Een Bank op zoek naar betalende Klanten

http://www.youtube.com/watch?v=8MlWi3ZAazA

Allereerst een waarschuwing: ben je klant van een bank dan is het waarschijnlijk het verstandigst dat je NIET naar het filmpje kijkt, ik stel nl. voor dat het uurtarief van een bankadviseur richting de 'glamouradvocatuur' kan.....

In zijn entry eerder deze week binnen ons ManSite Kennis Netwerk meldde collega-blogger Walther Ploos van Amstel dat hij een brief ontving van zijn bank: om hem beter van dienst te kunnen zijn zou er vanaf nu minder contact zijn.... Dat lijkt onlogisch maar dat is het niet.

I.o.v. de Europese Overheid dienen de financieel adviseurs c.q. banken de kostenstructuur transparanter te maken. In lekentermen betekent dit dat je voortaan direct weet wat het bankadvies je per daarvan 'genoten uur' gaat kosten.

Minister De Jager wil nu een maximum aan dat uurtarief koppelen, maar da's niet handig. Zo krijgen we onduidelijkheid over kaf & koren.

'Dat was vroeger wel eens anders'.... hoor ik je nu zeggen. Nou, vroeger is geweest zeker nu we leven in tijden van 'CRISIS'!

Voor het vorige collegejaar schreef ik de casus 'De KlantBank uit de Crisis'; een citaat:

"Nu in 2010 heeft de financiële situatie zich voor (nb; de fictieve) KlantBank, maar ook voor veel van de andere banken, weer zodanig hersteld dat je kunt spreken van ‘business as usual’. De meeste medewerkers/bankiers  in dienst van KlantBank hebben persoonlijk nauwelijks iets gemerkt van een ‘crisis’.

Toch vindt er binnen de sector een ingrijpende verandering plaats. Allereerst is daar het memorandum van het Ministerie van Economische Zaken. In dat memorandum worden de inkomsten uit provisieopbrengsten, tot dit moment de basis voor een aanzienlijk deel van de bankomzet, aanmerkelijk beperkt en vervangen door betaald advies.

De tweede basis voor een ingrijpende verandering is het rapport van de Commissie Burgmans. Op initiatief van opnieuw het Ministerie van Economische Zaken deed de Commissie onderzoek naar verbeteringsvoorstellen. Eén van die voorstellen is het centraal stellen van de klant. Op zich een opmerkelijk voorstel want je zou verwachten dat financiële dienstverleners als van nature hun klant al centraal hebben staan.

Niets is echter minder waar, zo constateren ook Burgmans c.s. Sterker nog: de bankiers zelf vinden het een tour de force om de klant (weer) centraal te stellen. Datzelfde geldt nu ook voor KlantBank, daar leeft de vraag ‘hoe stellen we onze klant weer centraal?’. Het lijkt sterk op een ingrijpende verandering binnen het business model van KlantBank."

Nu teruglezend, & inmiddels een nieuwe casus te hebben ontwikkeld, blijkt deze nog opmerkelijk actueel. Over de hiervoor aangehaalde Commissie Burgmans lees je meer in Commissie Burgmans: Klant (al) Centraal bij banken?; het valt me nu ook op dat het wat die uitkomsten van de Commissie betreft stil is....

Banken, de financiële dienstverlening, weten niet goed wat nu te doen. Uit gesprekken haal ik dat sommige banken hebben besloten het in rekening brengen van een uurtarief nog maar 'even uit te stellen', andere bankiers zien de bui blijkbaar al hangen en kondigen ontslagrondes aan.

Feit is nl. dat o.i.v. de financiële crisis en de striktere regulering bijv. het aanvragen van een hypotheek voor op zijn minst 80% van de particulieren nu een A,B,C-tje is. Daarbij (bij een afwijzing bijv.: 'Computer Says No!'....) helpt geen enkel duur advies maar kan een eenvoudige (nb; gratis!) tool op internet  al meer dan voldoende zijn. Dat geldt binnen afzienbare tijd ook voor andere producten binnen de financiële dienstverlening.

Resteren er voor de resterende 'bijzonder gevallen' onder de klanten nog enkele hyperspecialisten (nb; zie ook The SH/FT), mannen & vrouwen die tot de TOP in hun marktsegment behoren en die jou Beste Klant het Beste Advies Geven & Blijven Geven!! Sterker nog: 'Het Advies dat wij U Geven RENDEERT!' (nb; voor banken is dit dan een nieuw & uniek business model)

Kijk & als we zover zijn, dan heb ik geen enkel bezwaar tegen een 'glamourtarief'' want ik weet: de Investering Rendeert!! (nb; mooi maar dat vraagt dan natuurlijk wel 'iets' van het Strategisch Mensen Management Beleid van de banken, zodat die investering in hun Toppers ook Rendeert! ...... Hard Tijd voor ACTIE dus!)

======

131012

Richard Branson legt uit wat zijn filosofie is met het Nieuwe Bankieren: "Traditional banks have a transactional in and out model, which does not help create feelings of trust and good communication. We want people to stay, linger and enjoy being part of our club - both customers and community. (.....) While many people do a lot of their banking online, I believe personal interaction has a key place in banking - and business for that matter - today."

"Take a sledgehammer to conformity."

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro

Onderzoek Private Banking: verwachtingen klant en adviseur niet op 1 lijn. - ManagementPro
[...] toch ruim voldoende tijd hebben gehad om de klantrelatie te verbeteren…. Helaas, banken zijn dus nog niet écht op zoek naar betalende klanten. Zij denken waarschijnlijk dat de loyaliteit van hun klant toch wel hoog genoeg is. Zou kunnen, [...]