Gisteren hoorde ik dat een grotere Nederlandse organisatie (ook) een nieuwe Strategie heeft geschreven, buiten haar eigen segment/industrietak wil men zich nu gaan richten op Consultancy.
Om dat voor elkaar te krijgen, om zich daarin te manifesteren & om daarin een 'speler van enige betekenis te kunnen zijn', heeft men zo'n 20 ervaren consultants geworven die tot voor kort werkzaam waren bij 1 van de grotere marktpartijen binnen de consultancy. Op zich een goede Strategie: i.p.v. een plek in de markt te veroveren, kun je die ook kopen.
'Hoe kom je juist aan deze consultants?' vroeg ik. Antwoord: 'Het zijn allemaal mensen die binnen hun werkveld bekend staan als key players.' 'Mooi,' was mijn reactie 'en als ik nu hun naam google, verschijnen zij dan boven aan de lijst?' 'Nou, 14 van hen toch wel. Veel van hen schreven 1 of meer artikelen/boeken.' 'Prima. En als ik hen nu google op basis van referenties, hoe hoog scoren zij dan?' '........'
Bij producten en in dienstverlening en dan m.n. in de consultancy is een Personal Brand onontkomelijk om als waardevol te kunnen worden beschouwd door een (potentiële) klant. Je eigen Brand creëeren is niet zo'n probleem (nb: schrijf een boek!), maar het zijn juist de referenties die je Brand écht betekenis geven!
Deze organisatie begeeft zich op een nieuw speelveld. Zij richten zich op een nieuwe 'tak van sport', een sport die enigszins gerelateerd is aan dat wat men nu doet: ook advies maar dan toch vooral het bieden van ondersteuning binnen een industrietak die mature is. Een beetje diversificatie kan dan ook geen kwaad.
De Strategie die men kiest is goed: overname. Zij zijn ook niet de enigen. I.p.v., zoals Sun Tzu, de markt te bestrijden, vervuilen we ons niet meer aan deze strijd maar nemen we 'de tegenstanders' gewoon over! Wel zo handig, zeker als je over voldoende cash beschikt.
Als je dan 'de boel' overneemt en het is een gebouw, dan kan een taxatie heel handig zijn (hoewel?). Als je de organisatie overneemt dan kan een boekenonderzoek heel handig zijn. (& toch vallen er vervolgens nog wel eens 'lijken uit de kast'...). Maar als je nu professionals overneemt, waaraan meet je dan hun kundigheid? & Als je die kundigheid weet, hoe weet je dan dat dit voor de toekomst, voor de toekomst van jouw organisatie voldoende is gewaarborgd? Gewaarborgd, zeker in tijden zoals nu waarin Kennis een fragiel en tijdelijk goed is..... ('Zeg, hoe onderhoud jij jouw kennis eigenlijk?')
Googelen dus en kijken of jouw nieuwe professionals gerefereerd worden. Al lang geldt in de wetenschappelijke wereld: onderzoek is wenselijk, publicaties zijn noodzakelijk & voor je accreditatie zijn referenties van Levensbelang!!
Eenvoudig gezegd: MERCEDES is pas een Merk, als men er (liefst positief) over spreekt.
Stel nu dat jij een professional bent, hoe creëer je nu jouw brand? Nu daarvoor is er o.m. een artikel dat Frank Kwakman publiceerde op Managementsite: 'Personal Branding, naam maken als Professional'. Ook is daar het handige boek 'How to Establish a Unique Brand in the Consulting Profession' van Alan Weiss. Kwakman en Weiss hebben allerlei interessante tips, zeker voor degenen onder ons die nog werken aan hun Brand. Zo spreekt Weiss, uiteraard, over het schrijven van artikelen en boeken, het houden van lezingen, het openen van een website op je eigen naam, het creëren van Buzz, hoe je e.e.a. vervolgens kunt capitalizeren etc.
Begin nu eerst eens met het schrijven van een artikel, van een column en plaats dat hier. 'Dat lukt me niet....', zeg je? Dan helpt Weiss' hoofdstuk 4: 'How to Write a Book, even if you've never written your mother'. Leuk.
& Bent u voor uw organisatie ook op zoek naar professionals, kijk dan allereerst eens hoe dat zij worden gerefereerd, worden geciteerd in andere, liefst interessante, stukken; héél interessant, zo'n Personal Brand.....
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro