'Gaat u nu uw excuses aanbieden aan de beide Puttenaren die onterecht hebben vastgezeten in deze moordzaak?' vraagt de NOVA journalist aan Officier van Justitie Mr. Drs. Peter de Beer. 'Excuses? Daar gaan we over nadenken.'
'Daar gaan we over nadenken' een verbijsterende reactie! Zeker als je diezelfde De Beer, nog maar seconden voor deze uitspraak, breed lachend via de camera in onze woonkamer zag kijken bij zoveel succes voor zijn team!
We keken zojuist naar de NOVA uitzending, 1 van de vele media die gisteren aandacht besteden aan de verrassende ontkoping (nb; blijkbaar! want: innocent until proven guilty.) in de 'Puttense Moordzaak'. Justitie heeft in deze zaak fouten gemaakt, maar excuses aanbieden aan mensen die zij onterecht veroordeelden: '..... Daar gaan we over nadenken!'.
Overkomt uw organisatie dat wel eens? U maakt een fout en uw klant vraagt om excuses. Gaat u er dan ook over nadenken?
Lijkt me niet raadzaam. Dat nadenken. Het siert u als u een fout maakt dat u vervolgens uw excuses aanbiedt. Sterker nog: zelfs al is er enige twijfel dat het wel écht uw fout was(!), is het voor het in stand houden van de relatie verstandig om 'water bij de wijn te doen' &: Uw excuses aan te bieden. Sommigen zijn daarin (heel) handig, anderen zoals Officier De Beer c.s., zijn niet zo handig, hebben daarmee veel meer moeite & da's jammer.
Nu kun je stellen, en da's zéér wrang in deze situatie, de 'klanten' hebben toch een schadevergoeding ontvangen! (kortom 'wat zeuren ze nu?').
Je kan je ook nog verstoppen achter het feit dat je persoonlijk bij de ontwikkeling van de zaak, hier in 2002 de rechtszaak waarin beide onterecht verdachten werden vrijgepleit, niet was betrokken en dat je dus niet zeker weet of er niet al eerder excuses door voorgangers zijn aangeboden???? ('Dus waarom zou ik dat nu nog een keer doen?') Niet doen, die gedachte in je laten opkomen!! Niet verstandig!!
Ga gewoon nog een keer door het slijk. Al zijn de excuses al 30 keer aangeboden, nog 1 x in het volle licht van de camera's én dat ook nog eens op Hét Moment Suprême (want De Zaak, waarschijnlijk, opgelost!), op Dé Succes Dag van je eenheid, dat siert je. Je 'deelt' dan het succes, ook met de slachtoffers. Maar dat dien je te beseffen. 'Grootsheid in Leiderschap'.
De Beer is niet de 1e die niet gebruik weet te maken van Hét Moment, recent kenden we nog zoiets, & hij zal ook niet de laatste zijn.......
Ook al bieden De Beer en zijn collegae vandaag alsnog hun excuses aan, dan is dat de spreekwoordelijke gemiste kans, 'mosterd na de maaltijd'. Vraag is zelfs of dat je dit doet 'onder druk van.....'.
Hoe wrang ook, er valt hier 'iets' te leren.
{Nb; Excuses zijn niet nodig om lid te worden van de LinkedIn ManagementPro Group......}
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro