De prestigieuze National Football League benoemde gisteren Dawn Hudson tot de nieuwe Chief Marketing Officer. Dit gebeurt op het moment dat de clubs in deze competitie worden geconfronteerd met een fors verlies aan sponsoren naar aanleiding van recente schandalen die varieerden van discriminatie, via huiselijk geweld tot aan kindermisbruik door topspelers binnen de NFL. Niet alleen het verlies aan sponsoren zorgde voor een overvolle bestuursagenda, de mediastorm die volgde deed daar nog een schepje bovenop.
Het voltallig mannelijke bestuur van de duurste/rijkste competitie ter wereld bleek niet langer in staat genoemde problemen het hoofd te bieden vandaar dat na jarenlang aandringen zelfs de NFL nu overstag gaat op het thema diversiteit. "We are looking forward to working with Dawn, whose experience as a leader and marketer will help further connect the NFL with fans." aldus Commissioner Roger Goodell in het NFL-persbericht dat verscheen. Let op de nuance 'connect'.......
De eerste uitdaging van Dawn wordt waarschijnlijk niet 'Marketing' maar het antwoord op de vraag: wat doe je met talentvolle medewerkers die de regels hebben overtreden?
Commentaren in de Amerikaanse media zijn duidelijk: wil de NFL het vertrouwen herstellen dan dienen de rotte appelen te worden verwijderd! Zie vid & lees o.m. het WSJ artikel The National Football League Wanted to Become a Constant Obsession—And Now It Is. Dat dit 'verwijderen' kan leiden tot 'competitievervalsing' nemen de Amerikanen op de koop toe. Let wel: bij de schandalen die plaatsvonden binnen de NFL in de recente zomermaanden zijn niet de minsten betrokken. Laat je die topspelers, overtreders van regels, gaan dan kan het met je favoriete rol als team voor dit seizoen zijn gedaan.
In haar sublieme commentaar, een aanrader als je wil weten hoe je omgaat met degenen die de regels overtreden, NFL Owners Can’t Manage Their Players Without Better Rules stelde HBR's editor Sarah Green vorige week: "The only clear principle that seems to have guided the NFL during its summer of shame is this one: don’t change anything unless you absolutely have to. No matter what industry you are in, this is always a recipe for disaster.
Until fans, sponsors, media partners, and other stakeholders hold the NFL’s feet to the fire, the short-sighted lawlessness will continue. That is a pity. The NFL needs to figure out what its rules are, and apply them consistently. It’s the only fair thing to do for its employees, its executives, and its fans."
Een helder commentaar, dat schijnbaar (in)direct leidde tot de aanstelling van Dawn Hudson. Was de reactie op regelovertreders in ons land ook maar zo direct..... (NB: lees event. ook RTL's Ivo en de bagagedrager.)
Nu bezien vrouwen uitdagingen vanuit een ander perspectief dan mannen (NB; lees o.m. Can women fix capitalism?), Hudson staat (toch) voor een forse uitdaging. De NFL staat (stond) niet écht bekend om een Gelijkheid en Diversiteit Beleid. Zo werd in juni 2013 pas de eerste vrouwelijke NFL Official aangesteld, Sarah Thomas: "Having a female involved and the NFL showing its diversity, well, that’s just a bonus." Diversiteit als een extraatje... Op hetzelfde moment hanteert de NFL voor de bekende (vrouwelijke) Cheer Leaders een reglement waarvan 'de honden geen brood lusten'. Tot in detail is vastgelegd waaraan deze jonge vrouwen zich dienen te confirmeren, er blijft voor hen weinig vrijheid over, dat terwijl de beloning voor hun inzet abominabel is. Dat wordt binnen de organisatieproblemen van de NFL het 2e aandachtspunt voor Dawn.
Dat het v.w.b. diversiteit ook anders kan, in de VS, laat eBay zien. Naast een 'Diversity and Inclusion' paragraaf, "eBay Inc. firmly believes that a high-quality, diverse workforce is critical to our success.", bleek uit recent onderzoek dat eBay 'verrassende diversiteit data laat zien'. In een commentaar daarop bij McKinsey Insights meldde Michelle Angier, the global leader of eBay’s Women’s Initiative Network: "We zijn tegen quota's maar we zijn voor vooruitgang, daarom investeren we bij eBay in diversiteit." & "In the future, winning companies will be those that learn to deploy the entire workforce productively and inclusively. We hope eBay will be one of them." Vrouwen, niet alleen om organisatieproblemen op te lossen maar ook om continuïteit te waarborgen. Wie wil dat niet?
Stel nu dat je dit als mannelijk bestuurder/manager ook wil, je wil laten zien dat Gelijkheid en Diversiteit een serieus Beleid wordt binnen je organisatie, dan kun je wellicht allereerst je HeforShe Commitment afgeven. Dit HeforShe Commitment is een initiatief van UN Women: "Gender equality is not only a women’s issue, it is a human rights issue that requires my participation. I commit to take action against all forms of violence and discrimination faced by women and girls." (NB; op dit moment hebben 1.000 NL mannen hun HeforShe Commitment afgegeven. Het is interessant om m.b.v. de interactieve map op de site de commitments per land te zien.)
Een persoonlijk commitment afgeven aan het thema diversiteit zoals eBay's CEO John Donahoe dat deed, want inderdaad: de NFL is niet de enige organisatie die, hopelijk met de komst van een vrouw als Dawn, discrimineerde...... (NB; da's dan verleden tijd, hoop ik).
Wil je rechtstreeks reageren? Dat kan via willem@willemscheepers.nl
================
300914
Opmerkelijk én hoopgevend dat een 15 jaar 'oude' jongeman als één van de eersten komt met een positieve reactie op de oproep van Emma Watson.
"If we want equality, it will take more effort than paying women the same as men, or giving women equal opportunities. We must stop pressuring each other to fit stereotypes which more often than not leaves us feeling repressed and unable to express ourselves. We must not let gender define us." aldus Ed Holtom.
De ingezonden brief werd dit weekeinde o.m. gepubliceerd in The Sunday Telegraph. Er is hoop. ;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro