'Wait a minute, was this success the result of some terribly incisive strategic thinking or was it pure, dumb luck?' ‘The answer is: new business concepts are always, always the product of lucky foresight.' dat zei Gary Hamel in 2000 in zijn 'Leading the Revolution'. Snel & Groot succes zoals dat van GOOGLE en TOMTOM is volgens Hamel toch vooral te danken aan 'one part fortuity and one part clear-headed vision'; enkelen slagen, velen falen (nb: maar van de laatsten horen we nooit, meer, iets....)
Grote organisaties beschikken over een Strategy Department aangestuurd door een Chief Strategy Officer. Het MKB (nb: Midden en Klein Bedrijf) daarentegen heeft die luxe niet, sterker nog: vaak is er volgens mijn MBA studenten binnen hun organisaties geen sprake van een doordachte, laat staan gecommuniceerde, strategie. Aan het einde van masterclass Strategie & Omgeving, blijkt het toch vooral geluk en leiderschap te zijn wat hun organisaties bracht waar zij nu zijn.
Dat roept dan ook de vraag op: is het voor het MKB überhaupt wel raadzaam om kostbare tijd te besteden aan de Strategie van je organisatie? Om dat te kunnen bepalen is er een handige vragenlijst.
Het beeld dat de studenten schetsen wordt bevestigd door onderzoek van Prof. Abby Ghobadian, academic dean of organisational performance aan mijn alma mater het Britse Henley Management College. In zijn onderzoek The Impact of Ownership on Small Firm Behaviour and Performance laat Ghobadian zien dat het toch vooral Leiderschap is wat organisaties brengt waar zij nu zijn. (nb: & misschien ook een dat kleine beetje geluk, maar dwingt een Leider dat geluk misschien niet af?)
Als we daar ook nog eens de standaard groeifasen van Greiner naastleggen, groeifasen waar iedere organisatie toch al doorheen gaat, en de piggy back, de meeste organisaties liften toch vooral mee op de golven van de economie (nb; een economie waarvan het steeds meer lijkt dat die door nauwelijks hanteerbare, mysterieuze, krachten wordt voortgedreven) zonder dat ze daar zelf enige moeite voor hoeven te doen (nb; het enige: goed op de golfbeweging letten en gewoon meebewegen & dat kost niet eens zo veel inspanning, 'slechts' regelmatig naar buiten kijken), dan is de vraag voor het MKB opportuun: 'Hebben we wel een strategie nodig?'
Stel nu dat jij / jouw organisatie zich daarover tóch eens wil buigen, over Strategie, dan is er daarvoor eerst een handige vragenlijst. Een vragenlijst die begint met:
- Who are we?
- What do we do?
- Why are we here?
- What kind of company are we?
- What kind of company do we want to become?
- What kind of company must we become?
& Zo gaan die vragen nog even door (nb; voor sommigen is het beantwoorden van de bovenstaande vragen al lastig genoeg), hier vind je 'm.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro