De coöperatie is weer helemaal terug als samenwerkingsvorm. Waar de landbouw-gerelateerde cooperaties afnemen blijkt deze rechtsvorm bij uitstek geschikt voor samenwerkingen tussen ZZP-ers of kleinere ondernemingen.
Het aantal Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP-ers) in Nederland is in de afgelopen jaren fors toegenomen. Vaak zijn dit vakspecialisten of hoogopgeleide kenniswerkers die hun eigen toegevoegde waarde kennen en verwachten deze zelf beter te kunnen exploiteren dan in een dienstverband.
ZZP-ers en kleinere ondernemingen zijn over het algemeen flexibel en slagkrachtig en zien de kansen van een (tijdelijke) samenwerking met een ander bedrijf. Ingewikkelde constructies en juridisch advies drukken dan zwaar op het resultaat.
De belangrijkste factor bij de keuze van een rechtsvorm voor een samenwerking is de aansprakelijkheid ten opzichte van derden. In welke mate kunnen je opdrachtgevers je aansprakelijk stellen voor het resultaat van de werkzaamheden van jouw partner? Als het extra risico dat je door je partner(s) loopt klein is, dan is geen nieuwe rechtspersoon nodig. In principe kun zelf de totale oplossing aan je klant verkopen, en de delen die je van anderen door middel van een contractuele overeenkomst bij je partner(s) inkopen.
Op het moment dat de werkzaamheden van jou en je partner(s) kunnen leiden tot een aansprakelijkheid die jou in de problemen kan brengen, dan is het verstandig om een nieuwe rechtspersoon op te richten waarin die aansprakelijkheid beperkt kan worden. Opdrachtgevers kunnen dan alleen geld verhalen op de samenwerkingsvorm, maar niet op de achterliggende partners, mits er geen sprake is geweest van onbehoorlijk bestuur.
De coöperatie is snel en relatief goedkoop op te richten en dekt in combinatie met een aantal standaard contracten aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden goed af. Daarnaast is deze fiscaal transparant en geeft het woord coöperatie al direct aan dat het om een samenwerking gaat: handig voor de marketing. Daarnaast moet je onderling wel goed afspreken wie welk deel van de opdracht doet, en wie primair verantwoordelijk is voor de afstemming tussen ieders taken. Ook moet je afstemmen hoe je omgaat met kosten voor marketing of het maken van offertes.
De coöperatie kan voor ZZP-ers fiscaal transparant zijn door toepassing van de zogenaamde verlengstukwinst. Uitkeringen uit de winst die toegerekend kunnen worden aan de leden (de coöperatie is hun verlenstuk), worden voor de bepaling van de vennootschapsbelasting als kosten behandeld, waardoor de je de winst voor de vennootschapsbelasting tot nul terug kunt brengen. De natuurlijke personen aan wie de winst wordt toegerekend betalen hierover dan inkomstenbelasting.
Naast de juridische en financiele aspecten moet je vaak ook nog zaken regelen als informatiebeheer, onderlinge coaching en de verdeling van 'overhead' teken. Al deze zaken zijn besproken in twee workshops met ondernemers in oktober 2009. Het resultaat hiervan staat beschreven in een whitepaper van Alliance experts: http://www.allianceexperts.com/nl/kennisbank/zzpers.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro