"Any strategy statement must begin with a definition of the ends that the strategy is designed to achieve. "If you don't know where you are going, any road will get you there" is the appropriate maxim here. (.....) The definition of the objective should include not only an end point but also a time frame for reaching it." M.a.w. Een Strategie om 'ooit' zaken te doen met andere levende wezens binnen onze Melkweg, is een héél andere dan de Strategie om binnen 1 jaar periodiek onbemande fouragevluchten te sturen naar het International Space Station.
Nu is het überhaupt lastig voor veel organisaties om hun Strategie te (be)noemen, laat staat 1 die ons de weg toont in de ons onmetelijk omringende Ruimte. "It's a dirty little secret: Most executives cannot articulate the objective, scope, and advantage of their business in a simple statement. If they can't, neither can anyone else."
Nou, de intrigerende natuurkundige Stephen Hawking weet anders een hele mooie & uitdagende Strategie te beschrijven. 1-tje die ons die Ruimte in stuurt.......
Met het laatste citaat beginnen David Collins en Michael Rukstad deze maand hun HBR artikel "Can You Say What Your Strategy Is?" Ook de 1e zin van deze entry komt uit dat artikel. De link naar de Melkweg, die maakte ik. Waarom?
Op de site Ted, Ideas Worth Spreading 'Inspired talks by the world's greatest thinkers and doers' (nb; een pretentieuze maar m.i. terechte titel), staat deze maand een inleiding die Stephen Hawking recent verzorgde.
"Professor Stephen Hawking asks some Big Questions about our universe -- How did the universe begin? How did life begin? Are we alone? -- and discusses how we might go about answering them." Allemaal vragen met een Strategische achtergrond, toch? Vragen die aan de basis liggen van: Mission, Values, Vision, Strategy, Objective, Scope & Advantage.
De '10 die Hawking 'aan het woord is' zijn intrigerend, niet alleen om te zien (nb; zeker als u Hawking nog niet kent) maar ook om te horen. Om u al vast enig inzicht te geven, Hawkings' antwoorden zijn: = het Universum startte lang, lang geleden: 10 miljard jaar, = 'pas' vanaf ongeveer 500.000.000 jaar geleden 'namen wij deel' aan deze Ontwikkeling, = die relatief snelle ontwikkeling van 'ons' biedt tevens de mogelijkheid/het vermoeden dat er 'elders' in de Ruimte ook Leven mogelijk is, = maar dat we dit Leven niet mogen verwachten binnen onze 'eigen' Melkweg, = 'tot slot' & da's dus de Strategie: willen wij overleven dan zullen we binnen 100 jaar na nu onze nieuwe plek in deze onmetelijke Ruimte dienen te vinden(!).
Het is een mooie metafoor, die Strategie die 'ons' in de Ruimte brengt. Ook al leggen Collins en Rukstad dit verband niet, ik wil het graag doen. De vragen die Hawking stelt zijn tenslotte vragen die iedere organisatie zich kan stellen om tot een Strategie 'van Betekenis' te kunnen komen.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro