http://www.youtube.com/watch?v=4ZBrK3BCIeI
Privacy vormt het grootste schrikbeeld zodra het gaat over profilering op het Internet, vooral bij de 30+sers zo (b)lijkt..... Opmerkelijk deze angst, zeker als je beseft dat de FBI interne mails weet te achterhalen van 'optimaal beschermd' financieel dienstverleners als LEHMAN BROS en GOLDMAN SACHS. Laat staan de mails die zij recent boven tafel haalden uit de digitale kluis van de CEO van hun grootste concurrent: de CIA** Hoezo 'privacy'.......
In het zojuist verschenen rapport The Value of Our Digital Identity adviseert Boston Consulting Group dan ook de omgekeerde trend door je profiel zo compleet mogelijk te openbaren en te digitaliseren maar dit wel met Beleid te doen: weten waar & wanneer je wat plaatst. Het helpt niet alleen jou, ook je leveranciers.
Je kent ze wel: de cookies, de site 'herinnert' zich precies waarnaar jij de laatste keer zocht. Nog even & ook deze pagina laat je niet alleen het meest recente bericht zien, het geeft je ook de entries die voor jou (blijkbaar) het meest interessant & relevant zijn. Het bespaart jou & ons enorm veel tijd..... :-o
Ze zijn er de special interest groups op LinkedIn & Facebook, bijv. Ook zijn er de speciale twitteraccounts. Zo is ManagementPro te vinden op beide social networks & is er een ManPro twitteraccount; zie 'Over ManagementPro'. Alle keuzes zijn opt-in: het is jouw keuze om je wel/niet daarbij aan te sluiten. Sluit je jezelf aan dan kunnen wij/kan ik je voorzien van nog meer (gratis) info gerelateerd aan ManagementTrends. I.d. doe ik ook m.b.t. het Investors in People Model: special interest groups op de genoemde social networks en een IiPinNL twitteraccount. Op deze manier creeër ik daar een andere doelgroep geïnteresseerd in andere info. De volgers levert het gerichte info op, mij bespaart het tijd bijv. door niets meer te doen aan koude acquisitie. Want wie is er nu nog, bij zo'n schatkamer aan digitale & vaak ook nog GRATIS info, geïnteresseerd in ongevraagd ontvangen info? 'Hup, in de prullenbak ermee.'
Da's in essentie de inhoud van het interessante BCG rapport The Value of Our Digital Identity. & Die Waarde van de digitale profilering, mits (dus) goed gebruikt door de profielmaker: jij, is GIGA! BCG noemt het digitale profiel dan ook de nieuwe munteenheid: "In an increasingly digital society, personal data has become a new form of currency. The biggest challenge for political and business leaders is to establish the trust that enables that currency to keep flowing."
Vertrouwen wordt dan het kernwoord i.p.v. privacy als schrikbeeld... Er op kunnen vertrouwen dat je (potentieel) leverancier je, na het openbaren van je persoonlijke profiel c.q. je interesses, dat stuurt wat jij wil & niet (toch) iets anders. Het digitale profiel vraagt dan ook om een opvoeding van de leverancier. BCG "Most consumers have little idea what happens to their data."& "Few individuals are in control of their digital identity." Transparantie dus, ook van de digitale 'tegenpartij'.
Digitale profilering of “Digital identity is the sum of all digitally available information about an individual. It is becoming increasingly complete and traceable, driven by the exponential growth of available data and the big data capabilities to process it."
Omdat digitale profilering zowel consumenten als producenten (nb; van zowel diensten als producten) gigantisch veel kan opleveren is het voor BCG niet onmogelijk dat deze nieuwe 'munteenheid' een essentiële bijdrage kan leveren aan de opleving van de nu stagnerende Europese economie. "In an overall stagnant European economy, the applications built on the use of digital identity can drive massive value growth for both publicand private-sector organisations: At a 22% annual growth rate, the annual economic benefit can reach €330 billion by 2020." Het levert dan ook niet alleen (nieuwe) omzet kansen, het levert ook mogelijkheden op tot cruciale besparingen; handig voor een continent in crisis.
Het rapport geeft ook nog per bedrijfstak aan waar voor ieder van hen hier de mogelijkheden liggen. Mooi, een aanrader dus dit rapport maar wellicht is het handig éérst na te gaan of je organisatie misschien nu al (niet) het vertrouwen van je klanten beschaamt? Beschaam je hen nu al, dan los je dat met de implementatie van de digitale profielen van je klanten in je nieuwe business model niet op; mooie/interessante trend of niet.....
*VID: overigens, BCG sluit de ogen niet voor veiligheid. "Increase data security in order to safeguard digital identity." We hebben het hier dan ook over een nieuwe munteenheid, ééntje die we met dezelfde voorzichtigheid mogen behandelen als nu ons geld bij de (schaduw)banken.....
**Wil je zeker niet gevonden worden door de FBI, dan kun je het best geen mail meer verzenden... ;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro