'Er moet een einde komen aan pretopleidingen!' en 'Voor IHC Holland is het tekort aan technici pijnlijk voelbaar!' Vanochtend (weer) 2 berichten in de media die een beeld laten zien dat de beschikbare Kennis in Nederland snel opdroogt, of: van een kennispotentieel dat op zijn minst niet optimaal wordt ingezet. Als we zo doorgaan dan beïnvloedt dat snel de waarde van uw organisatie!
Volgens de Overheid volgen te veel studenten in ons land 'pretopleidingen', d.i. een scala aan opleidingen die nauwelijks kans op een baan bieden én die nauwelijks nut hebben voor onze economie. Een economie die dringend behoefte heeft aan 'handen uit de mouwen' én aan essentiële kennis. Wat voor (pret)opleidingen zijn dat dan? U kunt volgens de Overheid daarbij denken van kunstzinnige en sportopleidingen tot aan fysiotherapie toe. Voor die laatste is er blijkbaar meer aanbod van dan vraag naar afgestudeerden te verwachten (nb: van MBO tot WO). Nee, kies dan voor een opleiding in één van de medische beroepen: in die sector ontstaat de komende jaren een groot vervangings- en uitbreidingstekort! Zéér zinvol idee, denk ik. Je vraagt je alleen af hoe krijgen we de jongeren, de studenten zo ver? Om maar 'iets' te noemen en aan te sluiten bij de entry van vanochtend van medeblogger Gyuri Vergouw in 1 Minute Manager: Hoe belangrijk is je Commitment?. Feit voor mij is dat als je nietgecommitteerd bent, je nooit het gewenste resultaat zal behalen, maar dat hier terzijde. Dit vormt in ieder geval nog eens een uitdaging voor onze Overheid.
En niet alleen voor onze Overheid. Zo meldt IHC Holland Merwede vanochtend zo wel goed als slecht nieuws. Om maar met het Goede Nieuws te beginnen: de orderportefeuille van IHC c.s. is ruimschoots gevuld, de beschikbare capaciteit is zelfs volledig bezet tot ultimo 2007!! (nb: hoezo Nederlandse scheepswerven niet competitief?). Het Slechte Nieuws dan maar: het tekort aan technici, medewerkers met noodzakelijke Kennis & Kunde, is nu voor IHC al pijnlijk voelbaar! Of, zoals IHC president Goof Hamers het zegt: 'Dit baart grote zorgen.', dit gebrek aan innovatiemogelijkheden. Wat doe je er aan(?), vraag je jezelf dan af. Waarschijnlijk wordt het voor IHC noodzakelijk dat zij zelf in dit opleidingshiaat duiken, zelfs cruciaal voor het voortbestaan.
Waar mij dit nu aan doet denken? Aan de invloed van zowel het Goede als het Slechte Nieuws op de waarde van een organisatie, overigens niet zo zeer op de waarde van IHC 'het' kan namelijk iedereen overkomen. Aan de ene kant heb je een goed gevulde orderportefeuille met een dito te verwachten resultaat en aan de andere kant lijkt het er (nu al) op dat je niet in staat bent om uiteindelijk aan je leveringsverplichtingen te kunnen voldoen. Of om, op zijn minst, geen (technische) kwaliteit te kunnen leveren bij de oplevering van je product / dienst..... Het kan niet anders of vroeg of laat heeft dit zijn impact op de waarde van een organisatie. Dit is een fenomeen wat mij al langer intrigeert, de invloed van de Kennis en Kunde van medewerkers (en managers) op de waarde van hun organisatie. Een, voor mij essentieel, waarde-aspect wat nauwelijks wordt meegenomen in de waardebepaling van een organisatie, nog niet. Een voorbeeld.
In de 8e editie van het EIM Rapport 'Entrepreneurship in the Netherlands', dat verscheen eind januari, wordt aandacht besteed aan 'Business Transfer, a New Start'. (ook) Een interessant rapport dat aan diverse aspecten van een bedrijfsovername aandacht besteedt (nb: o.m. ook m.b.t. familiebedrijven, maar daar kom ik morgen op terug). Wat in dat rapport als een belangrijke, zo niet essentiële, valuedriver wordt genoemd is Innovatie. Zo spreekt Joris Meijaard in zijn bijdrage over de 'Key Process Factors: Managerial Innovation Focus, Documented Innovation Plans, Use of External Networks, Market Research, Inter Firm Co-operation'. Goed ik mis hierin nog 'beschikbare Kennis & Kunde van de medewerkers' maar dat ontwikkelt zich zeker. In de tussentijd kunt u zich zelf al vast de vraag stellen: Beschikt mijn organisatie over inzicht in deze 'kern proces factoren'? En u zal zien: dat het inzicht krijgen in de potentiëel beschikbare en de benodigde K&K binnen uw organisatie binnen korte tijd dé uitdaging wordt (en niet alleen voor de waardebepaling....).
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro