"Gratis = Nix", is niet meer van deze tijd.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=VEsCSaL5BHY

"Bovendien wordt Gratis vaak geassocieerd met minder kwaliteit." aan het woord zijn de organisatoren van het congres Business Meeting Brabant. Het is hun antwoord op de vraag van de journalist 'Waarom er zo'n fors prijskaartje hangt aan het programmaonderdeel MBA in één Dag?' (nb; € 499,00).

Da's wel een hele rare redenering, 'kort door de bocht', van beide organisatoren en commercieel(!) directeuren van het Brabants Dagblad en BN De Stem: GRATIS = NIX! Dat zou o.m. betekenen dat de noeste arbeid die wij hier, binnen het ManagementSite Kennis Netwerk, leveren door de lezers/bezoekers niet op z'n kwaliteit wordt beoordeeld. :-o

De bezoekers aantallen én het scala aan reactie, doorlinks, tweets, 'vind ik leuks', suggeren anders. Zo kent alleen al dit blog dit jaar tot nu 95.313 unieke bezoekers met 171.000 paginaweergaven. (met dank aan Google Analytics). Voor het gehele Kennisnetwerk is dit nog veel meer.

& Dat allemaal GRATIS, & weet: wij zijn hiermee zeker niet de enigen.....

De Nederlander is dol op koopjes. Doe 'iets' is in de uitverkoop of geef het het aura van 'goedkoop' en de spullen vliegen over de toonbank. De kwaliteit van die spullen hoeft niet eens slecht te zijn.

Voor kennisproducten geldt het zelfde. Uit meerdere jaren blog-ervaring weet ik dat GRATIS je kennisdelen, zeker binnen de adviesbranche, lange tijd not done was: 'iets' waaraan je een prijskaartje kan hangen, dat geef je toch niet weg??!!

De laatste jaren is er, zeker dankzij de nieuwe mediatools én nieuwe inzichten in de kennisbranche(!), steeds meer waardevolle informatie GRATIS tot je beschikking gekomen. Dagbladen als The Financial Times en Het Financieele Dagblad stoeien nog met het GRATIS openbaar maken van hun nieuwsberichten, The Wall Street Journal lijkt daarin alweer iets verder. Ze worden daarin o.m. gevolgd door The Economist. Bureaus als BOOZ & Co, Towers Watson, Boston Consulting Group, McKinsey komen (bijna) wekelijks met een vaak interessante rapporten; GRATIS. Kun & wil je dan nog volhouden dat GRATIS NIX is? Ik hoop 't niet....

De vraag die dan bij je kan opkomen is: 'Wat is hier het verdienmodel?'. Voor The Economist is dat hun Economist Intelligence Unit, voor The Wall Street Journal de vervlechting met andere disciplines binnen de overkoepelende organisatie. Voor de adviesorganisaties zegt het delen van informatie 'iets' over hun expertise.

Meer en meer zie je dat content GRATIS wordt aangeboden. Zo stelt Investors in People UK een volledige toolset GRATIS beschikbaar om de Strategisch HR functie binnen je organisatie op te zetten. De reden: 'je mag verwachten dat organisaties hierover al beschikken maar heb je (onderdelen) nog niet, dan hebben wij ze voor je: GRATIS'. (pas) Op het moment dat je ook de betrokkenheid van je medewerkers bij de Strategie van je organisatie wil weten/meten én je wil dit verhogen dan komt de IiP-practitioner in actie. 'De rest' kun je (vaak) zelf doen.

Daarin zit 'm dan ook de crux: betalen voor de inzet van kundige inleiders zoals bij de 'MBA in één Dag' tijdens de Business Meeting Brabant daar is op zich niets mis mee. Vraag is alleen of je tijdens het congres ook niet het GRATIS concept kan loslaten op de deelnemers zonder dat het afbreuk doet aan de kwaliteit; ik denk 't wel, anders is je business model nog maar een kort leven beschoren.....

*VID: gratis kijken naar vallende bankbiljetten, kan ook ;-)

NB; Een voorbeeld van GRATIS is het e-boek "Persoonlijke Effectiviteit in Zaken".  Het is een verzameling onderwerp gerelateerde entries uit de schatkamer van het Managementsite Kennis Netwerk. Om 2012 Goed te kunnen Beginnen(!), zeggen we dan. ;-)

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro