Duurzame Groei van Organisaties.

'Duurzaam = blijvend, durabel, permanent, vast' aldus Van Dale. Je kan er ook naar handelen en als dat duurzame handelen dan ook nog eens leidt tot groei, wat wil je dan nog meer?

MKB Nederland en de ING zijn het platform 'duurzame groei voor het MKB' gestart. Op zich een opmerkelijk initiatief want lang niet iedereen is zo positief over 'duurzaam'. Het begrip wordt door organisaties gepredikt maar er ook naar handelen....., dat is vaak een 2e. Daarnaast is de 1e link die men legt toch die met het behoud van de natuur en da's niet wat er met dit initiatief wordt bedoeld niet in 1e instantie althans. Ook daarom is het interessant om eens te kijken naar dit initiatief van MKB & ING.
'Duurzame Groei, een onmogelijke theorie!' zo stelden (al) in 1993 de onderzoekers Herman Daily en Kenneth Townsend:Impossibility statements are the very foundation of science. It is impossible to: travel faster than the speed of light; create or destroy matter-energy; build a perpetual motion machine, etc. By respecting impossibility theorems we avoid wasting resources on projects that are bound to fail. Therefore economists should be very interested in impossibility theorems, especially the one to be demonstrated here, namely that it is impossible for the world economy to grow its way out of poverty and environmental degradation. In other words, sustainable growth is impossible.

Daar is iets voor te zeggen, voor deze 'tegenspraak in zichzelf'. Toch is er ook iets te zeggen voor de volgende stelling: "De begrippen duurzaamheid en duurzame ontwikkeling komen van oorsprong uit de ecologie. Het duurzaam gebruiken van een visvoorraad of een bos betekent dat er niet méér aan onttrokken wordt dan de natuurlijke aanwas. Het in acht nemen van deze ‘milieugebruiksruimte’ betekent dat toekomstige generaties van milieu en natuur gebruik kunnen blijven maken." zo stelt het Milieu en Natuur Planbureau.

En wat te denken van dit: "Het 'business renewal'-programma is nog niet geheel afgerond, met name bij Consumer Electronics, maar over het geheel genomen, de onderneming klaar voor duurzame groei. Uiteraard komt groei allereerst voort uit het versterken en uitbouwen van bestaande leidende posities. Daarnaast heeft het alles te maken met het verkennen en ontwikkelen van nieuwe markten en productcategorieën. En verder is versnelling van het veranderproces nodig, plus een dosis passie en betrokkenheid." Dat zei PHILIPS topman Gerard Kleisterlee in een interview eind 2004. Hoewel Kleisterlee op dat moment 'iets' anders bedoelt dan het Planbureau, is er op zich niets mis mee.

Keuze te over dus, wat betreft  het begrip 'duurzame groei'. Het begrip sustainable growth, zo u wil duurzame groei, is intussen wel financieel meetbaar. Je kan nagaan wat duurzame groei je organisatie had opgeleverd vs. de 'normale' bedrijfsvoering. Let wel op het begrip!

Dan het initiatief van MKB en ING: 'Duurzame Groei voor het MKB'. Zelf zeggen ze: "Duurzaam betekent ‘lang houdbaar’. Duurzaam in het kader van bedrijfsvoeren gaat over de eigen continuïteit, de in stand houding van het eigen bedrijf op langere termijn (profit). Dat heeft een sterke relatie met andere vormen van duurzaamheid: namelijk de houdbaarheid van onze natuurlijke leefomgeving (planet) en de houdbaarheid van de samenleving (people)."

Prachtige zinnen, niets mis mee. Maar wat zij nu feitelijk verstaan onder 'duurzaam & groei', dat kun je het best achterhalen aan de onderwerpen die ze hanteren bij hun 'Kijk & Vergelijk Test' of: 'Hoe staat u er duurzaam voor met uw organisatie?'. De onderwerpen in die test zijn branche gerelateerd en betreffen in hoofdzaak:

  • => Inkoop (prijs & kwaliteit)
  • => Ontwikkeling (van medewerkers)
  • => Tevredenheid (van medewerkers)
  • => Werving & Selectie (dito)
  • => Integriteit en Ethiek (in het handelen van uw organisatie)
  • => Maar ook, uiteraard, milieu onderwerpen zoals energie- en papierverbruik en de betrokkenheid van uw organisatie bij de samenleving.

Interessante thema's en jawel ik denk dat MKB & ING met deze onderwerpen voor een organisatie een (zeer) goede basis weten te leggen voor duurzaamheid, voor duurzame groei, voor duurzame ontwikkeling. Dat m.i. zelfs niet alleen voor het MKB maar ook voor het Groot Bedrijf en zelfs voor ons milieu.

Kortom: Prima Initiatief, deze aanzet tot 'Duurzame Groei'. Doet u daar de Kijk & Vergelijk Test ook eens. Succes.

CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement 

Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro