Sterker nog: de Gemeente Zwolle scoort zelfs bijna een net promoter score van 10! Compliment.
"Bij de Gemeente Zwolle gaat, volgens het medewerkers tevredenheidsonderzoek 2009, 96% van de medewerkers met plezier naar het werk." meldt de Gemeente Zwolle trots (& terecht) op haar website 'Werken bij Zwolle'.
Loyalty Guru Fred Reichheld stelt op zijn NPS site dat als je medewerkers, maar ook je klanten, zo tevreden zijn dat ze met plezier(!) naar je toekomen, dan is de kans (zéér) groot dat zij je aanbevelen bij hun familie, vrienden, buren & kennissen. In dat geval scoor je een 9 of zelfs een 10. Iedere volgende marketinginspanning is dan overbodig.
Toch gaat de Gemeente Zwolle bewust voorbij aan dat laatste. Ze verbinden aan dit prima resultaat wel degelijk een marketinginspanning & wel op dinsdag 09 februari a.s. met het Symposium Zin in Werk. Of zoals Zwolle zelf zegt: "Onze successen willen we niet voor onszelf houden, die gunnen we iedereen." “Bij de Gemeente Zwolle is veel veranderd in de afgelopen decennia. Al die veranderingen hebben geleid tot het behalen van het Investors in People certificaat in 2007 en het bereiken van het beste werkgeverschap in de non profit in 2008. We willen graag met u delen hoe dat zo gekomen is. Niet om te vertellen hoe goed we het allemaal doen, maar om u inzicht te geven in ons leerproces. Zodat u en uw organisatie daar wat aan hebben."
Feitelijk sluit dat al prima aan op Reichheld's gedachten over klantloyaliteit. In 2006 vroeg hij zich af: 'Hoe groot is de kans dat u ons aanbeveelt bij uw vrienden en kennissen?'. Om dat voor elkaar te kunnen krijgen is het essentieel dat klanten, maar ook medewerkers, hun ervaringen delen. & Dat is wat de Gemeente Zwolle nu ook doet met haar ervaringen. Als je ervan uitgaat dat nu 96% van de Zwolse medewerkers met plezier werkt bij, c.q. als 'talentleverancier' met plezier 'zaken doet' met, de Gemeente dan zijn je inspanningen geslaagd.
Zwolle houdt die ervaring niet voor zichzelf maar gaat die ook nog eens delen. "Wat Zwolle bereikt heeft op HRM-gebied, ligt ook voor veel andere organisaties binnen bereik. Onze successen willen we niet voor onszelf houden, die gunnen we iedereen.”
Zo is de Gemeente Zwolle tegelijkertijd een loyale én prima exponent van het IiP-gedachtegoed: Kennis Delen! & Dat doen ze ook nog eens met het boek 'Werken aan Zee'; een aanrader, dit symposium.
======
10/02/2010 'The Day After'; lees meer over het symposium in 'Zin in Werk, bij Zwolle aan Zee & Hoe nu verder?'
16/12/2011 Fred Reichheld in het HARVARD Blog over klantloyaliteit. (filmpje)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro