'In 2004 hadden we het grootste verlies van alle ziekenhuizen in Nederland, we moesten uit de rode cijfers. Nu, na een reorganisatie, hebben we dat achter de rug en kunnen we weer over de patiënten gaan praten.' aldus Paul Smit directeur MCRZ, gisteravond in Rondom 10. Je krijgt zo de indruk dat je voor een reorganisatie de deur dicht kan doen, 'Gesloten wegens reorganisatie', en vervolgens heb je weer aandacht voor je klant. Mmm. wie snijdt er dan in de operatiekamer? En snijdt je dan misschien niet te laat?
Gisteravond was er niet zoveel vuurwerk in Rondom 10 als enkele maanden geleden. De problematiek die werd behandeld, was dezelfde. De hectiek waarmee men discussieerde en de impact die dit had op deelnemers en kijkers was duidelijk minder. Je zou bijna denken dat we onszelf al hebben neergelegd bij de schijnbare malaise in de managementkamers binnen Onderwijs en Gezondheidszorg. We leren er mee te leven, dus.
Er waren gisteravond 3 partijen vertegenwoordigd: medewerkers, managers en overheid; 'slechts' de klant ontbrak nog. Ieder van de 3 legt zich vol overgave toe op de aan hem/haar toegewezen taak, dat werd (ook) duidelijk. Is de oorzaak van het minder efficiënt werken dan: de regelgeving van de overheid (bijv. cellofaan rondom ieder plakje kaas), de regelzucht van de managers ('managen is tenslotte mijn taak') of de jaloezie van de medewerkers (collegae werden wél manager, ook al is het geen geliefde baan, en zij niet)? Aspecten die allemaal aanbod kwamen. Hoe dan ook: een afstemming tussen de belangengroepen om de klant, let wel: patiënt en student, optimaal van dienst te kunnen zijn, ontbreekt volledig. Na afloop heb ik niet de indruk dat één van de 3 belangengroepen de andere 2 een hak wil zetten, met de onderling communicatie wil het alleen nog niet zo vlotten. Wat dat betreft was de leukste gedachtenwisseling toch wel de 'spraakverwarring' tussen neurochirurg Riemer van de Brink en presentator Cees Grimbergen. Grimbergen: 'Spelen bij (vertragende) managementbeslissingen concurrentieoverwegingen of omzetoverwegingen een rol? Van den Brink: 'Onzinoverwegingen zegt u?' G.: 'Omzetoverwegingen!' Vd B.: 'Dan verstond ik u verkeerd maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen.' G.: 'Oh, u zei zelf onzin en ik zei omzet.' Vd B: 'Ja.' Humor! Moet kunnen, hoe belangrijk de zaak ook is.
Duidelijk is ook dat dit probleem. of deze uitdaging, niet zo eenvoudig is op te lossen. Toeval of niet, vandaag verschijnt Elearning Alert van Harvard met daarin enkele aspecten die van belang zijn voor een leider, hier manager, in een 'veranderingssituatie':
- => step back to analyze a situation
- => identify what needs to change
- => empower employees
- => selectively show flaws
- => be empathetic
Ik heb de indruk dat het m.n. aan beide laatsten ontbreekt en misschien ook wel aan de 3e. Wie zal het zeggen? Is er misschien een verpleegster in de zaal?
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
“Managers weten niet wat er in hun eigen scholen en ziekenhuizen speelt. Het werkplezier van leraren en verpleegkundigen gaat achteruit. Managers dragen nauwelijks bij aan de kwaliteit van onderwijs en zorg. En directies leggen een onevenredig zw...