Waar zijn ze opgeleid?
- Waar hebben ze gewerkt & voor wie?
- Wat hebben ze bereikt, zowel zakelijk als privé?
- Wat is hun reputatie binnen de markt die ze nu betreden?
- Welke ervaring kunnen ze gebruiken die relevant is voor de Kans die zich nu voordoet?
- Over welke kennis, kunde en competenties beschikken ze?
- Hoe realistisch zijn ze over de uitdaging die zich voordoet en zijn ze opgewassen tegen eventuele tegenvallers?
- Wie dient er nog meer deel te nemen aan dit team? (nb; vaak is het een utopie te veronderstellen dat jezelf al beschikt over alles dat je nodig hebt)
- Zijn ze bereid om hoog gekwalificeerde medewerkers aan te nemen? (nb; zij kunnen een bedreiging voor je vormen)
- Hoe reageren ze op weerstand? (nb; weerstand van klanten, van medewerkers, van je bankier, etc.)
- Hebben ze de kracht om noodzakelijke, moeilijke beslissingen te kunnen nemen? Iets dat zich ongetwijfeld ook voordoet.
- Hoe gecommitteerd zijn ze?
- Wat zijn hun motieven?
(naar: William Shalman's How to Write a Great Business Plan)
Uitdaging, Context, Risico & Beloning zijn de andere items van je Plan. Voor een belangrijk deel kun je zelf invullen. Eerder is hier aan deze onderwerpen aandacht besteed & ze komen ongetwijfeld nog eens voor bij, maar weet: jij/jullie bent/zijn de Rode Draad, vormen de essentie van het Plan vandaar hier & nu die focus.
& Weet, wat Risico betreft (nb; wat dat weerhoudt je nu nog): 'One of the greatest myths about entrepreneurs is that they are risk seekers. All sane people want to avoid risk.' Jij ook, toch?
Suc6!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro