Er is een vacature in de Champagne streek, en één die sommigen onder u waarschijnlijk zéér zal aanspreken (en niet alleen vanwege dit uitzonderlijk geestrijk, en soms geestverruimend, vocht). De Reims Management School is op zoek naar een 'Champagne professor' en die hopen ze te benoemen in september a.s. Motivatie: (ook) de champagne industrie innoveert en dat vraagt om wetenschappelijke kennis. Haast u, en wij 'overigen' kunnen hier intussen ook nog iets van leren.Het persbericht van de Reims Management School, een universiteit gelegen in het hart van de Champagne streek, luidt: "Reims Management School, situated in the heart of Franceâ??s Champagne region, is to make the most of its location and establish a chair of Champagne.
The school hopes to appoint a professor by September and he or she will develop a research laboratory to focus on the issues affecting todayâ??s Champagne industry.
Well known Champagne producers including Moët & Chandon, Laurent Perrier, Veuve Clicquot and Krug are funding the chair as well as the City of Reims and the CIVC - the council for Champagne wineries.
More than 10,000 people are employed by Franceâ??s leading Champagne houses, helping to produce more than 300m bottles of French Champagne each year, with about 40 per cent of this figure destined for export. However, the industry is facing increasing competition from sparkling wine producers." (nb: de accentuering is van mij)
Innovatie is het kernwoord, ook in de Champagne streek dus; net zoals Competitie. Om maar met het laatste te beginnen 'competitie': de Fransen, chauvinistisch als zij zijn (nb: ook daarvan kunnen we nog iets leren....), vinden de wijnen van eigen bodem, al dan niet bruisend, de beste van de wereld! De rest van de wereld vindt zo langzamerhand dat Franse wijnen prima wijnen zijn die zich kunnen meten met dito wijnen uit de Amerika's en Zuid Afrika (nb: het schijnt dat ook op dit vlak China er aan komt....). De Fransen sluiten hun ogen niet helemaal, zeker de universiteit niet, en vinden dan ook dat er 'iets' dient te gebeuren. Innovatie! En voor innovatie heb je kennis nodig, nieuwe kennis en liefst nog wetenschappelijk ook. Van daar dus die vacature; het zal waarschijnlijk wel een door de gerenommeerde champagneindustrie gesponsorde leerstoel worden.
Interessant én leerzaam. Nieuwe kennis gebruiken voor de innovatie en ontwikkeling van je industrie en dat tevens om de competitie achter je te houden; dat alles dankzij de samenwerking tussen onderneming en onderwijs. In Nederland kennen we het fenomeen van de 'gesponsorde leerstoel' ook (zie o.m. entry 'Eigendom en Investeren') maar m.i. nog véél te weinig. Specifieke onderzoeksopdrachten aan universiteiten (nb: hogescholen kan ook), én de middelen om dit onderzoek mogelijk te maken, stimuleren niet alleen de kennis en innovatie voor een organisatie en de universiteit maar ook de naamsbekendheid! Van beiden; kijk eens naar 'Reims'.
Als u dan toch met uw organisatie werft naar (hoog) opgeleide vissen/medewerkers in die overbeviste vijver dan kan het prettig zijn als de studenten al 'op de hoogte' zijn van uw activiteiten. Het mag niet sluik reclame in het onderwijs, ik weet het, maar ja de naam van uw organisatie hoort nu eenmaal bij de leerstoel. De ene hand wast zo de andere en dat hoeft niet met champagne te gebeuren!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro