http://www.youtube.com/watch?v=zeOlO_2nddY
Terwijl 'onderwijskundige bollebozen' van mening zijn dat het met de kwaliteit van taal (leren) en rekenen binnen het onderwijzen van jongeren stukken beter kan, is de praktijk dat diezelfde jongeren, zodra zij op de werkvloer komen, in het bezit komen van I-Pads e.a. tablets voorzien van een gedigitaliseerde van jargon doorspekte LvA* en rekenapps als EXCEL a.t. likes. Tegelijkertijd verschijnt APPLE aan de horizon die met hun nieuwe app. I-Tunes U het onderwijs een (volledig) nieuwe dimensie gaat geven.
Het is zoiets als koetsenmaker Joe die rond de vorige eeuwwisseling zijn nieuwe voorraad koetsen ging voorzien van een update: een extra handrem voor de koetsier. In de praktijk bleek dat Joe's koetsen toch iets te snel van een heuvel afdenderden. Terwijl Joe bezig was aan zijn updates, liet enkele straten verder Henry Ford zijn 1e T van de band rollen**.
APPLE is niet de enige die voor een volgende (r)evoltie kan zorgen, FACEBOOK is dat ook. Zo vraagt FORBES zich dit weekeinde af Is Facebook a Central Bank, Too? Ofwel: krijgen de koetsiers van de financiële dienstverlening ook te maken met een T? Het zou mij niet verbazen.....
Je kan jezelf nu natuurlijk afvragen of het voor gezondheid en milieu niet beter was geweest als we in de vorige eeuw het scala aan nieuwerwetse vervoermiddelen hadden laten staan & het 'gewoon' bij lichaamsbeweging zoals het lopen hadden gehouden? (nb; ik betwijfel dat maar lees graag jouw mening.)
Nieuwe vervoermiddelen zorgden voor een (r)evolutie. Zo langzamerhand (althans voor velen onder ons) blijkt dat de digitalsering van onze samenleving een volgende evolutionaire beweging is.
M.b.v. APPLE's I-Tunes U kan het onderwijs een nieuwe dimensie krijgen. Niet alleen beschik je als student over een volledig scala aan e-studieboeken, en e-studiemateriaal, ook de communicatie & interactie met de docenten digitaliseert. Maar ook ik, als docent, ga er op vooruit: niet alleen wordt kennisdeling met mijn studenten effectiever, nu nog voorzie ik mezelf dagelijks m.b.v. o.m. RSS-feeds van udates die ik kan betrekken bij mij colleges. MasterClasses. Die 'zoektocht' gaat APPLE nu (ook) voor me oplossen omdat zij weten welke modules ik verzorg & waar de interesses liggen van mij & mijn studenten.
& Dan is daar Mark met zijn FACEBOOK: een belangrijk deel van de bewoners op deze planeet zijn al aan zijn FB verbonden, dagelijks worden dat er meer. Het aantal diensten op FB wordt, simultaan aan deze ontwikkeling, steeds verder uitgebreid. Zo zijn er al enkele jaren FB credits 'de virtuele munteenheid van FACEBOOK Central Bank'. Wereldwijd staat dit nog in de kinderschoenen, in de VS is het al een suc6. Zo bieden diverse leveranciers hun producten en diensten aan tegen de betaling van FB credits & vraagt George Anders zich in FORBES af of de volgende (evolutionaire) stap niet is dat FB een wereldwijde Centrale Bank wordt?
Een intrigerende gedachte en 1-tje die niet eens onmogelijk is (nb; Zwarte Zwaan!!!). Oorspronkelijk was de bank een intermediair tussen spaarders en leners. Inmiddels hebben de banken een prominente plaats ingenomen in ons economische systeem maar ook dat is niet onmogelijk: dat die rol door een ander wordt overgenomen. Stel nu dat ik een woning wil kopen. Van mijn FACEBOOK vrienden leen ik FB credits. Die credits betaal ik aan mijn (nieuwe) FB vriend van wie ik de woning overneem. De kadasterfunctie van FB waarborgt vervolgens ieders rechten. Een utopie? Zeg 't maar.
VID: “It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent, but the one most responsive to change.” Charles Darwin.
*'LvA'= Lijst van Afkortingen ('die we hier gebruiken')
** Eén van de 1e regels die gold op het moment dat 1e automobielen op de openbare weg verschenen was het voor de auto uitlopen van een man met een rode lantaarn als 'waarschuwing voor het dreigende gevaar!'. Maar goed dat ze die goede man binnen no-time vervingen, het zou onze (r)evolutionaire ontwikkeling ernstig hebben belemmerd.... :-o
==========================
250112
Prof. Joshua Gans reageert op APPLE's nieuwe I-Tunes U app en komt met nog meer interessante voorbeelden van multimediaal onderwijs. Learning on Speed
Overigens: de nieuwe MANAGEMENTPRO is uit(!), alweer het 6e boek in deze reeks:
'MANAGEMENTPRO tegen Recessief** Doormodderen'
nu met een introductiekorting van 10%
(nb; ook beschikbaar als e-boek. ;-))
***Recessief.
======================
030512
* VID gewijzigd: d.i. een AANRADER m.b.t. FACEBOOK is de BBC doc. Inside Facebook. Gisteren zond VPRO's 3Doc (nog eens) de BBC doc. Inside Facebook uit. De doc is een échte aanrader. Niet alleen krijg je een mooi beeld van de über-coole Mark Z., ook zie je hoe een scala aan jonge start-ups meeliften op het suc6 van FB.
Wat te denken van het 'bedrijfje' dat de drol van de Fakir verkoopt op FB voor 60USD; een virtuele drol, dat wel ..... ;-)
070512
The Financial Times komt met een handige tool: de Facebook valuation calculator. M.b.v. deze calculator kun je zelf berekenen wat 1 aandeel FACEBOOK je waard is. Je kan daarbij uitgaan van je korte en je lange termijn profiel. Handig.
Wat door FT nu nog als een 'leuk gadget' wordt neergezet, laat (ook) zien dat de rol van de 'beleggingsadviseur' binnenkort ook is uitgespeeld....... (nb; wat te denken van de 'valuation calculator' als, gratis, app op datzelfde FACEBOOK.)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
Je wordt op je wenken bediend!