Geen shirt van PUMA aub.

Het FIFA WK 2006 gaat vandaag zijn 5e dag in en Franz Beckenbauer c.s. kunnen tevreden zijn, zéér tevreden zelfs: alles loopt op rolletjes, pünktlichkeit on top!

De reacties van de sponsoren zijn tot nu toe divers: zo verkoopt PHILIPS minder flat screens dan v/h verwacht; HEINEKEN daarentegen is nu al door de lading bierkratten heen. Maar ook niet sponsorende organisaties willen hun graantje meepikken en voorzien hun relaties van allerlei gadgets. Prima natuurlijk, toch één advies deel als-je-blieft géén shirts uit van het merk PUMA!
5 dagen zijn 'we' bezig, althans ons buurland, met het WK Soccer en de organisatoren kunnen nu al tevreden zijn. Zelfs het hectische rondvliegen van Der Kaiser Franz in zijn privé chopper is niet nodig. Eerst dacht Beckenbauer nog dat zijn aanwezigheid bij iedere wedstrijd noodzakelijk was, zijn charisma zou opvliegende gemoederen kunnen bedaren, maar ook Der Kaiser kan het nu al rustig aan gaan doen. De wedstrijden, want daar gaat het toch vooral om, zijn van een redelijk tot goed niveau. Daarnaast zijn er al verrassingen: wat te denken van Trinidad & Tobago (NB; in de volksmond ook al genoemd TNT, kan deze organisatie gratis een mooiere reclame krijgen? Meneer Peter Bakker is het misschien een idee om na afloop Beenhakker c.s. een mooie premie te geven? Of, nog beter, iets voor dit arme land te doen?)

De sfeer in de steden tussen de supporters is goed, de controles zijn dan ook streng doch fair, er is dus geen wanklank te bespeuren. Het Weiss Bier vloeit rijkelijk en de Würste zijn, volgens ingewijden, van een onberispelijke kwaliteit. De temperatuur is misschien ietsje te hoog, zeker als je op het veld staat, maar ja de natuur he? Die regelt zich (gelukkig) zelf, sommigen veronderstellen zelfs dat de natuur ook al op de hand is van de Canarinhos.... Wie zal het zeggen?

De enigen die tot nu toe wat te klagen hebben dat zijn de 15 officiële hoofdsponsoren, op een enkeling na hebben zij nog(!) niet 'dat' uit het tournooi gehaald wat ze vooraf verwachtten. Maar wie weet: wat niet is, dat kan nog komen! (NB: de FIFA onderkent dit probleem, deze overkill en daarom zijn er in 2010 nog 'maar' 6 hoofdsponsoren. Het zal aan de prijs, de investering echter niets af doen, eerder het omgekeerde maar dat terzijde.)

Zo zal later deze maand ongetwijfeld de verkoop van (PHILIPS) flat screens toenemen zodra blijkt dat de piskijkers ongelijk hebben en dat hun team toch door de 1e ronde is! HEINEKEN plukt nu al de (wrange?) vruchten: de bierkratjes zijn niet aan te slepen! Goed bericht zou je denken maar het schijnt dat m.n. kratjes van HEINEKEN en AMSTEL zéér geschikt zijn om tribunes te bouwen (NB: dat krijg je als een keer sponsor bent geweest van TU studenten die met jouw kratjes een brug fabriceerden.) De concurrentie staat in ieder geval direct klaar om hierop in springen: BAVARIA en GROLSCH melden dat hun volle kratjes gewoon en voldoende te koop zijn in de supers.

De (Oranje) prullaria bleven vooralsnog in de schappen liggen van supers en groothandels, na de overwinning op de Joegoslaven schijnt ook hierin een kentering te komen. Menig organisatie vindt dan ook nu het moment gekomen om relaties nog even snel én voor de naderende vakantie te voorzien van een aandenken om de onderliggende band te versterken.

Prima natuurlijk, toch één verzoek: als u mij wilt voorzien van zoiets dergelijks dan graag géén shirtje van PUMA! Dat ziet er niet uit op tv, zeker niet als de spelers die met PUMA getooid zijn na ca. '15 bezweet over het veld hollen. Je kan er natuurlijk een liefhebber van zijn: van die afgetrainde en bezwete lichamen in natte aan het lichaam plakkende shirts, ik niet daarom: nee dank u.

Nu vraag ik me zelfs af of dit voor PUMA zo'n goede reclame is (bepaalde sectoren daargelaten)? Het zou me niet verbazen dat collega shirt fabrikanten geamuseerd naar de tv kijken, net zoals collega brouwers naar de straattribunes van HEINEKEN.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro