http://www.youtube.com/watch?v=yCtOyPH-L7Q
Communiceren in tijd van crisis, als het ff tegenzit of als er een bericht in de media verschijnt dat jou nu niet zint, da's een "Vak Apart". Dat blijkt deze week maar weer eens.
NRC publiceerde vorig weekeinde een artikel waarin de besteding van publiek geld door de TU Delft ter discussie werd gesteld. 'Miljoenen gingen verloren met vastgoed en rijksgeld werd onrechtmatig uitgegeven.' En passant kwamen er ook nog enkele smeuïge details naar buiten zoals, daar is ie weer, de vergoedingen en declaraties van de bestuurders..... Als je dat artikel leest als verantwoordelijk bestuurder, op zaterdagochtend bij je ontbijt, dan kan er wel degelijk een krentenbol in je slokdarm blijven steken. Dat je stante pede op je werkkamer een brandbrief in elkaar knutselt is wellicht te begrijpen. Maar dat je die reactie vervolgens ook daadwerkelijk publiek maakt, da's wellicht niet handig.....
Kort daarna geef je een interview in het (opmerkelijk kritische) Weekblad van je universiteit. De titel met je uitspraak zegt vervolgens al genoeg: 'Er gaat altijd wel een keer iets mis'. Je bevestigt dit nog met de opmerking 'Als je kijkt naar grote en complexe organisaties dan is er altijd wel een keer iets dat mis gaat.' Als dat zo is, dan is de vraag waarom jij daaraan leiding zou willen geven?
Je verklaring is één verdediging waarin de schuld toch vooral bij anderen ligt; niet handig. De enkele reactie die op het artikel volgt zegt daarover al 'iets'. Zo is daar de 'teleurgestelde medewerker' en zijn de 'Vakbonden verbaasd en verontrust'. Een beerput lijkt geopend nu ook de staatssecretaris opheldering wil. NRC kan (zeer) tevreden zijn.
Positief aan dit verhaal is wellicht dat we hier (weer) een casus hebben die universitair-waardig is voor het vak Strategisch Communicatie Management. ;-)
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro