'Een van de sterke punten van GEELY is het tempo waarin het de kwaliteit van zijn medewerkers opvoert. Educatie is dan ook iets waarvoor topmannen Zhao en Shufu zich enorm sterk maken. Het bedrijf heeft vier eigen hogescholen met bij elkaar opgeteld 40.000(!) leerlingen. Van alle geslaagden vindt 95 procent een baan. Vooral Zhao is sterk bij het scholingsprogramma betrokken en het laat zich raden waarom. GEELY kan machines en grondstoffen kopen, maar het kan zijn groei nooit volhouden als het niet beschikt over goede mensen, vooral ingenieurs.' Bron: Autovisie van 07/01/10.
GEELY is een nog relatief jonge (1986) Chinese autoproducent en 1 van de groeibriljanten die bijdragen aan de sterke groei van de Chinese economie. Frank Zhao is Chief Technical Officer. Hij deed zijn ervaring op bij het Amerikaanse CHRYSLER. In 2006 trad Zhao in dienst van GEELY, bij zijn aantreden had de organisatie 400 ingenieurs nu 1.400 & Zhao wil nog meer ingenieurs, wil nog meer kennis, veel meer kennis.
Nu lijkt het er voor ons misschien nog op dat China, zoals voorheen Japan e.a. Aziatische landen, het Westen kopieert, op korte termijn wil men echter een technologische én kennis voorsprong opbouwen op het Westen. (nb; & dat op een moment dat de Westerse automobielindustrie verloren lijkt, zie SAAB)
Chinese topmanagers als Frank Zhao lijken op de goede weg. Ze beseffen i.i.g. dat kennis cruciaal is voor innovatie en expansie.
Het lijkt er verdacht veel op dat Chinese managers wel het in april vorig jaar verschenen INSEAD rapport Who Cares? Who Dares? Providing the Skills for an Innovative and Sustainable Europe lazen; nu wij nog......
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro