Het MKB & Strategie; of is het Leiderschap?

'Wait a minute, was this success the result of some terribly incisive strategic thinking or was it pure, dumb luck?' ‘The answer is: new business concepts are always, always the product of lucky foresight.' dat zei Gary Hamel in 2000 in zijn 'Leading the Revolution'. Snel & Groot succes zoals dat van GOOGLE en TOMTOM is volgens Hamel toch vooral te danken aan 'one part fortuity and one part clear-headed vision'; enkelen slagen, velen falen (nb: maar van de laatsten horen we nooit, meer, iets....)

Grote organisaties beschikken over een Strategy Department aangestuurd door een Chief Strategy Officer. Het MKB (nb: Midden en Klein Bedrijf) daarentegen heeft die luxe niet, sterker nog: vaak is er volgens mijn MBA studenten binnen hun organisaties geen sprake van een doordachte, laat staan gecommuniceerde, strategie. Aan het einde van masterclass Strategie & Omgeving, blijkt het toch vooral geluk en leiderschap te zijn wat hun organisaties bracht waar zij nu zijn.

Dat roept dan ook de vraag op: is het voor het MKB überhaupt wel raadzaam om kostbare tijd te besteden aan de Strategie van je organisatie? Om dat te kunnen bepalen is er een handige vragenlijst.

Het beeld dat de studenten schetsen wordt bevestigd door onderzoek van Prof. Abby Ghobadian, academic dean of organisational performance aan mijn alma mater het Britse Henley Management College. In zijn onderzoek The Impact of Ownership on Small Firm Behaviour and Performance laat Ghobadian zien dat het toch vooral Leiderschap is wat organisaties brengt waar zij nu zijn. (nb: & misschien ook een dat kleine beetje geluk, maar dwingt een Leider dat geluk misschien niet af?)

Als we daar ook nog eens de standaard groeifasen van Greiner naastleggen, groeifasen waar iedere organisatie toch al doorheen gaat, en de piggy back, de meeste organisaties liften toch vooral mee op de golven van de economie (nb; een economie waarvan het steeds meer lijkt dat die door nauwelijks hanteerbare, mysterieuze, krachten wordt voortgedreven) zonder dat ze daar zelf enige moeite voor hoeven te doen (nb; het enige: goed op de golfbeweging letten en gewoon meebewegen & dat kost niet eens zo veel inspanning, 'slechts' regelmatig naar buiten kijken), dan is de vraag voor het MKB opportuun: 'Hebben we wel een strategie nodig?'

Stel nu dat jij / jouw organisatie zich daarover tóch eens wil buigen, over Strategie, dan is er daarvoor eerst een handige vragenlijst. Een vragenlijst die begint met:

  • Who are we?
  • What do we do?
  • Why are we here?
  • What kind of company are we?
  • What kind of company do we want to become?
  • What kind of company must we become?

& Zo gaan die vragen nog even door (nb; voor sommigen is het beantwoorden van de bovenstaande vragen al lastig genoeg), hier vind je 'm.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Jan Jaap Folmer
Is strategie voor het MKB nu noodzakelijk? Zoals terecht in het artikel opgemerkt zijn er veel bedrijven die wel een soort strategie hebben en verder maar doen wat men altijd al deed en meeliften op de golven van de economie. En het daarbij best aardig doen. Het probleem zit-em erin dat met een goede strategie, met duidelijke doelstellingen + een gezonde dosis leiderschap/ondernemerschap (=doen, niet alleen maar analyseren en strategiseren) er veel méér uit die golven gehaald kan worden. Het formuleren van een goede strategie hoeft geen ingewikkelde wetenschap te zijn, en zal voor elk bedrijf op een andere wijze kunnen plaatsvinden. belangrijk is dat de strategie van het bedrijf is, bij het bedrijf past. En zo ook met de doelstellingen en het actieplan. Als je ze hebt, in welke vorm dan ook, is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie de strategie en doelstellingen kent én begrijpt en vervolgens is het een zaak van doen! En houdt je zoveel mogelijk aan je strategie, geef de strategie een kans. Wil je de strategie aanpassen, ga daar dan even voor zitten en begin van voren af aan, ook met communiceren van de nieuwe strategie.