Nu 'gebiedt de eerlijkheid te zeggen' dat er (nog) geen Nederlandse verkiezing 'IiP-ondernemer van het Jaar' is. Maar als er zo'n verkiezing komt dan is voor mij TNT's CEO Peter Bakker de winnaar voor dit jaar!
Niet alleen is zijn TNT al enige tijd een Investor in People en voert TNT het IiP-logo met trots, Bakker committeert zich ook aan de uitgangspunten. Dit alles leidt er o.m. toe dat Bakker recent is benoemd tot lid van de Regerings Commissie Participatie. Mooi, dan kan hij van daar uit Investors in People in Nederland nog meer/beter als succesvolle brand op de kaart zetten! Daarom: Peter Bakker als 'IiP-Ondernemer van het Jaar 2007'!
'Maar,' zegt u 'bij TNT staan er ook ontslagen op de rol.' Ja, zelfs dat kan bij een succesvol IiP-er.... §
Nog even een toelichting: nu merk ik hiervoor op dat de prestigieuze titel 'IiP-Ondernemer van het Jaar' niet bestaat, nog niet dus. Dit in tegenstelling tot de Britten zij kennen zelfs IiP-Champions!, Investors in People Champions die jaarlijks worden verkozen.
Veel organisaties komen op een bepaald moment ook op een punt dat ze 'iets' willen doen om hun (zéér) gewaardeerde klanten 'in het zonnetje te zetten'. Hoe doe je dat? Flessen wijn, Kerst- en Paaspakketten zijn er al, het grote aantal Golfdiners past niet meer in de agenda van de ondernemer/CEO, een verjaardagskaartje naar het privé adres is leuk maar zo 'klein', ondernemers uitnodigen als gastspreker is vaak overdone dus wat resteert er dan nog? Uiteindelijk komen ze dan met het idee om een 'Ondernemer van het Jaar'-verkiezing in te voeren. Maar ja, dan volgt er een nieuwe uitdaging: 'Wie van onze klanten wordt dit nu, zeker als 1e???'.
Ik draai het om: ik constateer dat een ondernemer 'iets' bijzonders presteert en deze ondernemer is een (zéér) gewaardeerde klant van ons, een klant die ook nog eens een mooi 'uithangbord' kan zijn voor ons bedrijf (.....). Dus wat doe je dan? Je voert de titel 'Ondernemer van het Jaar' in! Je laat een exclusieve gouden speld mét briljant in het IiP-logo maken. Je nodigt winnaar én media uit op je bureau. Je maakt er samen een feestelijke bijeenkomst van et voilá. De kans dat we de bijzondere speld in 2008 nog veel zullen zien in de media, is groot.
Wie volgend jaar de 'IiP-Ondernemer van het jaar 2008' wordt? Dat zien we aan het einde van dat jaar wel. Het kan zelfs zijn dat we de prestigieuze prijs dat jaar helemaal niet uitreiken omdat we eenvoudig geen bijzondere ondernemer tegenkwamen (nb: & dat maakt de IiP-2007 speld van Bakker alleen nog maar meer waardevol! & voor ons ook ;-) )
Overigens & 'alle gekheid op een stokje': Peter Bakker verdient 'm écht deze onderscheiding als 'IiP-Ondernemer van het Jaar 2007'! Dus laat 'm nu maar komen, die Prijs.
==============
TNT is een voorbeeld van een Groot Bedrijf dat een Investor in People is, Ben Verwaayens' BRITISH TELECOM is een ander IiP-voorbeeld.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro